صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

گذر از خط قرمزهای اخلاقی و دینی

وقتی رهبر نظام در برابر توهین به یکی از وزیران چنین توصیه مهم و صریحی را مطرح می‌کنند، واضح است که وهن و بی‌احترامی به رئیس دولت را هرگز برنمی‌تابند 
باید پرسید آنچه در دو هفته اخیر از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اهانت به رئیس‌جمهوری مطرح شده است، منطبق با کدام‌ یک از سخنان امام و رهبر معظم بوده است؟
دو هفته پس از سخنان سخیف یک نماینده علیه رئیس‌جمهوری در صحن علنی مجلس و از تریبون عمومی، این‌بار نماینده دیگری در قالب پیامی توییتری، شخص دوم کشور را با عباراتی زشت و وهن‌آلود مورد خطاب قرار داد و جملاتی را به کار برد که نه در شأن قوه مقننه است نه رئیس‌جمهوری منتخب ملت.
به گزارش «شهروند» به نقل از ایرنا،‌ درباره این رفتار که از سوی برخی نمایندگان مجلس یازدهم ظاهرا به صورت برنامه‌ریزی‌شده و ادامه‌دار جریان دارد، سه نکته قابل تأمل است که امید می‌رود توهین‌کنندگان و جریان رسانه‌ای سیاسی حامی آن پاسخگو باشند:  
1. سکوت و بی‌تفاوتی رئیس و نمایندگان شناخته‌شده مجلس شورای اسلامی در برابر این رفتار همکارشان نه ‌تنها از منظر اخلاقی و اسلامی قابل دفاع نیست بلکه تجربه نشان داده به همین موارد ختم نخواهد شد و دور نیست روزی که دامن دیگران را هم بگیرد.
مرور اتفاقات و سیر سیاسی تحولات چهار دهه اخیر نشان می‌دهد هر گونه بی‌توجهی به گذر از خط قرمزهای اخلاقی و دینی در قالب توهین، تهمت، نسبت ناروا و… نه به نفع نظام و انقلاب تمام شده است نه سودی برای کلیت جامعه اسلامی و جریان‌های سیاسی دلسوز آن خواهد داشت؛ سهل است که این سکوت و بی‌تفاوتی چندی بعد در قالبی دیگر بازتولید خواهد شد و صحنه سیاسی کشور را آلوده خواهد کرد.
2. نگاهی به فلسفه وجودی و تاریخچه کوتاه تشکیل هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد تا توهین و فحاشی علیه مقام‌های رسمی کشور از سوی برخی جریان‌های سیاسی رسانه‌ای، بیش از این باب نشده، لازم است هیأت یادشده حداقل در رابطه با رفتار نمایندگان تازه‌وارد مجلس یازدهم وارد عمل شود.
قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اگر چه ریشه در مجلس هشتم و ‌سال 89 دارد اما اصل بحث نظارت بر نمایندگان مجلس موضوعی بود که در دیدار نمایندگان مجلس هشتم با رهبر معظم انقلاب از سوی ایشان طرح شد. در یکی از مواد قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان که در‌ سال 91 تصویب شد «گزارش‌های مربوط به رفتار خلاف شئون نمایندگی» ازجمله بخش‌های مصرح آن بوده که لازم است اعضای هیأت نظارت در مجلس کنونی به آن ورود کنند و مصداق سخنان توهین‌آمیز اخیر دو نماینده علیه رئیس‌جمهوری را بررسی کرده و مغایرت یا تطابق آن را با «رفتار خلاف شئون نمایندگی» به صراحت اعلام کنند.
3. رفتار و گفتار مناسب و منطبق با موازین دینی و اخلاقی نمایندگان پارلمان در جمهوری اسلامی از موارد مهمی بوده که بارها در سخنان و سیره امام(ره) و رهبر معظم انقلاب به آن اشاره و تأکید شده است؛ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در جریان دیدار با منتخبان نخستین دوره مجلس شورای اسلامی با نهی نامزدهای نمایندگی مجلس از خصومت فردی و پرهیز از تضعیف و توهین به یکدیگر بیان کردند: «اغراض شخصیه را باید همه ما کنار بگذاریم. فرضا که من با شما خدای نخواسته یک خرده حساب دارم، در مجلسی که مجلس اسلامی است نباید در آنجا به حساب آنها رسیدگی کرد.»
