صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

نامزدهای احتمالی بهترین فیلم‌ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز می‌شود که باید آن را به دلیل شرایط ویژه محدودیت‌های کرونایی متفاوت‌ترین دوران جشنواره دانست. جشنواره امسال ترکیبی است از فیلمسازان با سابقه سینما و فیلمسازان فیلم اولی است که حدود نیمی از فیلم‌های جشنواره را شامل می‌شوند. کارگردان‌هایی که در غیاب تعدادی از نام‌های مطرح مانند فرهادی، کیمیایی و مهرجویی، فرصت حضور در جشنواره را پیدا کرده‌اند. همچنین امسال فیلم‌های کمدی نیز فرصت عرض اندام پیدا کرده‌اند و باید منتظر درخشش حداقل دو فیلم کمدی در جشنواره باشیم. این ترکیب متنوع می‌تواند بیشتر از هر سال تنور جشنواره را داغ کند.

شنیده‌ها حاکی از این است که جشنواره سی و نهم احتمالا چندین نامزد جدی برای به دست آوردن سیمرغ در بخش بهترین فیلم خواهد داشت که در ادامه با این فیلم‌های مهم بیشتر آشنا می‌شویم.

قاتل و وحشی  
کارگردان: حمید نعمت‌الله

جدیدترین فیلم حمید نعمت‌الله که قبل از اکران عمومی بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفته است، یک فیلم اکشن متفاوت است که روایتی منحصر به فرد و دقیق از جنون و تباهی دارد. فیلمی که در آن همه چیز سر جای خودش است و شیوه‌ی روایت و نوع نگاه آن تاکنون در سینمای ایران بی‌سابقه بوده است. همچنین نقش ویژه‌ای که لیلا حاتمی و امین حیایی در فیلم ایفا کرده اند می‌تواند آن‌ها را به مدعیان سیمرغ بازیگری تبدیل کند.  «قاتل و وحشی» ابتدا قرار بود در جشنواره سال گذشته رونمایی شود که متاسفانه به دلیل اختلاف‌هایی که بر سر مالکیت به وجود آمد، به بزرگ‌ترین غایب جشنواره سال گذشته تبدیل شد.

بازیگران: لیلا حاتمی، امین حیایی، شهرام حقیقت‌دوست و ستاره اسکندری

ابلق  
کارگردان: نرگس آبیار

نرگس آبیار پس از موفقیت فیلم «شبی که ماه کامل شد» امسال نیز با فیلمی سخت و مهم متمرکز بر روابط پیچیده انسانی به جشنواره فجر آمده است.  فیلمی که گفته می‌شود قصه‌ای جذاب و پرکشش با یک کارگردانی ماهرانه و پرزحمت دارد. این فیلم که از مهمترین شانس‌های نامزدی بهترین فیلم و کاگردانی در جشنواره فیلم فجر است، باوجود تم زنانه و همیشگی سینمای آبیار، یک اثر متفاوت در کارنامه او محسوب می‌شود. و مثل همیشه باید منتظر تماشای بازی‌های خوب و جانانه بازیگران در فیلم جدید نرگس آبیار باشیم.  

بازیگران: بهرام رادان، الناز شاکردوست، مهران احمدی، هوتن شکیبا و گلاره عباسی


تی تی
کارگردان: آیدا پناهنده

چهارمین فیلم آیدا پناهنده داستان استادی است که قصد دارد پایان‌نامه‌ای درمورد پایان جهان به اثبات برساند، با مادری عجیب و غریب که می‌خواهد لیاقت انسانیت را داشته باشد، ملاقات می‌کند و...  این فیلم که مانند آثار قبلی پناهنده تمی زنانه دارد و حضور در چند جشنواره بین المللی را نیز تجربه کرده در استان گیلان فیلمبرداری شده است. طبق شنیده‌های فیلم «تی تی» به اثری جذاب و تماشایی تبدیل شده که بهترین اثر کارنامه کارگردانش است. همچنین پناهنده موفق شده بازی‌های بسیار خوبی از بازیگران نقش‌های اصلی خود بگیرد و هریک از آنها می‌توانند نامزدهای رشته بازیگری باشند.

