صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

سایه «دولت سایه» بر «شورای شهر»

سعید جلیلی که یکی از گزینه‌های جدی اصولگرایان برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 است، فعالیت‌های خود و تشکیلات موسوم به «دولت در سایه» را دوچندان کرده است. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به نظر می‌رسد که مانند دیگر کاندیداها در حال بررسی شرایط است و چنانچه بتواند پشت‌پرده جریان‌های مختلف اصولگرایی را راضی کند، حتما تا آخرین روز انتخابات در صحنه باقی می‌ماند. البته معلوم شده او از الان حامیان جدی دارد، چرا که جریان پایداری به عنوان یک تشکیلات قوی و البته ناسازگار در اصولگرایان قصد دارند از او حمایت کنند. جلیلی از معدود چهره‌های اصولگرایی شناخته می‌شود که سابقه دیپلماتیک دارد. او سال‌ها در جریان مذاکرات هسته‌ای مسوول ارشد تیم مذاکره‌کنندگان بود ولی پس از مدت‌ها نتوانست مساله هسته‌ای ایران را به سرانجام روشنی برساند. اما او پس از اینکه نتوانست خود را به پاستور برساند، برای خود دولتی مستقل تاسیس کرد؛ دولتی که البته یک قید در سایه نیز به همراه خود داشت. طی سال‌های گذشته او تلاش کرده در حوزه‌های مختلف با همین عنوان دولت در سایه فعالیت کند. جلیلی پیش از این جایی گفته بود که معنی دولت در سایه به معنای یک گفتمان و تفکر است که کسی این  ادعا و دغدغه دلسوزی برای انقلاب دارد در رابطه با مسائل کشور بی‌تفاوت نباشد. او همچنین در نشستی دیگر به بیان اصول کلی دولت سایه پرداخته و اعلام کرده بود: «آن چیزی که ما در اینجا تحت‌ عنوان دولت سایه مطرح کردیم، نه حزب است و نه تشکیلات، بلکه یک گفتمان است. به این معنی که فرد سایه به سایه روند تحولات را دنبال کند و در حد وسعش بر مسیر حرکت انقلاب اسلامی تاثیر مثبت بگذارد.»


البته در مقاطع منتهی به انتخابات مانند اکنون فعالیت او شدت گرفته است. این در حالی است که سال آینده انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان برگزار می‌شوند و از همین حالا جریان‌های سیاسی فعالیت خود را دوچندان کرده‌اند تا بتوانند سهم بیشتری از این انتخابات را به خود اختصاص دهند.  دیروز هم جلیلی به همراه جمعی از یارانش نشستی را با همین عنوان برگزار کرد و دفتر جلیلی میزبان چهره‌هایی از دستگاه‌های مختلف بود و بهانه برگزاری آن نیز پیگیری طرح اصلاحی ماده 100 قانون شهرداری‌ها در مجلس یازدهم عنوان شد. در این جلسه نصرالله پژمانفر، رییس کمیسیون اصل 90، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل 90، اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران از مجلس شورای اسلامی، محمدحسن پیرزاده مدیرکل حقوقی و امور مجلس دیوان عدالت اداری، محمد سالاری عضو شورای شهر تهران و رییس کمیسیون شهرسازی این شورا به همراه امیر مغانلو مدیرکل امور اجرایی کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران حضور داشتند و به ارائه نقطه‌نظرات خود در این نشست پرداختند. برخی از افراد حاضر در این جلسه از چهره‌های نزدیک به جلیلی و همفکر با او هستند، از این جهت شاید چندان محل تعجب و پرسش نباشد. مثلا حضور نصرالله پژمانفر رییس کمیسیون اصل 90 در این‌گونه جلسات اتفاقی تازه نیست، چراکه او سال قبل در آستانه انتخابات مجلس دهم نیز حضور و مشارکت فعالی در جلسات دولت در سایه سعید جلیلی داشت. سال گذشته برخی منابع خبری گزارش دادند که نصرالله پژمانفر لیدری تعدادی از نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان ولایی مجلس دهم را برای حضور در جلسات دولت سایه برعهده دارد. اعتمادآنلاین همان زمان گزارش داد که تعدادی از نمایندگان به ‌صورت ثابت در این جلسات حضور دارند و فقط تعداد اندکی از این نمایندگان در جلسات مختلف تغییر می‌کنند. بررسی کلیات بودجه سال 99 و تدوین چند طرح و پیشنهاد، کمک به معیشت خانوار ایرانی و ارائه دو طرح عملیاتی، اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین و حذف 4 صفر از پول ملی ازجمله دستورکارهای دولت در سایه جلیلی در سال گذشته بود. با این حال حضور محمد سالاری به عنوان یک عضو شورای شهر تهران که با لیست امید راهی خیایان بهشت شده، خود محل پرسش و بررسی دارد. او در این جلسه با دفاع از عملکرد قوه قضاییه گفته است: «دغدغه عمومی ایجاد شده برای جلوگیری از تخلفات ساختمانی یک گام رو به جلو در مدیریت جدید قوه قضاییه است. او در این باره افزود: اصلاح این قانون از دوره چهارم شورای شهر همواره مطرح بوده و امروز نیز حضور برخی چهره‌ها در مجلس که دارای سابقه در مدیریت شهری هستند، فرصت مهمی است که باید به نحو احسن استفاده شود.»
جلیلی در نشست دیروز به بیان نقطه نظرات خود درباره ماده 100 قانون شهرداری‌ها پرداخته است.  با توجه به در پیش بودن انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌توان سخت بتوان این جلسه را فارغ از مباحث انتخاباتی تحلیل کرد، چراکه دوره قبل، اصولگرایان در شهرهای مختلف شکستی سنگین از اصلاح‌طلبان محتمل شدند و احتمالا این دوره قصد جبران دارند. 

 

منبع:اعتماد

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۸۷۴۷
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۰/۴     ساعت: ۱۰ : ۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس:       زیرسرویس:
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
  • ٢٥ شوال ١٤٤٥
  • May 04 2024