صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

دولت بیش از ۵۵۰ میلیارد تومان طلب کلزاکاران را پرداخت نکرد

رئیس نظام صنفی کشاورز کشور با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی بیش از نیمی از طلب کلزا کاران به ارزش ۵۵۰ میلیارد تومان را پرداخت نکرده است گفت: این اقدام منجر به تاخیر در کشت سایر محصولات زراعی شده زیرا سرمایه در گردش این کشاورزان دست دولت است.

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور اظهار کرد: امسال با توجه به اینکه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در کمیته ای 9 نفره تشکیل و اصلاح ساختاری برای قیمت گذاری شگل گرفت تا بر این اساس قیمت این محصولات نزدیک به واقعیت شود.
وی با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم کلزا  اکنون بالاتر از 12 هزار و 500 تومان است اما از قبل توافق شده که  11 هزار تومان از کشاورزان خریداری شد افزود:  برای خرید این محصولات بخش خصوصی به خوبی وارد عمل شد و کل پول کشاورزان را به موقع پرداخت کرد اما مقدار پولی که از طریق شرکت بازرگانی دولتی باید پرداخت می شد با  تاخیر همراه است.

رئیس نظام صنفی کشاورز کشور ادامه داد: یک ماه است که این شرکت دولتی، یک ریال  بابت پول خرید تضمینی کلزا پرداخت نکرده  و طلب کلزاکاران باقی مانده است درحالی که باید به صورت نقد و حداکثر تا یک هفته بعد از تحویل پرداخت می‌شد.

شفیع ملک زاده گفت: درحالی که بیش از 4 میلیون تن به محصولی مانند کلزا نیاز داریم حداکثر تولید و میزان خرید تضمینی آن به  300 هزار تن می رسد اما برای خرید این میزان محصول نیز مشکل داریم.
شفیع ملک زاده با بیان اینکه  یکی از مهم ترین حمایت هایی که لازم است از بخش تولید انجام شود همین پرداخت به موقع پول کشاورزان است گفت:  مطالبات کشاورزان در واقع سرمایه در گردش آنها است تا برای کشت محصولات دیگری مانند سویا و ذرت استفاده شود و تعلل دولت باعث اختلال در روند تولید می شود.

وی تصریح کرد:کل پولی که دولت باید بابت خرید تضمینی کلزا  پرداخت کند هزار و 100 میلیارد تومان است که  تا به امروز کمتر از نیمی از آن پرداخت شده است.

ملک زاده گفت: نظام صنفی، تشکل ها و  وزارتخانه قبل از آغاز کشت، کشاورزان  را  کاشت کلزا و دانه های روغنی تشویق کردیم  اما حال  که زمان  پرداخت پول کشاورزان است مشکلاتی به این شکل مشاهده می شود، اما باید توجه داشت که این حرکات منجر به تولید پایدار نخواهد شد.

وی اظهار داشت:کشاورزان تحت فشار افزایش هزینه های تولید هستند و قیمت نهاده های تولید و ماشین آلات کشاورزی  در برخی موارد تا 700 تا 800 درصد افزایش یافته است.

این مقام مسئول گفت: در سال جاری که به دلیل خشکسالی کمبود علوفه نیز وجود دارد باید توجه بیشتری به زارعان شود و موانع پیش روی تولید آنها رفع شود.

 

منبع: تسنیم

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۳۶۳۸
تاریخ: ۱۴۰۰/۳/۲۹     ساعت: ۱۶ : ۱۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024