صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

شانس لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ چقدر است؟

احمد زیدآبادی گفت: پیش بینی شکست زودهنگام لاریجانی کاملا اشتباه است. اگر لاریجانی با این رویه نطق و رویکردی که در پیش گرفته، مسیر را ادامه دهد و برای موضع گیری‌های خود استدلال بیاورد؛ با توجه به استعدادی که او در جعل بعضی از عبارات دارد و نکته پرانی‌های جذابی هم می‌کند، ممکن است در ادامه موقعیت پیدا کند.

علی لاریجانی، رئیس اسبق مجلس صبح شنبه بیست و پنجم اردیبهشت با حضور در وزارت کشو نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد. حضور او در شرایطی است که هیچ یک از جناح‌های سیاسی از لاریجانی به عنوان کاندیدای حزبی نام نمی‌برند. با این حال برخی ناظران معتقدند که علی لاریجانی شانسی در انتخابات پیش رو ندارد و احتمالا برای کسب قدرت در کابینه بعدی تلاش می‌کند. اما در مقابل برخی از تحلیلگران سیاسی بر این عقیده اند که رئیس پیشین مجلس با هدف ریاست جمهوری به میدان آمده و به نظر می‌رسد که با رویکرد تازه اش بتواند آراء غیر سیاسی را با خود همراه کند.

احمد زیدآبادی، روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با فرارو، با بررسی شرایط کنونی رئیس پیشین مجلس در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری گفت: «با نطقی که علی لاریجانی ارائه کرد، به نظر می‌رسد که او برای رقابت انتخاباتی و گرفتن پست ریاست جمهوری آمده است.

او معتقد است که علی لاریجانی با رویکرد تازه‌ای که در پیش گرفته، احتمالا حریف قدری برای سیدابراهیم رئیسی خواهد بود.

زیدآبادی با اشاره به وضعیت کنونی انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: «این انتخابات برخلاف تحلیل‌هایی که در هفته‌های اخیر مبنی بر مدیریت آن به نفع کاندیدایی خاص شکل گرفته، اتفاقا عکس آن در حال رخ دادن است. بدین معنا که شخصی را پیشاپیش نمی‌شود به عنوان برنده انتخابات اعلام کرد؛ حتی آقای رئیسی.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی در استدلال خود در این رابطه گفت: «کاندید‌ها باید در تلویزیون باید نطق کنند و حتی ممکن است که مناظره هم میان نامزد‌ها برگزار شود؛ بنابراین با منطقی که لاریجانی ورود کرد من فکر می‌کنم که رئیسی آنچنان در برابر موضع گیری‌های لاریجانی حرفی برای گفتن نداشته باشد.»

او می‌گوید که رئیسی با مسائل اقتصادی، سیاست خارجی و داخلی شعاری برخورد می‌کند و حرف‌هایی می‌زند که کسی باور نمی‌کند در عمل قابل اجرا باشد. اما در مقابل لاریجانی بخشی از اهداف و ایده‌های اصلاح طلبان را در رویکردش گنجانده و با توجه به نزدیکی او با مقام‌های اصلی قدرت، احتمالا بتواند رای بخشی از جامعه غیرسیاسی را بگیرد. در آن سو و در چنین شرایطی برای آقای رئیسی نیز به نظر می‌رسد که تنها آراء ایدئولوژیک جناح اصولگرا باقی بماند.

زیدآبادی بر این عقیده است که پیش بینی شکست زودهنگام لاریجانی کاملا اشتباه است. او می‌گوید که اگر لاریجانی با این رویه نطق و رویکردی که در پیش گرفته، مسیر را ادامه دهد و برای موضع گیری‌های خود استدلال بیاورد؛ با توجه به استعدادی که علی لاریجانی در جعل بعضی از عبارات دارد و نکته پرانی‌های جذابی هم می‌کند، ممکن است در ادامه موقعیت خوبی در انتخابات پیدا کند.
 
لاریجانی گزینه نهایی اصلاح طلبان نیست!
احمد زیدآبادی، تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا رویداد‌های انتخابات 1392 برای اصلاح طلبان رخ می‌دهد، گفت: علی لاریجانی تا این لحظه مخالفان بسیار زیادی در میان اصلاح طلبان دارد. اما اگر جهانگیریبه عنوان کاندیدای اصلی معرفی شود. در نهایت نیز نظرسنجی‌ها نشان دهد که رای قابل توجهی ندارد، باز هم بعید به نظر می‌رسد که اصلاح طلبان به سمت معرفی لاریجانی به عنوان گزینه اصلی بروند و حیثیت شان بدین وسیله از بین برود.

او همچنین می‌گوید: البته ممکن است طیفی از اصلاح طلبان به این موضوع فکر کنند که به علی لاریجانی رای دهند یا با توجه به سیاست‌های هم سویی که در پیش گرفته است با او صحبت کنند و به صورت غیر رسمی با علی لاریجانی همراه شوند.

زیدآبادی دراین رابطه حزب کارگزاران را مثال این موضوع معرفی کرد و گفت: «حزب کارگزاران به شکل خاص چنین استعدادی دارد که به سمت لاریجانی برود و اگر به این نتیجه قطعی برسند که آراء جهانگیری پایین است به نظر می‌رسد که احتمال پیوستن آن‌ها به علی لاریجانی وجود دارد.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی وضعیت آراء اسحاق جهانگیری را ضعیف ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «آقای جهانگیری می‌توانست در برابر آقای رئیسی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. ولی در برابر آقای لاریجانی به نظر می‌رسد که زبان او الکن باشد.»

 

منبع: فرارو

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۱۳۵۹
تاریخ: ۱۴۰۰/۲/۲۶     ساعت: ۱۱ : ۲۸
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024