صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

مقام صنفی: صادرات تخم مرغ امکان‌پذیر نیست؛ قیمت لب مرز ارزانتر است

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: با توجه به افزایش قیمت تمام شده تولید و اختلاف حدود ١٠ هزار تومانی قیمت در داخل و مرز، امکان صادرات تخم مرغ از کشور وجود ندارد.

ناصر نبی پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در واکنش به تخصیص ٢٠ هزار میلیارد تومان از سوی دولت برای حمایت از صنعت مرغداری گفت: این مبلغ برای صنعت مرغداری کشور رقمی نیست ضمن اینکه قبلاً قرار بود برای هر قطعه مرغ تخم گذار 4٣ هزار تومان اختصاص یابد ولی در حال حاضر این رقم به ٢٢ هزار تومان کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: همچنین واحدهایی که جمعیت طیور آنها بیش از ١٠٠ هزار قطعه باشد، مشمول این تسهیلات نیستند و اگر این واحدها بخواهند وام دریافت کنند باید از منابع بانکی استفاده کنند که سود آن نیز بین ١٨ تا ٢٢ درصد است.
نبی پور در واکنش به صحبت‌های مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه دریافت تسهیلات به صورت سهل الوصول خواهد بود، افزود: بانک برای اعطای این تسهیلات وثیقه می‌خواهد که بسیاری از تولیدکنندگان از عهده آن بر نمی آیند ضمن اینکه اعطا تسهیلات به صورتی که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده خلاف قانون بانکی است و بانک نیز تابع وزارت اقتصاد و امور دارایی است و وزارت جهاد نمی‌تواند قانون بانک را تغییر دهد.
این فعال بخش خصوصی آزاد شدن صادرات را نیز بی فایده دانست و افزود: قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مرز بین ٢6 تا ٢٧ هزار تومان است اما قیمت تخم مرغ داخلی درب واحدهای تولیدی بین ٢٧ تا ٢٩ هزار تومان است که با هزینه بسته بندی و حمل و نقل به بیش از ٣6 هزار تومان خواهد رسید.
نبی پور با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید تخم مرغ در حال حاضر 4٣ هزار تومان است، افزود: وزارت جهاد کشاورزی این رقم را ٣5 هزار و 5٠٠ تومان تعیین کرده و افرادی که در این جلسه آنالیز و تعیین قیمت حضور داشتند باید توضیح بدهند چگونه این قسمت را تأیید کرده‌اند و به چنین عددی رسیده‌اند؟
به گزارش مهر، پیش از این حسین دماوندی نژاد، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر از اعطای 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به دامداران و مرغداران کشور خبر داده و گفته بود: این وام باید به سرعت و سهل الوصول در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه ما می‌دانستیم که تولید کنندگان در تأمین وثایق دچار مشکل خواهند شد اضافه کرده بود: بر این اساس به بانک کشاورزی ابلاغ شده که اعطای این تسهیلات به صورت سهل الوصول باشد. به عبارتی تولیدکننده هر وثیقه ای را که بتواند بدون زحمت تأمین کند بانک باید آن را بپذیرد.
وی به این پرسش خبرنگار مهر که برخی از تولید کنندگان عنوان می‌کنند برای دریافت این تسهیلات از بانک کشاورزی نیاز به 3 ضامن است که فراهم کردن آن برای تولید کنندگان بسیار دشوار است پاسخ داده بود: چنین مسئله‌ای نمی‌تواند صحت داشته باشد. چون ترتیبی اتخاذ شده تاضمانت در این طرح یا به صورت زنجیره‌ای توسط تولید کنندگان صورت گیرد و یا اینکه تولیدکننده می‌تواند با بانک چک و سفته تضمین را به بانک بسپارد.

 

منبع: مهر

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۸۷۱۰
تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۹     ساعت: ۱۲ : ۳۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024