بازیگران: الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، پارسا پیروزفر، امیر حامد، سودابه جعفرزاده و مهدی فریضه

 
روشن
کارگردان: روح‌الله حجازی

فیلم «روشن» جدیدترین ساخته روح‌الله حجازی از مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره سی و نهم است. فیلمی که طبق شنیده‌ها بهترین بازی رضا عطاران تاکنون بوده است.  روشن داستان مرد میانسالی است که عاشق بازیگرى است، نمى‌تواند خانه ثبت‌نامی‌اش را بگیرد و در آستانه فروپاشى همه‌چیز، تصمیم مى‌گیرد نقشش را بازى کند. این فیلم نیز مانند سایر فیلم‌های روح الله حجازی دغدغه اجتماعی دارد و نقدهای تند و تیزی را در قالب داستانی جذاب و ترکیب بازیگران ویژه‌ی خود ارائه می‌دهد.

بازیگران:رضا عطاران، سیامک انصاری، سارا بهرامی، مهدی حسینی‌نیا، مسعود میرطاهری و محمد ولی‌زادگان

 خط فرضی

کارگردان: فرنوش صمدی

«خط فرضی» فرنوش صمدی که تهیه‌کنندگی آن را علی مصفا به عهده داشته است از موفق‌ترین فیلم‌های ایرانی نمایش داده شده در جشنواره‌های بین المللی بوده است و یکی از مهم‌ترین فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال است. بازی تماشایی سحر دولتشاهی و پژمان جمشیدی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این فیلم تمرکزش را معطوف بر لحظه‌هایی کوچک و شخصی که زندگی آدم‌ها را تغییر می‌دهند کرده است. آخرین فیلم صمدی، درست مانند فیلم‌های اصغر فرهادی، لحظه‌ای صمیمی و به نظر مهم را در دست می‌گیرد و آن را به ویترینی برای نمایش سرکوب زنان تبدیل می‌کند.

بازیگران: سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان، امیررضا رنجبران و صدف عسگری

 
شیشلیک
کارگردان: محمدحسین مهدویان

مهدویان که سال گذشته موفق به دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی از جشنواره سی و هشتم شد، امسال با متفاوت‌ترین فیلم کارنامه خود که یک اثر کمدی است به جشنواره فیلم فجر آمده است. این فیلم که طبق برخی گمانه‌زنی‌ها که گفته می‌شد به دلیل فضای متفاوت آن، قصد شرکت در جشنواره امسال را ندارد در آخرین لحظات به جشنواره رسید تا یکی از مهم‌ترین و کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های جشنواره فجر امسال باشد. حضور زوج کمدی رضا عطاران و پژمان جمشیدی در کنار نام امیرمهدی ژوله به‌عنوان نویسنده به تنهایی می‌تواند فیلم مفرح و قابل توجهی را نوید دهد.

بازیگران: رضا عطاران، ژاله صامتی، پژمان جمشیدی، مه‌لقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی‌فر و جمشید هاشم‌پور

 
صحنه زنی


کارگردان: علیرضا صمدی

صحنه زنی دومین فیلم علیرضا صمدی است که برخلاف فیلم اول او یعنی فیلم بی‌نامی با چهره‌های آشناتری همراه شده است. صمدی در این فیلم به بهرام افشاری و مجید صالحی دو بازیگر که عموما آنها را بازیگر نقش‌های کمدی می‌شناسیم اعتماد کرده و نقش‌های جدی و سختی را به آن‌ها سپرده است. گریم متفاوت آن‌ها و حضور مهتاب کرامتی پس از چندسال غیبت در جشنواره از نکات قابل توجه این فیلم است.  

بازیگران: مهتاب کرامتی، بهرام افشاری، پیام احمدی‌نیا، لیندا کیانی، محمد نادری، امید روحانی، آتش تقی‌پور و مجید صالحی

روز ششم


کارگردان: حجت قاسم‌زاده‌اصل

فیلم حجت قاسم‌زاده‌اصل داستان یک زندانی به نام احمد را روایت می‌کند که طی ماجرایی پیچیده و معمایی، درصدد اثبات بی‌گناهی خود برمی‌آید. نکته کنجکاوی برانگیز فیلم که آن را به یکی از آثار مهم جشنواره تبدیل کرده است داستان معمایی اثر است، که به نقطه‌قوت آن تبدیل شده و با توجه به کمبود فیلم در این ژانر می‌تواند مورد استقبال قرار گیرد. شنیده می‌شود مصطفی زمانی که چهار سال از جشنواره دور بوده است در این فیلم بازی تحسین برانگیزی داشته است.  

