صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

چین بخشی از خاک ماه را به روسیه هدیه داد

یکی از اصلی ترین اهداف ماموریت های فضایی، نمونه برداری از خاک دیگر اجرام آسمانی و بررسی آن در آزمایشگاه است. به همین دلیل معمولا کاوشگران فضایی اقدام به نمونه برداری از خاک مقصد کرده و آن را به زمین ارسال می کنند.

چین طی سال های اخیر دور جدیدی از مطالعات گسترده در ماه را انجام داده و کاوشگران و ماهنوردان این کشور در قمر زمین مستقر شده به بررسی آن پرداختند. آژانس ملی فضایی چین روز گذشته گزارش داد:این کشور در جریان سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به پکن در فوریه 2022، یک و نیم گرم خاک ماه را به عنوان نمونه تحقیقاتی به روسیه هدیه داده است.
آژانس فضایی چین همچنین در بیانیه ای که در وب سایت خود منتشر کرد، گفت: در فوریه 2022، زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از چین بازدید کرد، هدیه ای ارزشمند دریافت کرده و نمونه های خاک ماه به وزن یک و نیم گرم را برای اهداف تحقیقاتی علمی در روسیه تحویل گرفت.

این بیانیه همچنین تصریح کرد: روسیه به نوبه خود، نمونه ‌های خاک ماه را که در سال 1970 میلادی توسط Luna-16 جمع ‌آوری شده بود، در جریان دیدار شی جین پینگ رهبر چین از مسکو در مارس 2023، به چین داد.
Luna-16  اولین کاوشگر روباتیک شوروی در ماه محسوب می شود که برای انجام یک مأموریت به ماه رفته و پس از نمونه برداری های لازم، به زمین  بازگشت. این هدایای علمی در دنیای سیاست به تازگی رواج بیشتری یافته و آژانس فضایی چین افشا کرد. رئیس‌جمهور فرانسه، امانوئل ماکرون نیز در سفر خود به این کشور مقدار مشابهی از خاک ماه را به عنوان یک هدیه علمی – پژوهشی دریافت کرد.

نمونه ‌های خاک ماه که از سوی پکن به فرانسه و روسیه اهدا شد، توسط مأموریت Chang’e 5 چین در دسامبر 2020 جمع ‌آوری شده بودند. ماموریت بدون سرنشین Chang’e 5 از سایت پرتاب فضاپیمای Wenchang در جزیره Hainan در 24 نوامبر سال 2020 به ماه پرتاب شد.
بیست و سه روز بعد، این کاوشگر حدود 2 کیلوگرم نمونه خاک ماه را به زمین بازگرداند. کارشناسان چینی نمونه ‌ها را تجزیه و تحلیل کردند تا داده‌ های ارزشمندی را به دست آورند که از جمله برای پروژه ساخت پایگاه تحقیقاتی بر روی تنها قمر طبیعی زمین استفاده می ‌شود.
گفتنی است، آژانس فضایی چین پس از بازگرداندن خاک ماه به زمین، برنامه هایی را برای ایجاد همکاری بین المللی برای تجزیه و تحلیل این داده ها در دستور کار قرار داده و نمونه‌ های ماه جمع ‌آوری ‌شده توسط چین در حال حاضر توسط محققانی از استرالیا، بریتانیا، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و سوئد در حال تجزیه و تحلیل هستند.

 

منبع: سیناپرس

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۷۲۸۵
تاریخ: ۱۴۰۲/۲/۶     ساعت: ۱۳ : ۲۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
  • ٢٤ شوال ١٤٤٥
  • May 03 2024