صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

دفاع از پدرخوانده

دستیابی به گزینه یا لیستی واحد یکی از بزرگترین مشکلات راست سیاست ایران است. اصولگرایان که به هزار و یک دلیل پیدا و پنهان از یک‌سو نگرانی ویژه‌ای بابت ردصلاحیت چهره‌های اصلی خود نداشتند و ازسوی دیگر، به لطف حضور پایگاه رای ثابت‌شان در هر دوره از انتخابات حتی در بدترین شرایط سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی، نگران عدم مشارکت گسترده مردم در انتخابات‌های مختلف برگزار شده در ایران نبوده و نیستند، حالا همچون مواقع مشابه در آستانه انتخابات، تمام هم و غم‌شان را بر دستیابی به گزینه‌ای واحد اختصاص داده‌اند. هرچند تجربه ثابت کرده که در این مسیر نیز چندان موفق عمل نمی‌کنند. پایداری‌ها و مطالبات‌شان، نواصولگرایان و دیدگاه‌های‌شان و البته احمدی‌نژادی‌ها و سابقه‌شان، از جمله مواردی است که اصولگرایان را برای دستیابی به گزینه واحد برای حضور در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران با چالش مواجه می‌کند. در این میان برخی از فعالان کهنه‌کار اصولگرا چون احمد توکلی، پیشنهادشان بازگشت به «جامعتین» است.

دو تشکل همفکر «جامعه روحانیت مبارز» و «جامعه مدرسین حوزه علمیه» را اصطلاحا «جامعتین» می‌گویند. سازوکاری که اصولگرایانی چون پایداری‌ها به صراحت از تلاش آنها برای ایفای نقش «پدرخوانده» برای اصولگرایان انتقاد کرده‌اند. احمد توکلی، نماینده ادوار مجلس و رییس هیات‌مدیره دیده‌بان شفافیت از قرار معلوم نه‌تنها برخلاف جوان‌ترهای جریان اصولگرا، نگرانی بابت «پدرخواندگی» جامعتین ندارد، بلکه آن را راه دستیابی به وحدت نیز می‌داند. او در جریان گفت‌وگو با پایگاه خبری نامه‌نیوز با بیان اینکه «فقدان حزب موجب می‌شود انتخابات آن طور که شایسته است برگزار نشود. در چنین شرایطی افراد ضعیف و مساله‌دار زمینه را مساعد می‌بینند تا با اغواگری و تزویر آرای عمومی را به سمت خود جلب کنند»، گفته است: «وقتی تحزب وجود ندارد و جریان‌های فکری هم قوی نیستند، حضور گروه‌های صنفی- فکری چون جامعتین که نزد بقیه احترام و اعتبار دارند مثبت ارزیابی می‌شود. من از این کار، فعال شدن جامعتین، استقبال می‌کنم و معتقدم باید این رویکرد را تقویت کرد.» نکته قابل توجه آنکه توکلی در شرایطی به دفاع از جامعتین پرداخته که خود پیشتر در زمره حامیان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بود؛ شورایی که حداقل این روزها بیش از پیش به سمت شکست حرکت می‌کند.


توکلی درباره تناقض حمایت امروز خود از جامعتین و دیروزش از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نیز گفته است: «سیاست عالم نسبیت است یعنی امور نسبت به شرایط شکل می‌گیرند و اهمیت پیدا می‌کنند. اینها در حوزه برخورد متناسب با زمان و محکم نسبت به مبانی ضعف‌هایی دارند.» او بر ظرفیت فکری جامعتین تاکید و خاطرنشان کرد: «جامعه روحانیت و جامعه مدرسین گرچه کامل نیستند اما کدام گروه اصولگرا به اندازه آنها نزد بقیه گروه‌ها وزن و اعتبار دارد؟ بنابراین وقتی حزب نداریم باید حضور و نقش‌آفرینی‌شان را قدر بدانیم. البته این حرکت جامعتین با شورای ائتلاف نیروهای انقلاب قابل جمع هستند و یکی نافی دیگری نیست. می‌شود همان شورای ائتلاف با میان‌داری جامعتین پیش برود. در واقع نقش‌آفرینی جامعتین کمک می‌کند اعتبار تصمیم‌گیری‌های جریانی میان اصولگرایان قوی‌تر شود. این مساله‌ای است که حتما مردم هم از آن استقبال خواهند کرد.»

 

منبع: اعتماد

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۷۴۳۲
تاریخ: ۱۳۹۹/۹/۲۳     ساعت: ۰ : ۳۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس:       زیرسرویس:
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024