صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

خواب‌های کارگزاران برای اصلاحات

انتشار لیست انتخاباتی حزب کارگزاران سازندگی هرچند از سوی بیان‌کننده به صفت کژتابی رد شد، اما بررسی برخی اظهارنظرات و نشانه‌ها در جریان اصلاحات، گویای آن است که این لیست نه تنها کذب که عین حقیقت است. کارگزارانی‌ها خواب‌های زیادی برای اصلاح‌طلبان دیده‌اند.

لیست نامزدهای کارگزاران منتشر شد؛ از عارف تا آذری‌جهرمی
محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران و رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، روز یکم آذر در گفت‌وگویی با ایسنا، با بیان اینکه در چند‌ماه گذشته، در جلسات شورای مرکزی و کمیته سیاسی حزب کارگزاران، تصمیم گرفته شد که این حزب به‌عنوان یکی از احزاب شاخص اصلاح‌طلب، در انتخابات ریاست‌جمهوری فعال باشد و از کاندیدای این طیف حمایت کند، اظهار داشت: فهرست بلندی از کاندیداهای احتمالی ریاست‌جمهوری که می‌توانند مورد حمایت اصلاح‌طلبان باشند، تهیه شده تا ضمن گفت‌وگو با آنان میزان جدی‌بودن حضورشان در انتخابات و همچنین دیدگاه‌های‌شان بررسی شود. وی اسامی این فهرست را چنین برشمرد: سیدحسن خمینی، اسحاق جهانگیری، محمدرضا خاتمی، محمدرضا عارف، محمدجواد ظریف، علی مطهری، رضا اردکانیان، علی لاریجانی، مسعود پزشکیان، محمدجواد آذری‌جهرمی، محمدباقر نوبخت، سورنا ستاری، عبدالناصر همتی،  علی‌اکبر صالحی، محمد صدر، مجید انصاری و عبدالواحد موسوی‌لاری. معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی نیز در این فهرست قرار دارند. هاشمی در این باره تصریح کرد: به‌دلیل شرایط بیماری کرونا، برنامه‌ریزی جلسات و ملاقات‌ها با کندی پیش می‌رود ولی رویکرد ما این است که پس از گفت‌وگو با این شخصیت‌ها و انجام بررسی‌های لازم، فهرست کوتاه را در دو‌ماه آینده، یعنی اوایل بهمن‌ماه اعلام کنیم. 


دست به دامان انکار
مصاحبه هاشمی آنطور که از ظاهرش برمی‌آمد، حواشی زیادی از جمله تأیید و تکذیبیه‌هایی را به همراه آورد. جالب آنجاست که اولین تکذیبیه از سوی خود راوی یعنی محسن هاشمی سر زد. هاشمی اظهارات منتشرشده‌اش در رسانه‌ها را کژتابی دانست و گفت: این خبر که به نقل از من در ایسنا مطرح شده، کژتابی به‌وجود آورده است. ذکر این نام‌ها صرفاً عنوان‌کردن نام کسانی بوده است که در جبهه اصلاحات از آن‌ها به‌عنوان نامزدهای بالقوه سخن به‌میان می‌آید اما اینکه درباره این نام‌ها در حزب کارگزاران بحثی صورت گرفته باشد، خیر اصلاً چنین چیزی نیست. 
با وجودی که محسن هاشمی اظهارات جنجالی اخیرش را کژتابی دانست و به نوعی تکذیب کرد، اما بررسی اظهارنظر سایر اعضای این حزب طی هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که گفته‌های هاشمی، چندان هم کژتابی نبوده است. یدالله طاهرنژاد از اعضای ارشد حزب کارگزاران در گفت‌وگو با تسنیم، درباره حضور لاریجانی در‌1400 اعلام کرده بود: آقای لاریجانی هم شخصیتی است که شاخص‌های لازم برای ایفای مسوولیت ریاست جمهوری دارد. محمود علیزاده‌طباطبایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز چندی پیش در گفت‌وگویی با اشاره به گزینه‌های مدنظر این حزب برای نامزدی، از جمله سیدحسن خمینی، صراحتاً گفت: نظر مثبت شورای مرکزی حزب کارگزاران به محسن هاشمی است و اولویت اول کارگزاران، اگر سیدحسن خمینی بپذیرد، یقیناً او است اما تخریب او از حالا از سوی طرفداران احمدی‌نژاد و برخی اصول‌گرایان آغاز شده است. علیزاده طباطبایی ادامه داده بود: اگر سیدحسن خمینی، کاندیداتوری در انتخابات‌1400 را بپذیرد، یقیناً شانس بالایی دارد اما اگر نپذیرد، اولویت اول کارگزاران، محسن هاشمی است. 

