صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

ترقی: یکی دو نفر کناره‌گیری نکنند انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود

ترقی گفت: جا دارد افرادی که هنوز از موقعیت قابل توجهی برخوردار نشده و روند گرایشات مردم به آنان ثابت بوده است، به نفع نامزدی که از موقعیت بالاتری برخوردار است کنار بروند تا امکان پیروزی در همان مرحله اول ایجاد شود.

چهار روز تا انتخابات مانده اما آرایش نامزدها هنوز نهایی است. گفته می‌شود و انتظار می‌رود که از هر دو جریان افرادی به نفر نامزد با درصد رای بیشتر کنار بکشند. برخی آقایان اظهارات و توییت‌هایی با این مضمون داشته و اخبار غیررسمی نیز درباره اتخاذ این تصمیمات ظرف امروز و فردا وجود دارد اما هنوز هیچ خبر قطعی و رسمی نشده لذا نگرانی‌هایی وجود دارد. نگرانی‌هایی از جنس آنچه حسین شریعتمداری دیروز در کیهان نوشت. 

او اما تنها کسی نیست که موفقیت جریان اصولگرا را در گرو کنار کشیدن نامزدها فرعی می‌داند. حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه نیز در گفت‌وگو با «فردا» می‌گوید: «بر اساس نظرسنجی‌ها اگر یکی دو نفر از نامزدهای اصولگرا انصراف ندهند، احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم زیاد و این خطری جدی برای موفقیت نیروهای اصولگرا است».
 
وی تاکید کرد: « نامزدها باید در محاسبات خود دقت لازم را  داشته باشند و جا دارد افرادی که هنوز از موقعیت قابل توجهی برخوردار نشده و روند گرایشات مردم به آنان ثابت بوده است، به نفع نامزدی که از موقعیت بالاتری برخوردار است کنار بروند تا امکان پیروزی در همان مرحله اول ایجاد شود».

ترقی در پاسخ به اینکه پیش‌بینی می‌کنید کدام یک از نامزدها انصراف دهند، گفت: «فکر می‌کنم پیش‌بینی در این باره در شرایط فعلی ضرورتی ندارد. مساله مهم این است که حداکثر تا روز سه شنبه و چهار شنبه باید این اقدامات صورت بگیرد. از آنجایی که خود آقایان نامزد هم نمی‌خواهد که نامزد پوششی تلقی شود، باید هر چه زودتر این کار را انجام دهند».

این عضو شورای مرکزی موتلفه در واکنش به توییت مسئول دفتر جلیلی با این مضمون که روز جمعه تکلیف پای دوم انتخابات در مرحله دوم مشخص خواهد شد، گفت: «وقتی انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود. دو نفری که بالاترین رای را داشته باشند به مرحله دوم می‌روند. بر این اساس ماندن آقای جلیلی در صورتی توجیه دارد که در حالا حاضر بعد از نفر اول، بالاترین رای را داشته باشند. در غیر این صورت بهتر است کنار بروند زیرا به طور طبیعی و در مقاطع مختلف دیده‌ایم که در مرحله دوم میزان افرادی که پای صندوق می‌آیند و رویکردشان قابل پیش‌بینی نیست. مثلا یکباره یک میلیون نفر از افرادی که تا حالا رای نداده‌اند هم پای صندوق می‌آیند».

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه احتمال انصراف مهرعلیزاده به نفع همتی چقدر است؟ گفت: «به طور طبیعی در جریان رقیب نیز محاسباتی صورت می‌گیرد و اگر میزان رای مهرعلیزاده کمتر از همتی باشد کنار خواهد رفت تا آرای آنان به یک سبد ریخته شود».

ترقی همچنین درباره اینکه آیا در روزهای آتی امکان افزایش چشم‌گیر مشارکت و یا افزایش چشم‌گیر آرای یکی از نامزدها وجود دارد یا نتیجه طبق وضعیت فعلی قابل حدس است؟ گفت: « به نظر من باید منتظر سخنرانی رهبری در روز چهارشنبه باشیم. البته مشارکت الان هم شیبی ملایم اما رو به رشد دارد. با این حال تصور می‌کنم که سخنان رهبری می‌تواند نقش مهمی در افزایش مشارکت داشته باشد و میزان مشارکت را به بالای 50 درصد در سطح کشور به صورت میانگین برساند».

 

منبع: فردا

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۳۵۳۴
تاریخ: ۱۴۰۰/۳/۲۵     ساعت: ۱۰ : ۱۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024