صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

کیت استخراج ژنوم از خون، باکتری و پلاسمی چه کاربردی دارد؟

مدیر یک شرکت دانش‌بنیان با تشریح کاربرد کیت‌های استخراج ژنوم از خون، باکتری و ژنوم پلاسمید با هدف تولید محصولات بیوتکنولوژی گفت: این ژن‌ها در راستای تحقیقات تغذیه‌ای و تعیین ژن‌‌های خاص باکتریایی به کار برده می‌شوند.

 
به گزارش سرزمین ارتباطات - علی بشکوه- امروزه حاکمان و مقامات اکثر کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به دنبال درآمد پایدار از تولید داخلی و عرضه به بازارهای بین‌المللی هستند، به خصوص اگر کشوری با تحریم مواجه شود و برای درآمد پایدار به خود متکی باشد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران با انواع تحریم‌های شدید مواجه شد؛ اما با استقامت، مقاومت و تکیه بر ظرفیت درونی خود و استفاده از توان جوانان و نخبگان، قله‌های علمی را یکی پس از دیگری فتح کرده و اکنون یکی از قدرت‌های جهان در حوزه تولید علم و دانش به شمار می‌رود.

در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت از نخبگان و جوانان با تکیه بر ظرفیت خود سعی در پیشرفت هرچه بیشتر کشور داشته‌ و حتی محصولات خود را به بازارهای بین‌المللی صادر کرده‌اند.

در این راستا مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم سال 1394 راه‌اندازی شد و سال 1399 به مرکز رشد فناوری‌های همگرا تغییر نام یافت.

مراکز رشد با هدف فراهم‌سازی بستری برای رشد ایده‌ها و حمایت از ایده‌پردازان تشکیل می‌شوند و در دانشگاه آزاد با توجه به ظرفیت بالا از نظر تعداد هیئت علمی و دانشجو، مستعد بودن شهر قم از نظر استراتژیک از جنبه‌های مختلف مانند گردشگری مذهبی، صنایع دستی، صنایع شیمیایی، بهداشتی، ماشین آلات و ... راه‌اندازی شده‌اند.

مرکز رشد فناوری‌های همگرا در دانشگاه آزاد اسلامی قم اکنون در مراحل رشد خود میزبان 15 هسته و 3 واحد فناور است. شرکت «ابتکار ژن دانش» یکی از شرکت‌های فناور مستقر در این مرکز رشد است که در حوزه تولید محصولات بیوتکنولوژی مانند کیت‌های استخراج ژنوم از خون، باکتری و ژنوم پلاسمید فعالیت می‌کند.

شرکت‌ دانش‌بنیان ابتکار ژن دانش در راستای تولید کیت‌های استخراج ژنوم از خون، باکتری و ژنوم پلاسمید فعالیت دارد و موفق شده براساس انجام آزمایش‌های مولکولی استخراج ژنوم یا همان DNA بر پایه کیت و تولید محلول‌های درون‌آزمایشگاهی محصولاتی را که از نظر زمان و هزینه مقرون به صرفه بوده و دارای ظرفیت تحقیقات تغذیه‌ای است، تولید کند.

خبرنگار با  فرشته یاوری عضو هیئت علمی دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی قم و رئیس هیئت مدیره شرکت دانش‌بنیان ابتکار ژن دانش گفت‌وگویی انجام داده است که در پی می‌آید:

 درباره فعالیت شرکت‌ دانش‌بنیان «ابتکار ژن دانش» و محصول تولیدی آن توضیح دهید.

 شرکت دانش‌بنیان ابتکار ژن دانش در راستای تولید محصولات بیوتکنولوژی مانند کیت‌های استخراج ژنوم از خون، باکتری و ژنوم پلاسمید فعالیت می‌کند. اساس انجام آزمایش‌های مولکولی استخراج ژنوم یا همان DNA است. این روش می‌تواند بر پایه کیت و تولید محلول‌های درون‌آزمایشگاهی باشد. این کیت به سه روش قلیایی، آنزیمی و نانوتکنولوژی قابل انجام است و در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که روش نخست از نظر زمان و هزینه مقرون به صرفه است.

استفاده از کیت‌های بیوتکنولوژی برای پیشبرد آزمایش‌های مولکولی

امروز برای پیشبرد سریع آزمایش‌های مولکولی در مرکز تحقیقاتی درمانی از کیت‌های بیوتکنولوژی استفاده می‌شود که پس از استفاده از این کیت‌ها DNA به دست آمده از نظرغلظت و خلوص آماده استفاده و کاربردی برای روش‌های مولکولی است.

