صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

فعال اصلاح‌طلب: پرونده احمدی‌نژاد در ایران بسته شده است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: پرونده احمدی‌نژاد به لحاظ سیاسی در ایران بسته شده است و دیگر موضوعیتی ندارد و لازم نیست بیشتر از این به آن پرداخت. او نه از جانب اصولگرایان و نه از جانب اصلاح‌طلبان محبوبیتی ندارد.

«عملکرد برخی نهادها دلیل بی‌اعتباری انتخابات در ایران است.» این جمله‌ای است که علی‌محمد حاضری فعال سیاسی اصلاح‌طلب به آن اشاره کرد. همان‌طور که از این جمله پیداست، اصلاح‌طلبان نقش موثری در انتخابات ندارند و باید صبر کنند تا شاید کاندیداهایشان از جانب شورای نگهبان تایید صلاحیت شود. حالا باید دید که شورای نگهبان در انتخابات پیش‌رو یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 چگونه عمل خواهد کرد. موضوع دیگری که حاضری به آن اشاره دارد، اختلافات میان سه قوه مقننه، قضائیه و مجریه است؛ مساله‌ای که بعد از انتخابات سال 96 برخی بدان اشاره کردند. اینکه آیا تعامل بیشتر سه قوه می‌تواند سرنوشت مردم را تغییر دهد یا خیر، مساله بسیاری از محافل شده است که برخی عملا افزایش تعامل را بی‌فایده می‌دانند و اظهار می‌کنند که اگر هماهنگی 3 قوه بیشتر از قبل هم شود نمی‌توان برخی مشکلات اساسی را حل و فصل کرد. علی‌محمد حاضری مدرس جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین و فعال سیاسی اصلاح‌طلب به شرح این موضوع پرداخته است که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

به نظر شما فرمــول رای‌آوری در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 چیست و کـاندیداها با طرح چه شعارهایی می‌توانند توجه افکار عمومی را به خود جلب کنند؟

آنها باید در اولین شعار خود، اثرگذاری قوه مجریه را در کشور ثابت کنند تا بتوانند اعتماد عمومی را جلب کنند. به این معنا که در وهله اول، اصل انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 و اثرگذاری گزینه منتخب مردم بر سرنوشت کشور باید تبیین شود و مردم در این‌باره از خودشان می‌‌پرسند که اگر فردی قرار است روی کار بیاید، چطور می‌تواند عملکرد خودش را ثابت کند و اینکه عملکرد اثرات مثبتی در قوه مجریه خواهد داشت یا خیر.

فکر می‌کنید طرح شعارهای عوام‌فریبانه و به اصطلاح پوپولیستی در این شرایط اقتصادی می‌تواند مجددا یک نفر را سر کار بیاورد یعنی توجه مردم مجددا به این شعارها جلب می‌شود؟

به نظر من، جامعه ما این شعارهای عوام‌فریبانه و پوپولیستی را یک‌بار برای همیشه تجربه کرده است و دیگر نیازی به تجربه دوباره آن ندارد. از سوی دیگر نباید فراموش شود بخش مهمی از بی‌اعتباری انتخابات در ایران، تحت‌تاثیر عملکرد برخی نهادهاست یعنی بخش زیادی از مردم شانس رای دادن به کاندیدای موردنظر خودشان را نــدارند چراکــه صــلاحیت این کاندیداها تایید نخواهد شد و همین مساله می‌تواند باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 شود.

شرایط اصلاح‌طلبان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر می‌رسد آنها خودشان به حضور موثر در عــرصه سیاسی و انتخابات امیدوار نیستند امــا آیــا فکر می‌کــنید می‌توانند در دقــیقه 90 یک شوک به جریان انتخابات وارد کنند یا تصمیمی بگیرند که فضای سیاسی و اجتماعی عوض شود؟

ایــن قــضیه کــاملا در اخــتیار خود اصلاح‌طلبان نیست و در اختیار فضای سیاسی کشور است که اصولا به دلیل اینکه انتخابات و بخش قوه مجریه در اداره کشور زیر سوال است، هواداران اصلاح‌طلبان هم مشکلاتی در این راستا دارند. اگر اصل این موضوع اصلاح شود، اصلاح‌طلبان هم شرایط بهتری نسبت به گذشته خواهند داشت.

وضعیت اصولگرایان را چطور می‌بینید؟ بعضی‌ها هنوز می‌گویند شاید آقای احمدی‌نژاد بتواند تحرکاتی داشته باشد، او دور گذشته ردصلاحیت شد اما موجی که با ثبت‌نام و مابقی قضایا ایجاد کرد در فضای سیاسی تاثیرگذار بود، یا نوع مواجهه و فعالیت جبهه پایداری و مشکلاتی را که معمولا برای جریان اصولگرا درست می‌کنند در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده چطور می‌بینید؟

به نظر من، پرونده احمدی‌نژاد به لحاظ سیاسی در ایران بسته شده است و دیگر موضوعیتی ندارد و لازم نیست بیشتر از این به آن پرداخت. او نه از جانب اصولگرایان و نه از جانب اصلاح‌طلبان محبوبیتی ندارد.

احتمال ائتلاف دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا در فضای سیاسی کنونی کشور وجود دارد؟

برای یک طیف اقلیتی از اصلاح‌طلبان این موضوع اهمیت دارد و احتمالا دغدغه ذهنی‌شان است اما سایر افراد اهمیتی به این موضوع نداده و خود را از آن مصون نگه داشته‌اند.

بعد از تــشکیل مجلس یازدهــم با توجه به اینکه ترکیب سران سه قــوه تــرکیب رقــبای انتخاباتی ســال 96 بــود، نگرانی‌هایی درباره هماهنگی بین قوا مطرح می‌شد. در مدت ماه‌های گذشته سران قوا در جلسات مختلف هماهنگی بارها بر همکاری متقابل تاکید کرده‌اند. ارزیابی شما در این باره چیست؟

به نظر من، صحــبت دربــاره این مساله خــیــلی مــوضوعیت ندارد و تجربه گذشته و عدم موفقیتشان نــشــان داده اســت کــه این مساله چــندان موضـوعیت به‌خصوصی ندارد.

 

منبع: آرمان ملی

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۰۶۴۰
تاریخ: ۱۳۹۹/۷/۱     ساعت: ۱۱ : ۴۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024