صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

مهم ترین کارگردانانی که برای جشنواره فجر ۳۹ فیلم ساختند

در میان ۱۶ اثر راه‌یافته به بخش مسابقه سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، کارگردان‌های شناخته‌شده‌ای حضور دارند که در سال‌های قبل هم در چندین بخش، سیمرغ به خانه برده‌اند.

سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر از فردا 12 بهمن کارش را به شکل رسمی آغاز می‌کند. در این دوره از جشنواره، فیلم‌سازانی حضور دارند که با فیلم‌های جدیدشان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و در فهرست 16 فیلم راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ، چهار کارگردان فیلم اولی هم حضور دارند. در این گزارش نگاهی به کارنامه کارگردان‌هایی انداخته‌ایم که در دوره‌های قبلی جشنواره هم با فیلم‌هایشان مورد تعریف و تمجید هیات داوران قرار گرفته‌اند. محمدحسین مهدویان، روح‌الله حجازی، نرگس آبیار، آیدا پناهنده و هاتف علیمردانی از جمله کارگردان‌هایی هستند که امسال با فیلم‌های جدیدشان در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارند و باید دید کدام کارگردان سیمرغ‌های این دوره را شکار می‌کند. 

 

از مرد میان‌سال عشق بازیگری تا اولین کمدیِ مهدویان

محمدحسین مهدویان

محمدحسین مهدویان امسال با ششمین ساخته‌اش در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. مهدویان اولین‌بار با فیلم «ایستاده در غبار» در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد که اولین ساخته‌اش مورد توجه هیات داوران و همچنین مردم قرار گرفت. او سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین طراحی صحنه و لباس را دریافت کرد و در بیشتر رشته‌ها هم نامزد دریافت جایزه بود. مهدویان سال گذشته هم در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم «درخت گردو» را دریافت کرد. اما کارگردان فیلم «ایستاده در غبار» امسال فیلمی با فضای کمدی کارگردانی کرده که «شیشلیک» نام دارد و امیرمهدی ژوله نویسندگی‌اش را برعهده داشته، باید دید آیا کارگردانی این فیلم هم مورد توجه هیات داوران قرار می‌گیرد یا خیر. مهدویان در این فیلم برای اولین‌بار با رضا عطاران و پژمان جمشیدی همکاری کرده است.

از مرد میان‌سال عشق بازیگری تا اولین کمدیِ مهدویان

روح‌الله حجازی

روح‌الله حجازی اولین‌بار با فیلم «در میان ابرها» در بیست‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد که سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را هم دریافت کرد. او بعد از اولین فیلمش، فیلم‌های «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، «مرگ ماهی»، «هیهات» و «اتاق تاریک»‌ را هم مقابل دوربین برد که در جشنواره حضور نداشتند و بعضی هم که حضور داشتند، مورد استقبال هیات داوران قرار نگرفتند. حالا باید دید آیا جدیدترین ساخته حجازی که «روشن» نام دارد، مورد توجه هیات داوران قرار می‌گیرد یا خیر. حجازی در این فیلم با رضا عطاران، سارا بهرامی و سیامک انصاری همکاری کرده است که داستان مرد میان‌سالِ عشق بازیگری را به تصویر می‌کشد.

از مرد میان‌سال عشق بازیگری تا اولین کمدیِ مهدویان

نرگس آبیار

اولین‌بار نام نرگس آبیار در فهرست فیلم‌های سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر به چشم خورد. آبیار در آن دوره از جشنواره با دومین فیلمش «شیار 143» حضور داشت که جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین فیلم را هم دریافت کرد. این کارگردان در سی‌وچهارمین جشنواره فجر هم با فیلم «نفس» حضور پیدا کرد که در رشته‌های مختلف نامزد دریافت جایزه بود و فقط در بخش بازیگری،‌ شبنم مقدمی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد.

        اما مهم‌ترین حضور آبیار در جشنواره فیلم فجر، به سی‌وهفتمین دوره برمی‌گردد که فیلم «شب که ماه کامل شد» با استقبال هیات داوران مواجه شد و در بخش‌های بازیگری زن و مرد، کارگردانی، فیلم و چهره‌پردازی سیمرغ بلورین دریافت کرد. امسال هم آبیار با جدیدترین فیلمش «ابلق» در میان فهرست فیلم‌های راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ حضور دارد و همه منتظر هستند تا ببینید این‌بار آبیار سراغ چه موضوعی رفته است. آبیار در فیلم جدیدش برای دومین‌بار با الناز شاکردوست و هوتن شکیبا و همچنین برای اولین‌بار با بهرام رادان همکاری کرده است.

از مرد میان‌سال عشق بازیگری تا اولین کمدیِ مهدویان

آیدا پناهنده

آیدا پناهنده اولین‌بار با فیلم «ناهید» در سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد و نامزد دریافت جایزه در بخش بهترین فیلمنامه شد. اولین ساخته‌ بلند پناهنده همچنین در جشنواره‌های خارجی مود تحسین قرار گرفت. پناهنده با دومین ساخته‌اش «اسرافیل» در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد و این فیلم هم در رشته‌های بازیگری زن، چهره‌پردازی و عکس نامزد دریافت سیمرغ شد. امسال هم پناهنده با جدیدترین فیلمش «تی تی» در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در کنار دیگران کارگردانان بخش سودای سیمرغ به رقابت می‌پردازد و باید دید آیا چهارمین فیلمش هم فضایی زنانه دارد یا خیر. او در این فیلم با الناز شاکردوست، پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا همکاری کرده است. پناهنده امسال بعد از سه سال دوری از جشنواره، در این دوره حضور دارد و باید منتظر باشیم و ببینیم آیا فیلم جدیدش با استقبال مواجه می‌شود یا خیر.

از مرد میان‌سال عشق بازیگری تا اولین کمدیِ مهدویان

هاتف علیمردانی

هاتف علیمردانی اولین‌بار با فیلم «راز دشت تاران» در بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد و این فیلم در بخش کارگردانی با تقدیر ویژه هیات داوران همراه شد. علیمردانی در دوره‌های بعدی جشنواره هم حضور داشته و در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «کوچه بی‌نام» در بخش بازیگری، سیمرغ بلورین دریافت کرد و همچنین در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «آباجان» در بخش‌های بازیگری و بهترین جلوه‌های ویژه رایانه‌ای، نامزد دریافت جایزه شد. این کارگردان امسال با فیلم «ستاره‌بازی» در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و با فرهاد اصلانی، علی مصفا، شبنم مقدمی و تعدادی از بازیگران خارجی همکاری کرده است. باید دید علیمردانی بعد از سه سال غیبت در جشنواره فیلم فجر، آیا فیلم جدیدش مورد توجه هیات داوران قرار می‌گیرد یا خیر.

 

 

منبع: خبرآنلاین

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۵۵۶۹
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۱/۱۲     ساعت: ۸ : ۴۸
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فرهنگی و هنری       زیرسرویس: فرهنگی و هنری
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
  • ١١ شوال ١٤٤٥
  • Apr 20 2024