صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

لندن گیت

شناسایی گونه جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس، هراس زیادی را در میان کشورهای همسایه این کشور و در میان سایرین ایجاد کرده است. انگلیس که پیش از مرحله پاندمی، به همراه تبلیغات ضدشرقی، کشورهای بلوک شرق از جمله ایران و چین را به سوءمدیریت و فریب افکار عمومی متهم می‌کرد، حالا خود در تیررس انتقادها قرار دارد.

حدود یک سال پیش در چنین روزهایی بود که خبر شیوع ویروس کووید19 در چین خبرساز شد و در زمان کوتاهی تیتر اول رسانه‌های دنیا را مشغول خود کرد. پس از یک سال، روز دوشنبه (یکم دی) وزیر بهداشت انگلیس به سیاستمداران این کشور اطلاع داد که گونه جدیدی از ویروس کووید19 در این کشور کشف شده است اما رفتار آن هنوز معلوم نیست. در همین باره، پایگاه اینترنتی فوربز (forbes) اعلام کرد که گونه جدید این ویروس، بیش از هزار نفر را در جنوب انگلیس آلوده کرده و موارد ابتلا در انگلیس به اندازه چشمگیری در حال افزایش است.  

آماده‌باش در اروپا     
انگلیس در حالی با گونه جدیدی از ویروس کرونا دست‌و‌پنجه نرم می‌کند که پس از پشت سر گذاشتن موج نخست کرونا، عملیات تزریق واکسن از دو هفته پیش در این کشور آغاز شده و دولت بوریس جانسون امیدوار بود که این عملیات بتواند تا تابستان سال آینده به پایان برسد و تمام مردم این کشور در برابر ویروس کرونا واکسینه شوند اما با قصه جدیدی که انگلیسی‌ها را به خود درگیر کرده، چشم‌انداز آینده تیره می‌نماید.
این اتفاق غیرمنتظره در انگلیس، آماده‌باش سیاستمداران و نهادهای اروپایی را در پی داشته است. از جمله اینکه بسیاری از کشورهای اروپا و جهان(از جمله ایران)، رفت‌و‌آمد به انگلیس را ممنوع کرده و مقامات کشورهای اروپایی در حال بحث و تصمیم‌گیری برای  واکنش هماهنگ به این مساله خطیر هستند. برای مصونیت از آثار گونه جدید ویروس کرونا، بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله هلند، بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، بلغارستان و ایرلند مرزهای خود را به روی مسافران از مبدأ بریتانیا بستند. این سیاست‌ها البته با اعتراض‌هایی همراه بوده است. برای نمونه، تعدادی از اتحادیه‌های کارگری در فرانسه دو روز پیش، طی بیانیه‌ای اعلام کردند که بستن مرزها باعث شده تا شمار زیادی از شهروندان فرانسوی و خارجی در شرایط غیرانسانی در انگلیس، به دام بیافتند.

سکوت مرگبار لندن‌نشین‌ها در برابر ویروس کشنده
جدای از آماده‌باش گسترده در اروپا برای مقابله با شیوع گسترده کرونا در انگلیس، آنچه شیوع مرگبار در این کشور را معنادار کرده، سابقه برخورد مقامات و رسانه‌های انگلیسی با شیوع کرونا در کشورهایی نظیر ایران است. پیش‌تر و به‌ویژه در مراحل اولیه شیوع کرونا، رسانه‌های غربی و همسو با آن‌ها رسانه‌های فارسی‌زبان، چین و سپس ایران را سیبل حملات خود قرار دادند و مدعی بودند که مدیریت ناکارآمد این دو، باعث گریبانگیری کل جهان شده است. در این میان، بی‌بی‌سی فارسی رسانه وابسته به دربار انگلیس برای حمله به مدیریت حاکمیت در ایران و ایجاد تردید نسبت به رفتار مسوولان کشورمان، وظیفه‌ای خطیر و محوری به عهده داشت. در ابتدا و پس از آنکه بحث لزوم قرنطینگی شهر قم و ادعای ورود طلاب از چین مطرح شد، داستان‌سرایی نقش هواپیمایی ماهان در شیوع کرونا در منطقه غرب آسیا گل کرد. در گزارش منتشره بی‌بی‌سی فارسی در اردیبهشت امسال، ادعا شد که انتقال بیماران ناقل ایرانی به کشورهایی نظیر عراق و لبنان، باعث وخامت اوضاع در منطقه شده است. ادعایی که بعداً هواپیمایی ماهان آن را قویا تکذیب کرد. جدای از این، بی‌بی‌سی فارسی گزارش‌های متعددی را درباره کمبود وسایل بهداشتی در ایران به خصوص در مورد الکل و ماسک منتشر کرد که همگی یک هدف را دنبال می‌کردند و آن ناکارآمد نشان دادن سیستم سیاسی در ایران برای کنترل شرایط بود.
رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی فارسی، در شرایطی حاکمیت در ایران یا در چین را به پنهان‌کاری درباره ابعاد ویروس کرونا و پیامدهای آن متهم می‌کردند و هنوز هم در این وادی سیر می‌کنند که بنابر برخی اقوال معتبر، دولت انگلیس از شهریورماه امسال با وجود اطلاع از مساله شیوع گونه جهش یافته کرونا، آن را پنهان نگاه داشته بود.
براساس اطلاعات منتشره، این‌گونه جدید اولین‌بار در شهریور‌ماه شناسایی شد و تا ماه نوامبر یعنی آبان‌ماه حدود یک چهارم افرادی که به تازگی به ویروس کرونا مبتلا می‌شدند، حامل گونه جدید آن بودند. اما تا اواسط ماه دسامبر یعنی یک هفته قبل این رقم به دو سوم کل مبتلایان به کرونا در انگلیس افزایش یافت.
با این حال و پس از آنکه وضعیت انگلیس به سمت بحرانی شدن پیش رفت به‌گونه‌ای که بسیاری از مقامات این کشور از جمله شخص بورس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس به ویروس کووید19 مبتلا شدند، رسانه‌های فارسی لندن‌نشین، مهر سکوت بر لب زدند و سعی کردند، بحران را ندیده و نادیده بگیرند. این رسانه‌ها اکنون نیز سکوت پیشه کرده‌اند و به جای اشاره به وضعیت اضطراری حاکم بر انگلیس، دارند مساله لزوم خرید واکسن خارجی از سوی دولت ایران را بزرگ جلوه می‌دهند. ایشان با حمایت کردن از هشتگ‌هایی مثل «واکسن بخرید» نیز دارند این خط سیاسی را پیش می‌برند که حاکمیت در ایران با اهمال و ندانم‌کاری‌های متناوب، توجهی به سلامت مردم ندارد و در برابر بهبود شرایط مقاومت می‌کند؛ این در حالی است که سابقه ورود خون‌های آلوده از فرانسه به کشورمان، مردم را اصولا نسبت به چنین مواردی حساس کرده و میزان اعتماد به واکنس کرونای تولیدی در خارج، کمترین حد است.
با این وجود، بسیاری از مقامات ذی‌ربط کشورمان از جمله شخص وزیر بهداشت اخیرا اعلام کرد که علاوه بر واکسن تولیدشده در داخل، اقداماتی نیز برای خرید واکسن از مبادی مطمئن، ادامه دارد.
 

 

منبع: صبح نو

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۸۷۳۴
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۰/۴     ساعت: ۱۰ : ۱۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس:       زیرسرویس:
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
  • ١١ ذو القعده ١٤٤٥
  • May 19 2024