صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

سیاوشی: مناظره‌ها بیشتر شبیه صحنه تهدید و تخریب شده است

یک فعال سیاسی گفت: دوستانی در مناظرات حضور دارندکه در این ۴ دهه در این کشور کار کردند و مسئولیتی را برعهده گرفته بودند و باید هرکدام هم جوابگوی شرایط فعلی باشند.

طیبه سیاوشی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره برگزاری مناظرات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و مباحثی که در این دوره از مناظرات مطرح می‌شود، گفت: معمولا مناظره اول به نوعی یک صحنه رزم است و کاندیدا مسلماً نمی‌توانند مباحث را به طور کلی مطرح کنند؛ افراد کلماتی را مطرح می‌کنند تا بتوانند به واسطه آن شناخته شوند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه مناظره‌ها تا الان به شکلی پیش رفت که اغلب رفتارها بیشتر جنبه  تهدید و تخریب به خود داشت و حملات هم معمولاً متوجه یک نفر می‌شد که این رفتارها  بسیار عجیب و غریب بود.

وی یادآور شد: دوستانی که در آن جمع بودند همه‌شان در این 4 دهه در این کشور کار کردند و مسئولیت داشتند و باید جوابگوی شرایط فعلی باشند، توجه داشته باشید هرکدام از ما که مسئولیتی در کشور داشته‌ایم نمی‌توانیم از جوابگویی فرار و دیگری را متهم کنیم و مسئولیت را از روی دوش خودمان برداریم. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: مناظره‌ها بازتاب‌هایی داشته، اما برای مردم آنقدر جوابگو نبود که ما بتوانیم سطح آرا و نظرات را به طور جدی جابه‌جا شده ببنیم و افزایش و کاهش را خیلی شاهدش نبودیم و به لحاظ کیفی نمی‌شود نظر دادا، ما امیدوارم مناظره امروز به سمت و سوی واقعی خودش برود.

وی با بیان اینکه برخی از افراد حاضر در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری تجربه حضور در مناظرات را داشته‌اند و برخی دیگر چنین تجربه‌ای را نداشتند، گفت: آقایان همتی و قاضی‌زاده هاشمی تجربه حضور در مناظرات را نداشتند اما بقیه در گذشتههم  در مناظرات حضور داشتند و آب دیده شده‌اند و با تجربه‌شان می‌توانند مشارکت مردم را افزایش دهند و یا بازتاب مثبتی را به مردم القا کنند که امیدوارم چنین اتفاقی بیفتد.

سیاوشی ادامه داد: مناظره دوم هم بسیار پر اهمیت بود، زیرا درست است که دغدغه مردم تورم ایجاد شده است اما همین امر به نوعی علت العلل بخشی از مسائل فرهنگی و اجتماعی است. به طوری که یکی از اقتصادانان معروف می‌گوید تورم طولانی، تورمی که سال‌ها ادامه‌دار باشد و خودش عامل از بین بردن بنیان‌های اخلاقی و اقتصادی می‌شود و صرفا تاکیدش روی بیان‌های اقتصادی نیست و حتی بنیان‌های اخلاقی را هم از بین می‌برد و امروز یکی از مسائل و مشکلاتی که در جامعه با آن مواجه هستیم، از بین رفتن هم بنیان‌ها است. 

وی خاطر‌نشان کرد: یک موضوع بسیار مهمی که باید روی آن تمرکز کرد و توجه داشته باشیم، تنوع جامعه ماست؛ این تنوع علیرغم این که برخی آن را متاسفانه مشکل جامعه می‌دانند یک مزیت است چرا که در یک جامعه دموکراتیک که به جمهوریت معتقد هستند این مهم را در واقع یک قدرت می‌دانند که می‌تواند به عنوان ابزار دست رئیس‌جمهور و کسی که قدرت یک کشور  را در دست می‌گیرد، باشد.