کیت استخراج ژنوم از خون، باکتری و پلاسمید چه کاربردی دارد؟/ از تحقیقات تغذیه‌ای تا تعیین ژن‌‌های خاص باکتریایی

این کیت یک تا دو دهه است در مجامع بین‌المللی مورد استفاده قرار گرفته و برای پیشبرد بهترین کیت‌ها، مقالات و روش‌های مختلفی انجام گرفته، در نتیجه در نشریات معتبر علمی روش‌های بسیار متنوعی از این آزمایش ارائه شده و گزینه‌ استفاده شده در کیت یکی از بهترین روش‌هایی است که برای استخراج می‌توان استفاده کرد.

  این ایده(تولید محصولات بیوتکنولوژی مانند کیت‌های استخراج ژنوم از خون، باکتری و ژنوم پلاسمید) به دلیل افزایش کاربرد کیت‌های بیوتکنولوژی در مؤسسات تحقیقاتی، بیمارستان و ... به‌دلیل کاهش زمان انجام آزمایش و مقرون به صرفه بودن آن، مطرح شده است.

 محصول تولیدشده تا چه اندازه نیاز جامعه را برطرف و بخشی از مشکلات را حل کرده است؟

 تقاضا و نیاز جامعه به این نوع کیت‌ها (کیت استخراج ژنوم از خون، باکتری و ژنوم پلاسمید) روزافزون بوده و با توجه به اینکه آزمایش‌های مولکولی در حیطه تشخیصی تحقیقاتی وغذا و دارو نیازمند استخراج ژنوم است، در نتیجه کیت‌های استخراج ژنومی در جامعه کاربرد دارد.

از سوی دیگر کیت استخراج ژنوم باکتریایی به‌دلیل استخراج ژنوم باکتری و تعیین ژن‌های گونه‌های خاص یا جنس‌های خاص باکتریایی در بخش درمانی تحقیقاتی و دارو و غذا بسیار مورد استفاده است.

بعضی از تشخیص‌ها براساس پلاسمید بوده و پلاسمیدهای معمول باکتریایی، حاوی ژن‌های تشخیصی هستند که این امر موجب می‌شود کیت استخراج DNA پلاسمیدی در حیطه درمانی تشخیصی و غذا و دارو استفاده شود.

کیت استخراج ژنوم از خون وارداتی است

 کیت استخراج ژنوم از خون نیز به وفور درمراکز تحقیقاتی، درمانی استفاده می‌شود که اکثراً از نوع وارداتی است. با توجه به اینکه امروزه در مقایسه با گذشته شرکت‌های محدودتری به تولید این نوع کیت‌ها اقدام می‌کنند و اغلب کیت‌های خریداری شده از نوع خارجی بوده، بنابراین مراکز تحقیقاتی و درمانی نیاز به صرف هزینه‌های گزاف برای این نوع کیت‌ها کرده‌اند و با تولید این نوع کیت‌ها و کمبود شرکت‌های داخلی با قیمت‌های بالا می‌توان به دسترسی بهتر دانشجویان، محققان و آزمایشگاه‌ها برای تسریع انجام آزمایش‌های مولکولی با هزینه کمتر کمک کرد.

جایگاه کیت استخراج ژنوم از خون، باکتری و ژنوم پلاسمید در عرصه کسب و کار و بازار کجاست؟

فعلاً در سطح فروش بین دانشگاهی و درون‌دانشگاهی بین استان قم و تهران هستیم و با توجه به برنامه‌ریزی و همکاری با شرکت‌های بازرگانی برای صادرات به کنیا، ارمنستان و ترکمنستان آماده می‌شویم.

برنامه‌های شما برای ورود به عرصه بازار، درآمدزایی و رسیدن به خط تولید انبوه به‌صورت جداگانه چیست؟

 ابتدا باید مراکز تحقیقاتی و درمانی به طور کامل معرفی و کیفیت محصول توسط این مراکز تأیید شود، سپس می‌توان به خط تولید انبوه نزدیک شد که امیدوارم حامیان مالی بیشتری به جز دانشگاه با ما همکاری کنند و تبلیغات بیشتر با سرعت بیشتری پیش برود.
 

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۰۰۹۰
تاریخ: ۱۴۰۱/۵/۲۹     ساعت: ۱۱ : ۵۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024