صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

نظر ناصر ایمانی درباره جایگاه انتخاباتی جلیلی، رئیسی و قالیباف

ناصر ایمانی گفت: روی کاغذ بر آقای قالیباف اجماع نمی‌شود زیرا در بین اصولگرایان مخالفانی دارد اما در شرایطی ممکن است بر او اجماع صورت گیرد.

کمتر از سه ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری باقی است و هنوز جناح‌های سیاسی از نامزدهای نهایی خود رونمایی نکرده‌اند اما تا اینجای کار دستِ‌کم در جناح اصولگرایی می‌توان دو نام را بیشتر از دیگران دید؛ نخست سید ابراهیم رئیسی و دوم محمدباقر قالیباف. تقریبا مشخص است که اگر رئیسی نامزد انتخابات شود، اصولگرایان بر او اجماع می‌کنند اما اگر نیاید آیا این اجماع بر قالیباف شکل می‌گیرد؟

ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «نیامدن آقای رئیسی هنوز قطعی نیست و ممکن است که نامزد انتخابات شود اما به فرض که آقای رئیسی نیاید و بازهم به فرض که آقای قالیباف نامزد شود و آقای رئیسی به هر دلیلی نامزد نشود، آیا اجماع بر آقای قالیباف شکل می‌گیرد؟ که به نظر من پاسخ منفی است. وقتی می‌گوییم اجماع یعنی تمام طیف‌های اصولگرا به صورت قاطع بر یک نفر اتفاق نظر داشته باشند که چنین شرایطی بر آقای قالیباف ایجاد نمی‌شود اما این حالت بر آقای رئیسی صادق است و اگر او نامزد شود حتما تمام اصولگرایان از او حمایت می‌کنند».
 
او ادامه داد: «حالا باید پاسخ داد که آیا عدم اجماع بر قالیباف قطعی است؟ بازهم می‌گویم خیر. روی کاغذ بر آقای قالیباف اجماع نمی‌شود زیرا در بین اصولگرایان مخالفانی دارد اما در شرایطی ممکن است بر او اجماع صورت گیرد؛ به این معنی که ممکن است چینش نامزدها طوری شود که بهتر از قالیباف حضور نداشته باشد و حتی مخالفان او بگویند در این شرایط راهی جز اجماع بر قالیباف وجود ندارد؛ مثلا نامزدهای برخی طیف‌ها ردصلاحیت شوند یا نامزدهایی مانند آقای ضرغامی یا سعید محمد در میدان باقی بمانند که در این صورت احتمال اجماع بر قالیباف منتفی نیست؛ بنابراین از نظر تئوریک بر قالیباف اجماع نمی‌شود اما در عمل تحقق این موضوع ممکن است».

این فعال سیاسی درباره اینکه آقای قالیباف می‌تواند در برابر دوقطبی‌سازی‌های اصلاح‌طلبان ایستادگی کند و اصولگرایان را به نتیجه مطلوب برساند، بیان کرد: «همچنان باور دارم بیشترین کسی که می‌تواند از پس این دوقطبی‌ها برآید آقای رئیسی است و بعد از او آقای قالبیاف. اصلاح‌طلبان حتما در انتخابات پیش رو مانند گذشته دوقطبی ایجاد می‌کنند؛ مانند سال76 که دوقطبی خاتمی-ناطق را ساختند. در انتخابات‌های بعدی هم همین کار را کردند. به هر حال آقای قالیباف می‌تواند از پس دوقطبی اصلاح‌طلبان برآید».

ایمانی در پایان درباره جایگاه انتخاباتی سعید جلیلی و اینکه آیا او می‌تواند نظر فعالان سیاسی اصولگرا و در وهله بعد مردم را جلب کند، گفت: «خیر به هیچ‌وجه آقای جلیلی نمی‌تواند در مقابل اصلاح‌طلبان بایستد و رأی جمع کند. من نمی‌خواهم بگویم او فرد مناسبی نیست اتفاقا او انسان خوبی است اما در عالم واقعی سیاست توان مقابله انتخاباتی با رقیب یعنی اصلاح‌طلبان را ندارد و در افکار عمومی هم اقبال خاصی ندارد».

 

منبع: نامه نیوز

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۹۲۸۳
تاریخ: ۱۴۰۰/۱/۱۵     ساعت: ۱۲ : ۴۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024