صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

مردم بابت تصمیم‌گیری وزارت بهداشت درباره کرونا سردرگم هستند

ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به رفتار دولت در مواجهه با کرونا، سیاست خارجی و معیشت مردم در بازه زمانی فعلی انتقادهایی را مطرح کرد که مشروح آن در ادامه آمده است.

با توجه به شرایط فعلی برخی کارشناسان معتقدند برخی دولتی‌ها منافع ملی و عمومی مردم را گروگان گرفته‌اند؛ یکی از این فاکتورها کرونا و استعفای ناگهان مسئولان اصلی این حوزه و موضوع دیگر اصرار بر انجام مذاکره در شرایط فعلی درحوزه سیاست خارجی است، معیشت مردم نیز که دچار انتقادات بسیاری است و بسیاری از کسانی که شغل خود را از دست داده‌اند، سرپرست خانوار هستند. رفتار دولت در این مباحث چگونه بوده است؟

ایرادهایی به دولت در این سه حوزه وارد است، در برخی از حوزه‌ها به‌نظر می‌رسد دولت تصمیماتی می‌گیرد که برای آن تصمیمات نیست، بلکه درصدد است نتایج دیگری را برنامه‌ریزی و پایه‌ریزی کند و این تصور اگر در افکار عمومی مردم ایجاد شود، به هیچ‌عنوان تصور خوبی نیست.
 
من شما را به این نکته متوجه می‌کنم که دولت درحال‌حاضر پایگاه خوبی در افکار عمومی ندارد و باید بسیار دقت کند جامعه حرکت‌های آن را به‌صورت دیگر تعبیر نکند، لذا در این صورت اعتماد مختصری که بین افکار عمومی و دولت است، از بین می‌رود.

به‌طور مثال طرح کالاهای اساسی که مجلس ارائه داد یکی از این موارد است؛ درحالی‌که مجلس طرحی را بررسی کرد و آن را ارائه داد، نماینده دولت به‌شدت با این طرح مخالفت کرده و به فاصله 48 ساعت بعد دولت خودش طرح معیشتی ارائه داد! آنها لطف کردند تا مردم کم‌درآمد نیز بتوانند مختصر درآمدی داشته باشند اما این حرکت چه معنایی در افکار عمومی مردم پیدا می‌کند؟

بنابراین برداشت مردم از اقدامات دولت بسیار مهم است، باید دید آیا مردم این را به‌عنوان کمک به اقشار آسیب‌پذیر تلقی می‌کنند یا عکس‌العملی دربرابر طرحی که مجلس داده تا این کار به اسم دولت تمام شود؟

در حوزه سیاست خارجی چطور؟

 در بحث مذاکره با غرب نیز پالس‌هایی ارسال می‌شود. دقت کنید پیش از امضای برجام و در زمان امضای برجام اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و همین‌طور وزیر امور خارجه آن به‌صراحت اعلام کرد ایران به این دلیل مذاکره کرد که از پا افتاده بود. از این‌رو اینکه اکنون دوباره این تصور را دولت در مقامات آمریکایی ایجاد کند، به‌شدت برای منافع ملی آسیب‌زننده است.
 
اگر آنها احساس کنند ما از سر استیصال حرف از مذاکره می‌زنیم، درست نتیجه عکس ایجاد می‌کند و نه‌تنها به مذاکره ختم نمی‌شود، بلکه آنها را جری‌تر می‌کند؛ درواقع آن زمان که احساس کنند ما از موضع ضعف جلو می‌رویم، صرف‌نظر از اینکه مذاکره اساسا چه معنایی دارد و درباره چه چیزی مذاکره می‌کنیم، ما در جایگاه پایین‌تر قرار می‌گیریم.

برگشتن آمریکا به برجام مذاکره نیاز ندارد، چراکه می‌توانند به‌سادگی تمام تحریم‌ها را بردارند و اعلام کنند به برجام بازگشتند و ایران هم تعهدات خود را طبق برجام که سال‌ها انجام می‌داد، اجرایی کند؛ بنابراین مذاکره‌ معنا ندارد مگر اینکه منظور آقایان مذاکرات دیگر درباره برخی از توانایی‌های نظامی ایران باشد که اساسا ایران مذاکره‌ای در این خصوص نمی‌کند.
از این‌رو پالس و علامت‌هایی که بعضا فرستاده می‌شود، معنا ندارد و مطابق منافع ملی کشور نیست.

عملکرد دولت در زمینه کرونا به‌ویژه پس از استعفای فعلی معاون آقای نمکی را چطور تحلیل می‌کنید؟

درخصوص بحث کرونا باید بیان کنم اعتراضات زیادی از سوی متخصصان وجود دارد که کشور نباید به این مرحله برسد که جزء رده‌های بالای مرگ‌ومیر در دنیا قرار بگیریم، چراکه این امر ناامیدکننده است.

در خاورمیانه و منطقه از جهت تعداد مبتلایان و تعداد فوتی‌ها ایران اول است و در دنیا به نسبت تعداد جمعیت از نظر مبتلایان و بالاخص از نظر فوتی‌ها در مقام بالایی هستیم. آیا این پسندیده است؟ با وجود این خبرهای متعددی شنیده می‌شود که وزیر بهداشت بارها استعفا داده و معاونان ایشان با لحن تند علیه وزیر استعفانامه می‌نویسند و به‌کلی تمام مصیبت‌هایی که سر کشور آمده است، به گردن وزیر بهداشت می‌اندازند. این اقدامات قطعا درست نیست.

اینکه در این وضعیت مسئولان اصلی ستاد کرونا استعفا می‌دهند، فرار از مسئولیت نیست؟

درست است. درواقع نشان می‌دهد درون وزارت بهداشت اختلاف نظرات جدی درسطوح بالا و همین‌طور اختلاف نظرات جدی بین وزارت بهداشت و رئیس‌جمهور و مجموعه دولت وجود دارد.
 
 این اصلا برای شرایط کشور که این مقدار مشکلات بابت کرونا در کشور داریم، مطلوب نیست؛ آن هم کشوری که اقتصاد آن رشد منفی دارد و مجبور می‌شود تعطیلات اینچنینی را به اقتصاد و اقشار آسیب‌پذیر کشور تحمیل کند. سوال ما این است چه کسی مسئول این اتفاقات است؟

چه کسی باید پاسخ بدهد؟ آیا وزارت بهداشت درست عمل می‌کند؟ اگر درست عمل می‌کند پس اختلافات داخل وزارتخانه چیست؟ اگر عملکرد وزارت بهداشت متناسب با اپیدمی کرونا نیست، چرا دولت زودتر تدبیری نمی‌اندیشد تا تیمی در وزارت بهداشت مستقر شوند که حداقل همه تیم به این نوع اقدامی که درباره کرونا می‌شود، معتقد باشند.

بنابراین متاسفانه مردم در سردرگمی هستند و مشخص نیست کارهایی که درباره کرونا در کشور و تصمیماتی که در ستاد کرونا گرفته می‌شود، درست است یا خیر. اگر درست است چرا در وزارت بهداشت این همه اختلاف وجود دارد؟

ما صرفا بدون اینکه قضاوت کنیم حق با چه کسی است، از بیرون و از دید افکار عمومی مردم این مسائل را طرح و نقد می‌کنیم.
 

 

منبع: فرهیختگان

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۵۷۷۶
تاریخ: ۱۳۹۹/۹/۳     ساعت: ۸ : ۲۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس:       زیرسرویس:
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024