اصلاحات ذیل کارگزاران؟   
بررسی اظهارنظر سایر چهره‌های اصلاح‌طلبی نیز نشان می‌دهد که اظهارات محسن هاشمی نه تنها کژتابی نبوده بلکه از همت بالای حزب کارگزاران برای مجاب کردن سایر احزاب اصلاح‌طلب جهت همراهی با پسندهای خود، حکایت دارد. اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز روز گذشته در گفت‌وگو با برنا، با اشاره به لیست حزب کارگزاران که توسط محسن هاشمی منتشر شد، گفت: این 20‌نفری که هاشمی نام برده است، شخصیت‌های محترم و قابلی برای ریاست جمهوری بوده و حتماً شخصیت‌های دیگری هم هستند که هنوز دارند سبک و سنگین می‌کنند، افرادی هم سراغ آنان رفتند ولی پاسخی ندادند. گرامی‌مقدم در عین حال تاکید کرد که از افرادی که نام برده شد هیچکدام خودشان مطرح نکردند که نامزد هستند و این‌ها حدس و گمان‌هایی است که وجود دارد. 

تلاش کارگزاران برای رهبری اصلاحات
گزینه‌هایی که از سوی محسن هاشمی تعمداً یا از سر لغزش زبان به رسانه‌ها درز کرده، البته تازگی ندارند و صلاحیت و وجاهت هر‌کدام آن‌ها بارها در رسانه‌ها سبک و سنگین شده‌است اما انتشار این سیاهه از سوی مقام ارشد حزب کارگزاران نشان از این دارد که کارگزارانی‌ها مسوولیت انسجام‌بخشی در میان اصلاح‌طلبان را به عهده گرفته‌اند و از همین حالا دارند برای رقبای چپ‌گرای خود مشخصاً حزب اتحاد ملت این رجز می‌خوانند که راه اجماع و اقناع اصلاحات، فقط و فقط از دالان کارگزاران می‌گذرد و تصمیم‌گیری درباره چند و چون حضور ایشان در انتخابات پیش رو، فقط منوط به پیروی از تراوشات ذهنی سران کارگزاران بستگی دارد. 
اینکه افراد نامتجانس به لحاظ رویکرد و عمل سیاسی(از عارف منفعل و رضا خاتمی رادیکال تا علی لاریجانی محافظه‌کار و ظریف دیپلمات و اردکانیان تکنوکرات) در لیست انتخاباتی حزب کارگزاران جای داده شده‌اند، بازگوکننده زودتر از موعد مکنونات کارگزارانی‌ها و میل وافر ایشان برای بازنمودن چتر هژمونی خود بر سر طیف گسترده‌ای از سلایق اصلاح‌طلبی و اعتدالی است. حزب کارگزاران، هدایت اصلاح‌طلبان با هدف ماندگاری در قدرت را نشانه رفته است؛ چه چیزی از این، برای چپ‌های اصلاح‌طلب، سخت‌تر و سنگین‌تر؟


با این وجود انتشار لیست انتخاباتی از سوی کارگزاران سازندگی برخلاف روند کنونی در جبهه اصلاحات است. برخی اصلاح‌طلبان تاکنون اعلام کرده اند که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مسوولیت بررسی نامزدهای احتمالی این جبهه و مسوولیت ایجاد اجماع حول آن گزینه را به عهده دارد. برخی دیگر البته اعلام کرده اند که نه شورای هماهنگی بلکه شورایعالی سیاستگذاری این مسوولیت را دارد. مثلا علی‌صوفی،  فعال اصلاح طلب در گفت‌وگویی که چندی پیش با «صبح نو» انجام داد، لیست انتخاباتی کارگزاران را مغایر با سیاست کلی شورایعالی دانست.
 

 

منبع: صبح نو

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۵۸۲۷
تاریخ: ۱۳۹۹/۹/۴     ساعت: ۶ : ۱۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس:       زیرسرویس:
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
  • ٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 18 2024