امام امت با تأکید بر التزام عملی به اخلاقیات از سوی نمایندگان مجلس تصریح کردند: «شما وکیل نیستید که بروید آنجا بنشینید و حساب‌هایی که خودتان با هم دارید صاف کنید. اگر چنین کاری بشود، این انحراف است و غصب است آن محل برای شما. شما باید- ان‌شاءالله همین‌طور هم هست- در آنجا معلم اخلاق باشید.»
رهبر معظم انقلاب نیز که تشکیل هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اساسا در جهت رهنمودهای ایشان بوده، بارها به مسئولان و جریان‌های سیاسی، لزوم رعایت اخلاق اسلامی و پرهیز از بداخلاقی را گوشزد کرده و همواره بر آرامش و رعایت شأن و حرمت افراد ضمن آزادی نقد و اظهار نظر تأکید کرده‌اند.
در جریان دیدار دو‌ سال پیش مجلسی‌ها با رهبر معظم انقلاب، ایشان با برشمردن مصادیق رفتار انقلابی نمایندگان یعنی «رفتار عاقلانه، مدبرانه و مجاهدانه» خاطرنشان کردند: «شما در سوگند نمایندگی متعهد می‌شوید که از مبانی و دستاوردهای انقلاب و نظام صیانت کنید و عمل به این سوگند جز با رفتار انقلابی به معنای صحیح آن ممکن نیست، ضمن اینکه اگر به این تعهد عمل نشود، حضور نماینده در مجلس از لحاظ قانون اساسی و شرع دچار اشکال می‌شود» و درنهایت بحث «نظارت بر رفتار نمایندگان» را حتی از نظارت مجلس بر دولت و دیگر مجموعه‌ها مهم‌تر دانستند و تأکید کردند: «هیأتی که در این زمینه در مجلس ایجاد شده باید تقویت شود و به معنای حقیقی کلمه بر رفتار نمایندگان نظارت کند.»
در ماجرای توهین نمایندگان کنونی به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، هم که تیر ماه امسال رخ داد، رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری با نمایندگان به شیوه درست تعامل مجلس با دولت  تأکید کردند و فرمودند که «روابط با دولتمردان باید هم با قانون منطبق باشد، هم با شرع؛ سوال، تفحص و امثال اینها که در قانون آمده، اینها حق شماست، باید انجام بدهید، اما توهین نه، دشنام نه، نسبتِ بدون علم نه؛ اینها حق شما نیست و بعضی‌اش حرام شرعی هم هست و جایز نیست؛ انسان به وزیر مثلا توهین کند یا دشنام بدهد یا تهمتی بزند، این مطلقا جایز نیست.»
وقتی رهبر نظام در برابر توهین به یکی از وزیران چنین توصیه مهم و صریحی را مطرح می‌کنند، واضح است که وهن و بی‌احترامی به رئیس دولت را هرگز برنمی‌تابند.
حال از مدعیان اصولگرایی و رفتار انقلابی باید پرسید، آنچه در دو هفته اخیر از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اهانت به رئیس‌جمهوری مطرح شده است، منطبق با کدام‌یک از سخنان امام و رهبر معظم بوده است؟ چنین توهین‌هایی با «اخلاق اسلامی» مورد نظر بنیانگذار جمهوری اسلامی سازگار است یا رفتار انقلابی مورد اشاره رهبر معظم انقلاب؟ اگر چنین رفتارهایی با خط مشی اصلی نظام و اصول حاکم بر موازین سیاسی کشور و رهنمودهای امام و رهبری همسو نیست، وظیفه هیأت نظارت بر نمایندگان و بزرگان مجلس چیست؟

 

منبع: روزنامه شهروند

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۲۸۱۶
تاریخ: ۱۳۹۹/۷/۲۷     ساعت: ۱۳ : ۴۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس:       زیرسرویس:
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024