صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

پاسخ کاهشی بازار به خروج از بن‌بست برجامی

بازار ارز اولین روز جدی فعالیت در سال ۱۴۰۰ را کاهشی آغاز کرد؛ کاهشی که چندان هم محدود نبود و منجر به خروج اسکناس آمریکایی از کانال ۲۵ هزار تومانی و ورود به کانال ۲۴ هزار تومانی شد. روز شنبه، کمتر معامله‌گری تمایلی به خرید داشت و بیشتر معامله‌گران در موقعیت فروش قرار داشتند. نتیجه آنکه تا ساعت ۳ بعدازظهر ارزش اسکناس آمریکایی تا ۲۴ هزار و ۵۵۰ تومان پایین رفت. این قیمت هزار و ۱۵۰ تومان کمتر از بهای دلار در ۱۱ فروردین بود.

در واقع دلار طی یک روز تمام، افزایشی که در طول تعطیلات نوروزی به دست آورده بود را از دست داد.  به گفته بیشتر فعالان، معامله‌گران احساس کردند که مذاکرات هسته‌ای از بن‌بست خارج شده و به همین دلیل، فروش‌های ارزی خود را افزایش دادند. به گزارش «ایرنا»، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه بن‌بست برجام درحال شکسته شدن است، ‌گفت: اینکه موضوع گفت‌وگوها درباره برجام وارد مرحله فنی شده و از کشمکش‌های اولیه گذشته، به معنای شکسته شدن بن‌بست‌های اولیه و موضوعی «نویدبخش» است.

تنها معامله‌گران بازار ارز به اتفاقات سیاسی روی نزولی نشان ندادند و در بازار سکه نیز بیشتر معامله‌گران فروشنده بودند. سکه امامی در اولین روز هفته به راحتی کانال 11 میلیون تومانی را از دست داد و پس از آن، طی یک روند نزولی تا ساعت 3 بعدازظهر به بهای 10 میلیون و 600 هزار تومان رسید. این سطح قیمت 530 هزار تومان پایین‌تر از 11 فروردین بود. در بازار جهانی طلا نیز در انتهای هفته گذشته اتفاق خاصی نیفتاد که از روند صعودی سکه حمایت کند. با این حال، معامله‌گران بازارهای جهانی نسبت به صعود طلا در هفته جاری خوش‌بین هستند و این عامل ممکن است تا حدی به کمک سکه‌بازان بیاید.

علامت‌های نزولی به دلار
در اولین روز هفته چند علامت نزولی مهم به بازار ارز مخابره شد.  اولین علامت، کاهش تقاضا در بخش حواله‌ای بود. به گفته فعالان، روز شنبه تمایل زیادی برای تهیه حواله درهم در بازار وجود نداشت و همین عامل موجب شد که ارز کشور همسایه به راحتی خط 7 هزار تومانی را از دست بدهد. این خط قیمتی اهمیت زیادی در بازار ارز داشت و شکست آن، توقعات نزولی را در بازار ارز بالا برد. گفته می‌شد که درهم حوالی بعدازظهر دیروز در محدوده 6 هزار و 850 تومان مورد معامله قرار می‌گرفت. حتی عده‌ای از نزول درهم به زیر محدوده 6 هزار و 800 تومانی خبر دادند.

به باور برخی تحلیلگران فنی، تا زمانی که درهم زیر مرز 7 هزار تومانی قرار دارد، انتظارات افزایشی در بازار فعال نخواهد نشد. برای اینکه انتظارات کاهشی در بازار فعال باقی بمانند و دلار به زیر کانال 24 هزار تومانی برود، نیاز است که محدوده 6 هزار و 500 تومانی حواله درهم نیز از دست برود. نرخ حواله درهم و دلار در بازار داخلی با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند و به طور سنتی افت یکی به کاهش دیگری منجر می‌شود.

جدا از نرخ حواله درهم، گفته می‌شد که دیروز تقاضا برای خرید دلار در شهرهای مرزی نیز پایین‌تر آمده بود. قیمت دلار هم در هرات افغانستان و هم در سلیمانیه عراق سیر نزولی گرفته و این مساله نیز در انتظارات معامله‌گران بازار داخلی اثر داشت. به گفته فعالان، در صورتی که قیمت دلار در هرات افغانستان به زیر محدوده 24 هزار و 200 تومانی برود، می‌توان انتظار افت بیشتر در بازار ارز داخلی را داشت.

علامت سوم نزولی که دیروز به قیمت دلار داده شد، از دست رفتن حمایت فنی کانال 25 هزار تومانی بود. به گفته فعالان، برای تحلیلگران فنی مرز 25 هزار تومانی اهمیت زیادی داشت و از دست دادن آن موج جدیدی از انتظارات نزولی را روانه بازار کرد. به باور برخی بازیگران باتجربه بازار در صورتی که دلار در روزهای بعد به بالای مرز 25 هزار تومانی بازنگردد، قیمت این ارز ظرفیت کاهش بیشتری را خواهد داشت. اسکناس آمریکایی برای اینکه با سرعت بیشتری در مسیر نزولی قرار بگیرد، نیاز دارد که دو حمایت 24 هزار و 500 و 23 هزار و 800 تومان را از دست بدهد. برخی فعالان باور دارند در صورتی که در روزهای آتی خبرهای مثبتی از مذاکرات منتشر شود، دلار این سطوح حمایتی را نیز از دست خواهد داد. در غیر‌این صورت برگشت به سطح 25 هزار تومانی نیز بعید نخواهد بود.

 

 

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۹۲۶۸
تاریخ: ۱۴۰۰/۱/۱۵     ساعت: ۱۱ : ۳۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024