صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

طلبکاری و سهم خواهی از کابینه رئیسی به روایت عضو جامعه روحانیت مبارز

احمد سالک از اعضای جامعه روحانیت مبارز بر این باور است که گمانه‌زنی‌ها و لیست‌هایی که هر روز از کابینه رئیسی مطرح می‌شود بر اساس طلبکاری و سهم خواهی است.

زمان کمی تا روی کار آمدن دولت سیزدهم باقی است اما چینش کابینه بحث اصلی این روزهای گعده‌های مختلف اصولگرایی است از انواع درخواست‌ها گرفته تا تعیین تکلیف‌هایی که برخی چهره‌ها برای ابراهیم رئیسی انجام می‌دهند.

حجت الاسلام احمد سالک نماینده پیشین مجلس و از اعضای جامعه روحانیت مبارز در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین بر این باور است که همه تصمیمات درباره کابینه آینده به رئیسی مربوط است و نباید وارد سهم خواهی شد.

او با یادآوری این شعار ابراهیم رئیسی در زمان ثبت نامش در انتخابات ریاست جمهوری که گفته بود "هر خانه یک ستاد"، تاکید دارد  آن کسی که می خواهد کار کند و تصمیم بگیرد شخص رئیس جمهور است. آقای رئیسی بعد از اینکه انتخابات تمام شد اعلام کردند تمام ستادهایش بسته شود و کسی سهم خواهی نکند و جلوی این مسئله را گرفتند.

سالک با بیان اینکه درباره گمانه‌زنی‌ها و لیست‌هایی که هر روز از کابینه رئیسی مطرح می‌شود نمی‌توان قضاوت کرد، می‌گوید ما هم مطالعه می کنیم و می بینیم که چه خبر است، بعضی ها شایسته این مسائل نیستند. پیداست بر اساس طلبکاری و سهم خواهی است.

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با حجت الاسلام احمد سالک نماینده پیشین مردم اصفهان در مجلس دهم و از اعضای جامعه روحانیت مبارز را می‌خوانید؛

*************

*آقای سالک! دولت آقای رئیسی کمتر از دو هفته دیگر روی کار می آید، پیش بینی شما از چالش های پیش روی دولت رئیسی با توجه به مشکلاتی که کشور به واسطه کرونا و تحریم ها با آن مواجه است چیست؟،

سی و دو سال در کشور، در سایه دولت های مختلف، ریل گذاری‌های خاص صورت گرفته است. دولت سیزدهم با ریل‌هایی که در مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، آموزشی و .. گذاشته شده، رو به رو است و سه راه حل دارد؛

نخست، تغییر ریل است که کار سختی است و زمان می برد، دوم، اصلاح ریل است که این کار میان مدت است و قابل اصلاح است. سومین راه حل این است که روی ریل‌های گذشته حرکت کنند، اگر بخواهند روی ریل‌های گذشته حرکت کنند همین مشکلاتی که الان با آنها رو به رو هستیم را شاهد خواهیم بود.

رئیسی باید اصلاح ریل گذاری ها را دنبال کند
 لذا باید اصلاح ریل‌گذاری قانونی و مسائل دستورالعمل ها و بخشنامه ها را همراه با سیاست وحدت بین جزایر مختلف دولتی انجام دهند، یعنی اگر قرار است بخشنامه‌ای برای کشاورزی از وزارت جهادکشاورزی صادر شود باید وزارت صمت، بانک مرکزی و دستگاه های ذیربط هماهنگ شوند و به جای پنج بخشنامه یک بخشنامه صادر شود تا جامعه را به ثبات اصلی برساند. بنابراین این تغییر ریل با این شکل قابل توجه و قابل اصلاح است و توان آن هم وجود دارد.