این فعال سیاسی با بیان این که در حوزه تنوع فرهنگی، قومی ، نژادی و مذهبی و جوانان مباحثی باید مطرح و خواست‌ها و مطالبات آنان گفته می‌شد، تاکید کرد: درست است که مشکلات اقتصادی باید حل شود اما به  برخی از مسائل فارغ از مشکلات اقتصادی می‌بایست توجه شود، که این مباحث به حوزه خصوصی افراد برمی‌گردد زیرا دولت و حاکمیت نباید ورود دائمی به بخش خصوصی زندگی آدم‌ها داشته باشد و همان طور که قرار است دست و پای‌شان را از بخش اقتصادی تا حدودی کوتاه کنند، باید در بخش فرهنگی هم به همین نحو عمل کند و در واقع به نوعی حس جست‌و‌جو در زندگی انسان‌ها از ماشین گرفته است تا خانه‌شان تا حوزه‌های دیگری کنار بگذارند.

وی تاکید کرد: از بحث آزادی‌های فردی تا آنجایی که صدمه به عرصه اجتماعی نزند، باید حمایت شود. شما یک ویدئویی را نگاه می‌کنید که یک خانمی وضعیت عادی و معمولی دارد، یک آقا در صورت وی نگاه می‌کند و اخطار می‌دهد در حالی که اگر بخواهیم به لحاظ مذهبی هم حساب کنیم، این آقا گناه کبیره مرتکب شده است و بعد هم خانم را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد و بدتر از آن برخورد کسانی است که در اطرافش قرار دارند و ورود نمی‌کنند و این به اخلاق اجتماعی ما بازمی‌گردد.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه به هنجارهای جامعه باید احترام گذاشته شود، بیان کرد: مهم‌ترین بخش هر جامعه سازمان‌های غیردولتی و مردم‌نهاد هستند، متاسفانه نه تنها برخی مسئولان برای‌شان خط و نشان کشیده‌اند بلکه دولت هم در این عرصه ورود کرده و بسیار محدودیت به وجود آورده و آن‌ها را عاری از چارچوب اصلی خودشان کرده  و انگیزه کار کردن را از آنها گرفته است.

وی ادامه داد: حضور یک عده برای کمک‌های داوطلبانه در هر جامعه‌ای لازم است، مخصوصا زمان بحران به شدت متوجه حضور این سازمان‌ها می‌شویم، منظور از بحران صرفا بحران‌های طبیعی نیستند، زمان‌های دیگری وجود دارد که  متوجه می‌شویم چقدر نیاز به نیروهای داوطلب داریم که هیچ وقت متاسفانه در فرهنگ ما مورد توجه قرار نگرفته است در حالی که در  کشورهای دیگر این را برای جوانان قدر می‌دانند تا بتوانند یک امتیازی بگیرند منتها هیج وقت در کشور ما سازمان های مردم نهاد و مشارکت مردم در عرصه اجتماعی به شکل یک سرمایه نگاه نشده است. 

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسئله بعدی که به طور جدی باید مورد توجه کاندیداها قرار گیرد، حوزه زنان، جوانان و حوزه کودکان و نوجوانان است؛ در مجلس دهم لایحه حمایت از آنان را به تصویب رساندیم و گفتیم که این‌ها سرمایه این مملکت هستند و رئیس‌جمهور باید به فکر حقوق کودکان که نسل بعدی ما هستند، باشد. 

وی ادامه داد: فضای مجازی به هیچ وجه جدا از مسائل فرهنگی و اجتماعی ما نیست به باید طور جدی پیگیری کرد زیرا  مطالبه مردم است و باید فارغ از این که معایبی دارد،  مورد پیگیری قرار گیرد چرا که زندگی، کار و کاسبی و  گذران زندگی بستگی به این فضا دارد که باید  به طور جدی مورد توجه قرار گیرد .

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: متاسفانه فضای مجازی هنوز در قوانین ما به قانونی مورد بررسی قرار نگرفته است و بیشتر  به جای این که گسترش این حوزه را مورد بررسی قرار داده باشند به صورت کیفری با این موضوع برخورد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: یک عده روی موضوع فضای مجازی مانور می دهند در حالیکه متاسفانه دستور فیلتر توئیتر و تلگرام از همان دستگاه صادر شده است.

 

منبع: ایلنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۳۵۱۰
تاریخ: ۱۴۰۰/۳/۲۲     ساعت: ۱۱ : ۱۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024