صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

فرار منتقد زیرک از فشار انتقادها

مسعود فراستی در پی واکنش‌ها به شاهنامه‌خوانی پراشتباهش، مجبور به عذرخواهی شد و تحسین مخاطبان را برانگیخت.

چند روز پیش مسعود فراستی به بهانه شاهنامه‌خوانی پر از اشتباهی که در برنامه «کتاب‌باز» داشت، مورد انتقاد فراوان مخاطبان و مخالفانش قرار گرفت. این منتقد پس از موج واکنش‌ها و فشار افکار عمومی، دوشنبه در برنامه «کتاب‌باز» طوری عذرخواهی کرد که به فاصله چند روز ورق برگشت و به دلیل جسارت و شهامت در اعتراف به اشتباهش، مورد تحسین کاربران و حتی بخشی از مخالفان خود قرار گرفت.
تغییر واکنش‌ها
پس از انتشار گسترده ویدئوی عذرخواهی مسعود فراستی در فضای مجازی، آن جو منفی که تا پیش از این علیه او وجود داشت، تا حدودی تغییر کرد و کاربران در شبکه‌های اجتماعی واکنش مثبتی نشان دادند. هرچند که عده‌ای همچنان معتقد بودند، این عذرخواهی نفس ماجرا را تغییر نمی‌دهد و او باید آماده جلوی دوربین ظاهر می‌شد، اما عموم کاربران، مسعود فراستی را به دلیل شجاعتی که در بیان اشتباه خود داشته و اعتراف به نابلدی در خواندن اشعار فردوسی، تحسین کرده‌اند. مرور کامنت‌های صفحه اینستاگرام سینمادیلی نشان می‌دهد که اغلب واکنش‌های کاربران به این عذرخواهی، مثبت است. از میان چهره‌ها نیز احسان کرمی که با انتشار ویدئوی اشتباهات فراستی خطاب به سروش صحت نوشته بود: «تو چرا باید زیر بار حضور این آقا توی برنامه‌ات بری؟» و از اشتباهات فاحش فراستی در خواندن شاهنامه انتقاد کرده بود، در واکنش به عذرخواهی او نوشت: «همون طور که به شدت از خوانش ایشون انتقاد کردم، از این عذرخواهی خوشحالم و تمجید می‌کنم.»
مواجهه انتقادی با خود
مسعود فراستی برای عذرخواهی همان شیوه‌ای را به کار گرفت که در نقد آثار دیگر سینماگران از آن استفاده می‌کند. او در عذرخواهی خود با همان لحن صریح همیشگی توضیح داد: «آدمی که 30 سال است نعره می‌زند فرم، چرا در خواندن شاهنامه فرم بلد نیست؟ یک نمره صفر به او بدهیم. میدان شعر کلاسیک ایران میدان فراستی نیست، نیا در این میدان.» او در ادامه با اشاره به علاقه خود به شاهنامه گفت: «اگر فردوسی را دوست دارم که روی سرم جای دارد و سند هویت ملی من است، حق کوچک ترین اشتباهی ندارم.»و به خودش هم سخت گرفت و خطا را جایز ندانست. البته تعداد اشتباهات این منتقد در خواندن اشعار شاهنامه، نوع بعضی اشتباهات مهم او که معنی اشعار را تغییر داده بود و واکنش‌های منفی مخاطبان به اندازه‌ای زیاد بود که چاره‌ای جز عذرخواهی برای مسعود فراستی باقی نمانده بود، بنابراین اگر خودش را زیر سوال نمی‌برد یا در همان برنامه «کتاب‌باز» عذرخواهی نمی‌کرد، اعتبارش کاملا خدشه‌دار می‌شد و جایگاه سابقش به عنوان یک منتقد از بین می‌رفت.
نویسنده: مائده کاشیان

 

منبع: خراسان

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۰۷۳۸
تاریخ: ۱۳۹۹/۷/۹     ساعت: ۱۱ : ۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فرهنگی و هنری       زیرسرویس: فرهنگی و هنری
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
  • ١٧ شوال ١٤٤٥
  • Apr 26 2024