اولویت اصلی رئیسی معیشت مردم است
آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب ، سی و دو سیاست را اعلام کرده و اولویت اصلی ایشان معیشت مردم است. ضرورتا باید دولت چند خصوصیت داشته باشد؛ نخست، وزراء مربوطه ای که به مجلس معرفی می شوند همگرا و هم سو باشند و با سیاست هم افزایی حرکت کنند این نکته بسیار مهم  است، علاوه بر این باید روحیه انقلابی و جهادی داشته باشند و شب و روز برای آنها معنایی نداشته باشد. علاوه بر اینها ایمان راسخ به یک تحول بزرگ داشته باشند، مردم گرا و حق گرا باشند و بر اساس اصل عدالت یعنی اعتدال در مسیر حرکت و جلوگیری از هرگونه افراط و تفریط کار را پیش ببرند.

کارآمدی وزراء با بررسی عملکرد و سوابق آنها نقش آفرین است یعنی اگر عملکرد مدیریتی قوی و باسابقه بسیار روشن و خوبی داشته باشند کارآیی هم دارند، باید خلاقیت داشته باشند ، قدرت ارتباطات آنها قوی باشد و واقعا با رئیس جمهور هم سویی داشته باشند نه اینکه در مقابل او حرکت کنند. این مجموعه می‌تواند تحول بزرگی را در سطوح  مختلف کشور ایجاد کند و به آن اصلاح ریل گذاری بپردازد.

دولت آینده باید از قدرت ارتباطات بین المللی برخوردار باشد
نکته دیگر این است که دولت آینده باید از یک قدرت ارتباطات بین المللی برخوردار باشد، با سیاست رفع موانع رشد تولید ملی و ارتقاء سطح تولید کشور هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی در سطح بین المللی قدرت رقابت داشته باشد، در حقیقت اقتصاد صادرات محور باید هدف اصلی آنها باشد.

نکته دیگر این است که از شبکه های نفوذ در بُعد کارشناسی به طور جدی باید جلوگیری شود و لازمه آن یک نظارت قوی است یعنی وزیر زمانی که در جای نظارت نشست از دفتر خودش تا تمام زیرمجموعه های دستگاه های خودش را باید اعتماد کامل داشته باشد چون کارشناس ها هستند که گاهی با اندیشه های غربی می پزند و وزیر مجبور می شود امضاء کند و در نهایت آثار منفی آن را در سطح جامعه می بینیم.

نباید با دنیا قطع رابطه کنیم
لذا دقت در انتخاب مدیران (مدیران کارآمد) در سطح کشور می تواند در راستای آن تحول عظیم، کار را با سرعت پیش ببرد و معنای آن این است که ما باید با دنیا ارتباط داشته باشیم و نباید قطع رابطه کنیم به این دلیل که در آسیای میانه، 600 میلیون نفر افرادی را دارید که بازار مصرفی جمهوری اسلامی در تمام محصولات و تولیداتشان است که این تنها یک قلم آن است، در آمریکای لاتین به همین ترتیب، در کشورهای اروپایی هم همینطور است، در 15 کشور همسایه ما میدان و ظرفیت حضور تولیداتمان را داریم و باید دقت کافی داشته باشیم بنابراین دولت باید یک دولت کارآمد، فعال، جهادی، انقلابی، به روز و هم افزا باشد.

نظارت ها بر دولت باید عمیق باشد نه صرفا در حد گزارش
*بحث نظارت را که مطرح کردید، به نظر شما علاوه بر نظارت مجلس، چه تشکل های دیگری، احزاب و سایر هیئت ها می توانند به عنوان ناظر عمل کنند؟

دو نوع نظارت داریم؛ یک نظارت ملی که در قالب امر به معروف و نهی از منکر است، مردم باید نسبت به مسئولین نظارت ملی داشته باشند، دولتمردان هم باید بر مسائل مردم نظارت کنند یعنی نظارت امر به معروف و نهی از منکر یک نظارت متقابل است ولی یک سری دستگاه های تخصصی داریم که رسالت آنها نظارت است، مثل ابزار نظارتی که قانون اساسی در اختیار مجلس قرار داد، مثل دستگاه های نظارتی قوه قضاییه، مثل  دستگاه های نظارتی امنیتی و اطلاعاتی که در کشور هستند. آنها بر اساس ماموریت ها و تخصصشان باید این نظارت ها را عمیق کنند، نظارت ها از حالت سطحی باید به عمق قضایا برود یعنی تنها به گزارش مدیر اکتفا نکنند و باید در عمق گزارش بروند و ببینند درست است یا نادرست.

