صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

چند درصد هزینه های کارگران با دستمزد ۹۸ جبران شد؟

نتایج یک پژوهش نشان می دهد که حداقل دستمزد سالانه کارگران در سال ۹۸ نسبت به متوسط هزینه سالانه یک خانوار شهری ۳۸ درصد و یک خانوار روستایی ۶۹ درصد بوده است.

 تعیین حداقل دستمزد کارگران یکی از مهمترین چالشهای حوزه روابط کار و دغدغه شورای عالی کار در ماه‌های پایانی هر سال است. حداقل مزد، میزان مزدی است که همه ساله توسط شورای عالی کار بر اساس ماده 41 قانون کار تعیین و ابلاغ می شود و کارفرما به پرداخت کمتر از آن برای کار با حداکثر ساعات کار قانونی مجاز نیست. تصویب حداقل مزد در سایه سه جانبه گرایی باید به نحوی صورت گیرد که هزینه های زندگی خانوار کارگری برای تامین نیازهای ضروری را پوشش دهد. درآمد خانوار نیز به وجوه و ارزش ریالی کالاها و خدماتی گفته می شود که در برابر کار انجام شده یا سرمایه به کار افتاده و یا از طریق منابع دیگر نظیر حقوق بازنشستگی، درآمد حاصل از دارایی ها و ... به مجموع اعضای خانوار تعلق می گیرد.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی نسبت حداقل دستمزد کارگران به متوسط درآمد و هزینه خانوارهای کشور برای نقاط شهری و روستایی را مورد بررسی قرار داده است.

بر اساس این گزارش، متوسط هزینه سالانه یک خانوار شهری با 21 درصد افزایش از 40 میلیون و 272 هزار تومان در سال 1397 به 48 میلیون و 643 هزار تومان در سال 1398 رسیده است. در مقابل متوسط درآمد سالانه خانوار شهری با 24 درصد افزایش از 43 میلیون و 490 هزار تومان در سال 1397 به 54 میلیون و 100 هزار تومان در سال 1398 رسیده است.

در بخش روستایی نیز متوسط درآمد سالانه یک خانوار با افزایش 27 درصدی از 23 میلیون و 311 هزار تومان در سال 1397 به 29 میلیون و 702 هزار تومان در سال 1398 رسیده است.

به عبارتی می توان گفت سال گذشته هر خانوار شهری 54 میلیون و 100 هزار تومان درآمد داشته و 48 میلیون و 643 هزار تومان هزینه کرده است. هزینه هر خانوار روستایی نیز سال گذشته 26 میلیون و 596 هزار تومان بوده در حالی که 29 میلیون و 700 هزار تومان درآمد در سال به دست آورده است.

این گزارش حاکی از آن است که درآمد خانوارهای شهری در سال گذشته نسبت به سال قبل آن از رشد 24 درصدی و هزینه ها از رشد 20 درصدی برخوردار بوده است.

نکته قابل توجه اینکه در سال گذشته بیشترین سهم منابع درآمدی یک خانوار شهری با 51 درصد و خانوار روستایی با 36 درصد از محل سایر درآمدهای خانوار بوده است.



درسال 98 نسبت حداقل دستمزد سالانه کارگران به متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری 34 درصد و خانوارهای روستایی 62 درصد بوده است این در حالی است که حداقل دستمزد سالانه کارگران نسبت به متوسط هزینه سالانه یک خانوار شهری 38 درصد و خانوار روستایی 69 درصد بوده است.

به گزارش ایسنا، طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار با هدف برآورد متوسط هزینه و درآمد یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی همه ساله در سطح کشور و استانها انجام می شود. این طرح امکان بررسی ترکیب هزینه و درآمد و چگونگی توزیع آن در خانوارها، شناخت الگوی مصرف خانوارها و ضریب اهمیت هر کالا در سبد مصرفی خانوار را فراهم می کند.

 

منبع: ایسنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۴۶۴۴
تاریخ: ۱۳۹۹/۸/۲۷     ساعت: ۸ : ۵۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024