صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

احتمال بررسی و اصلاح طرح شفافیت آرای نمایندگان در سال آینده

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: احتمالاً بررسی و اصلاح طرح شفافیت آرای نمایندگان به جلسات سال بعد این کمیسیون موکول می‌شود.

سمیه محمودی، سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رد کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان در جلسه علنی، گفت: زمانی که کلیات طرحی از سوی نمایندگان در جلسه علنی رد شود، تا 6 ماه امکان بررسی آن در کمیسیون تخصصی وجود ندارد.
وی در همین راستا، افزود: طبق ماده 130 آیین‌نامه داخلی مجلس زمانی که بیش از 50 نماینده تقاضا کنند و نمایندگان نیز در جلسه علنی با آن موافقت کنند، طرحی که کلیات آن در جلسه علنی رد شده باشد مجددا در دستور کار کمیسیون قرار می‌گیرد.
سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس، ادامه داد: در واقع با تقاضای بیش از 50 نماینده و موافقت نمایندگان در جلسه علنی، هیئت رئیسه مجوز می‌یابد که طرحی که کلیات آن در جلسه علنی رد شده  را برای بررسی مجدد به کمیسیون تخصصی ارجاع دهد.
محمودی در پاسخ به این پرسش که آیا پس از رد کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان، کمیسیون تدوین جلسه‌ای برای اصلاح این طرح برگزار کرده است، اظهار داشت: طبق آیین‌نامه داخلی کمیسیون تدوین آیین نامه مجوز بررسی و اصلاح مجدد طرح مذکور را نداشته لذا تاکنون اقدامی برای اصلاح طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون انجام نشده است.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مجوز نمایندگان برای ارجاع مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان به کمیسیون تدوین آیین‌نامه، این طرح چه زمانی در دستورکار کمیسیون قرار می‌گیرد، گفت: با توجه به اینکه احتمالا از روز یکشنبه هفته آینده لایحه بودجه به صورت چند شیفتی در دستورکار مجلس قرار می‌گیرد، لذا امکان بررسی این طرح در کمیسیون تدوین آیین‌نامه وجود ندارد.
نماینده مردم شهرضا در مجلس در همین راستا بیان کرد: بنابراین احتمالا بررسی و اصلاح طرح شفافیت آرای نمایندگان به جلسات سال بعد کمیسیون تدوین آیین‌نامه موکول می‌شود.

به گزارش تسنیم، پیش از این کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان در جلسه علنی رد شده بود که احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی (سه شنبه 28 بهمن ) مجلس با اشاره به درخواست 50 تن از نمایندگان برای طرح و بررسی مجدد این طرح گفت: طبق ماده 130 آیین نامه داخلی مجلس اگر طرحی مورد تصویب مجلس قرار نگیرد، بدون تغییرات اساسی تا 6 ماه نمی‌توان آن را در مجلس پیشنهاد کرد، مگر آنکه 50 تن از نمایندگان تقاضای طرح مجدد آن را داشته باشند.
وی ادامه داد: اکنون 50 نفر از نمایندگان درخواست بررسی مجدد این طرح را در مجلس دارند که باید آن را به رأی بگذاریم و نصف به اضافه یک رأی نیاز دارد تا کمیسیون آیین نامه داخلی بتواند آن را مجدد بررسی کند.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر نمایندگان در جلسه علنی به درخواست 50 نماینده رأی ندهد، کمیسیون نمی تواند تا 6 ماه به طرح شفافیت آرای نمایندگان ورود کنند.
به گزارش تسنیم، بررسی مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان در جلسه علنی (سه‌شنبه 28 بهمن) 9 مستند به ماده 130 آیین نامه داخلی به رأی گذاشته شد و با 187 رأی موافق، 38 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر در صحن تصویب شد.

 

منبع: تسنیم

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۵۸۵۴
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۲/۱     ساعت: ۲۲ : ۴۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
  • ٢٤ شوال ١٤٤٥
  • May 03 2024