گمانه زنی‌ها درباره کابینه رئیسی براساس طلبکاری و سهم خواهی است
*لیست هایی که از کابینه آقای رئیسی گمانه زنی و منتشر می شود، به نظر شما چقدر جدی است؟افرادی که مطرح هستند را شما تا چه حد شایسته و کارآمد می دانید؟ به نظر شما این گمانه ها و لیست هایی که منتشر می‌شود چقدر به ویژگی‌های فوق نزدیک هستند؟

سایتی که آقای رئیسی اعلام کردند تا مردم نظر دهند، کاری زیبا و مردمی بود مثل همان حرکتی که در انتخابات داشتند "هرخانه یک ستاد"، این بسیار مفید است یعنی مشارکت دادن مردم در تنظیم دولت آینده که کار زیبایی است اما آن کسی که می خواهد کار کند و تصمیم بگیرد شخص رئیس جمهور است، از بین 5 هزار نفری که معرفی کردند، اولا نشان می دهد که در بُعد مدیریتی و نیروی انسانی ظرفیت کشور بسیار بالا است، ثانیا از بین آنها باید کسانی را که کامل تر، جامع تر، متعهدتر و متخصص تر هستند را انتخاب کنند.

من الان درباره اینها هیچ قضاوتی ندارم، ما هم مطالعه می کنیم و می بینیم که چه خبر است، بعضی ها شایسته این مسائل نیستند. پیداست بر اساس تحرکات جریانات سیاسی، طلبکاری و سهم خواهی است و برای بعضی‌ها هم قضاوت زود است و باید ببینیم که آقای رئیسی چه کسانی را معرفی می کنند.

رئیسی پس از انتخابات ستادهایش را بست تا کسی سهم خواهی نکند اما....
*بحث سهم‌خواهی که اشاره کردید، از نظر شما چقدر جدی و نگران کننده است؟ با توجه اینکه ایشان هم گلایه هایی داشته اند.

آقای رئیسی بعد از اینکه انتخابات تمام شد اعلام کردند تمام ستادهایش بسته شود و کسی سهم خواهی نکند، جلوی این مسئله را گرفتند اما اصلاح طلبان و برخی جریانات دیگر دنبال طلبکاری و سهم خواهی هستند. همین الان روزنامه‌های زنجیره ای به جای اینکه پاسخگوی گذشته ویران باشند، طلبکار شدند و جای طلبکار و بدهکار تغییر کرده است که بسیار بد است.

حضور کاندیداهای انصرافی در کابینه به تصمیم رئیسی بستگی دارد
*از نگاه شما کاندیداهایی که به نفع آقای رئیسی انصراف دادند حتما باید در کابینه باشند؟

بستگی به تصمیم رئیس جمهور دارد.

رئیسی برای کابینه‌اش دنبال شایسته‌ها است
*یعنی می‌گویید ممکن است برخی از آنها شایسته باشند و در کابینه قرار بگیرند...

حتما. ایشان فردی است که به دنبال شایسته‌ها است حتما بررسی می کند تا فرد شایسته را انتخاب کند ولی ما در مقام نظارت نیستیم و این کاری است که ایشان باید تصمیم بگیرند.

*آیا خودتان پیشنهاد یا لیستی از وزراء یا معاونین را به آقای رئیسی ارائه داده اید؟ آیا امکان دارد جامعه روحانیت لیستی را معرفی کند یا خیر؟

من از جامعه روحانیت اطلاعی ندارم ولی خود من لیستی که رایزنی کرده ام را برایشان فرستاده ام و اینکه چقدر از این لیست استفاده شود را نمی دانم.

 

منبع: خبرآنلاین

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۴۹۸۰
تاریخ: ۱۴۰۰/۵/۴     ساعت: ۱۸ : ۵۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024