بازیگران: مصطفی زمانی، جمشید هاشم‌پور، بهاره افشاری، امیر جعفری، همایون ارشادی، مهران احمدی، افشین هاشمی، مهدی حسینی‌نیا و بهرام ابراهیمی

 
طلاخون


کارگردان: ابراهیم شیبانی

طلاخون چهارمین ساخته ابراهیم شیبانی این قابلیت را دارد که با توجه به داستان ملتهبش به یکی از ویژه‌ترین و جنجالی‌ترین فیلم‌های جشنواره امسال تبدیل شود. طبق شنیده‌ها، این فیلم در ارتباط با قتل‌های زنجیره‌ای است که توسط یک زن انجام شده است. بازی شهاب حسینی که این سال‌ها در سینمای ایران کم کار شده است دیگر نکته قابل توجه فیلم است. نام قبلی فیلم «خورشید همچنان می‌درخشد» بود و اوایل زمستان سال گذشته در قزوین کلید خورد. با توجه به عدم اکران توانست مجور حضور در این دوره از جشنواره را دریافت کند.

بازیگران: شهاب حسینی، حسام منظور، زهرا حاتمی، ترنم کرمانیان و بهار قاسمی

 
گیج‌گاه


کارگردان: عادل تبریزی

عادل تبریزی که سال‌ها تجربه دستیار کارگردانی و همکاری با بزرگانی چون مهرجویی و کیمیایی را در کارنامه خود دارد، برای اولین فیلمش به سراغ یک کمدی اجتماعی مفرح رفته است. طبق شنیده‌ها گیج‌گاه به فیلم خوش‌ساخت تبدیل شده که می‌تواند مورد توجه مخاطب عام و منتقدان قرار گیرد. فضای نوستالژیک و گریم متفاوت حامد بهداد و باران کوثری از دیگر ویژگی‌هایی‌ست که ما را برای دیدن فیلم بیشتر کنجکاو کرده است.

بازیگران: جمشید هاشم‌پور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، فرهاد آییش، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه‌خواه و سیاوش چراغی‌پور

 

 
چپ راست

کارگردان: حامد محمدی

جدیدترین فیلم حامد محمدی یک کمدی پربازیگر و متفاوت است که می‌تواند در سال حضور پررنگ کمدی‌ها در جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار بگیرد. در خلاصه داستان این فیلم فقط یک جمله ذکر شده است « چپ یا راست؟ مساله این نیست.»  

مهمترین نکته جالب این فیلم که تماشاگر را ترغیب به تماشای آن می‌کند حضور سه هنرمند مهم و کاربلد عرصه کمدی رامبد جوان، سروش صحت و پیمان قاسمخانی بعنوان بازیگر در این فیلم است. به احتمال فراوان حامد محمدی با فیلمنامه‌ای قوی به سراغ آن‌ها و سایر ستاره‌های فیلم رفته که توانسته نظر آن‌ها را برای بازی در فیلمش جلب کند.

بازیگران: رامبد جوان، پیمان قاسم‌خانی، ویشکا آسایش، سارا بهرامی، سروش صحت، ستاره اسکندری، مونا فرجاد، تینو صالحی و محمدرضا مالکی

 

 
بعد از اتفاق

کارگردان: پوریا حیدری‌اوره

مهمترین نکته فیلم بعد از اتفاق حضور شهاب حسینی به‌عنوان تهیه‌کننده در این فیلم است همچنین حضور جواد عرتی و تعدادی از فوتبالیست‌های مطرح می‌تواند به بیشتر دیده شدن فیلم کمک مهمی کند. داستان فیلم درباره کودکی به نام روح‌الله که بعد از یک اتفاق ناگوار تصمیم می‌گیرد با شرایط کنار بیاید و به دنبال اهدافش برود. نخستین رونمایی از فیلم «بعد از اتفاق» در جشنواره کودک اصفهان بود. که همین نام‌های آشنا مخاطبان فراوانی را مجاب به تمای فیلم کرد. و فیلم در همان جشنواره توانست جایزه ویژه یونیسف را از آن خود کند. همچنین برخی منتقدها، از این فیلم به‌عنوان پدیده جشنواره کودک سال 99 نام بردند و شیوه‌ی روایت و ساختار تازه و جدیدش را تحسین کردند.

بازیگران: رضا کیانیان، جواد عزتی، گلاره عباسی، ستاره پسیانی، بهرام افشاری، نیما شعبان‌نژاد، یسنا میرطهماسب، علی انصاریان و روح‌الله جعفری

 

منبع: سینما تیکت

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۵۴۵۵
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۱/۷     ساعت: ۷ : ۳۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فرهنگی و هنری       زیرسرویس: فرهنگی و هنری
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 19 2024