صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

اندیشکده آمریکایی: حضور پوتین در تهران بیانگر اهمیت جمهوری اسلامی ایران است

اندیشکده معتبر آمریکایی نوشت، مشارکت راهبردی ایران و روسیه منافع غرب را در منطقه خنثی می‌کند.

یک اندیشکده معتبر آمریکایی در مطلبی به تحلیل سفر اخیر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به تهران پرداخت و نوشت، سفر رئیس جمهور روسیه به تهران نشان دهنده اهمیتی است که وی برای بهبود روابط با جمهوری اسلامی قائل است.
«اندیشکده واشنگتن» در مطلبی به قلم «آنا بورشچوسکایا» تحلیلگر ارشدخود نوشت، سفر ولادیمیر پوتین به تهران در اوایل ماه جاری نخستین سفر او به خارج از منطقه سابق اتحاد جماهیر شوروی سابق از زمان حمله نظامی به اوکراین بود. انتخاب رئیس جمهور روسیه نشان دهنده اهمیتی است که وی برای بهبود روابط با جمهوری اسلامی قائل است.
بر اساس این گزارش، پوتین در این سفر با آیت الله العظمی علی خامنه‌ای، رهبرانقلاب اسلامی ایران و آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و همچنین «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد. پوتین برای پیوستن به اجلاس تهران در چارچوب «روند آستانه» در سال 2017 سفر کرد. این مجمع در سال 2017 بین ترکیه، روسیه و ایران در پایتخت قزاقستان تاسیس شد.

* سفر پوتین به تهران فراتر از پیام معمول به غرب بود

در ادامه این مطلب آمده است؛ این سفر فراتر از یک پیام معمول به غرب است. نشست تهران نشان داد که رابطه نزدیک با ایران اکنون برای مسکو اهمیت بیشتری خواهد داشت. پس سفر پوتین صرفا برای ارسال این پیام به غرب بود که او تنها نیست.
نویسنده ادامه داد، روسیه و ایران قرار است روابط سیاسی و اقتصادی خود را توسعه دهند. پیش از این مقامات ارشد روسیه تاکید کرده بودند که گندم این کشور در دسترس کشورهای دوست است و احتمالا روسیه قرار است گندم بیشتری به ایران عرضه کند. این دو کشور همچنین به بحث در مورد راه های دور زدن تحریم‌ها از طریق کریدور حمل و نقل زمینی-دریایی شمال-جنوب که روسیه را به خلیج فارس متصل می‌کند و کالاهای روسی را به هند منتقل می‌کند، ادامه دادند.

* روسیه و ایران یخش جدانشدنی یک مجموعه راهبردی هستند

پس از نشست، پوتین همچنین پروتکل تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، جایگزین پوتین برای اتحادیه اروپا، را تصویب کرد و به این ترتیب گام دیگری در جهت ایجاد منطقه آزاد تجاری بین روسیه و ایران برداشت. طبق گزارش‌ها، ایران و شرکت دولتی «گازپروم» روسیه قرارداد نفت و گاز امضا کردند، اگرچه جزئیات همچنان نامشخص است.
تحلیلگر ارشد اندیشکده واشنگتن در خاتمه با پرداختن به ماجرای اوکراین و درگیری‌ها در سوریه نوشت، وقتی صحبت از خاورمیانه به میان می آید، نادیده گرفتن روسیه و ایران از سوی غرب منجر به ابتکار راهبردی این دو در سوریه می‌شود.  آنها با هم می‌توانند منافع غرب را در منطقه خنثی کنند. روسیه و ایران یخش جدانشدنی یک مجموعه راهبردی هستند.

 

منبع: فارس

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۰۰۲۲
تاریخ: ۱۴۰۱/۵/۹     ساعت: ۲ : ۵۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024