صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

۱۸روز حساس - ترامپ و بهانه‌ای که باید ایجاد شود

در صورتی که جنگی در منطقه رخ دهد همه توجه‌ها به این جنگ منعطف خواهد شد و بالطبع توجه کمتری به اتفاقات درونی آمریکا خواهد شد و زمینه انجام بازی دوم ترامپ یعنی تغییر نتیجه انتخابات فراهم خواهد گشت و اگر هم درون آمریکا اتفاقی رخ دهد او می‌تواند با توجه به اینکه کشور در جنگ است و درون آمریکا آشوب است حکومت نظامی اعلام کند و همه جریان‌های سیاسی را تا اطلاع ثانوی و زمانی که وفق مراد او است تعلیق کند و برای بقای خود در قدرت زمان بخرد. با توجه به این شرایط باید گفت تا ژانویه 2021 شرایط منطقه خاورمیانه بسیار خطرناک است و نباید هیچ سناریویی را از ذهن دور دانست چون ترامپ به هر قیمتی حاضر است هر کاری که می‌شود انجام دهد تا در قدرت باقی بماند.

حیله ترامپ برای حمله به ایران

چند دلیل وجود دارد که بسیاری از شدت گرفتن احتمال حمله آمریکا علیه ایران صحبت می‌کنند. مقاومت ترامپ با نتیجه انتخابات می‌تواند موجب آن گردد که درون آمریکا درگیری به‌وجود آید و حتی اگر نیروهای امنیتی بخواهند وی را مجبور به تمکین به قانون و به‌زور از کاخ سفید خارج کنند طرفداران مسلح او ورود کنند و کار به درگیری بکشد، به همین دلیل هم آقای ترامپ مسئولان امنیتی آمریکا را که ممکن بود با اصرار او با حکومت مخالفت کنند برکنار کرده و افرادی را جای آنها قرار داده که بدون چون و چرا مطیع او باشند. اما به نظر می‌آید دونالد ترامپ تنها برگ برنده خود برای ماندن در صحنه سیاست را در غرب آسیا می‌بیند. البته هم صهیونیست‌ها و هم عرب‌های حوزه خلیج فارس بدون طمع هزینه‌ای را انجام نمی‌دهند و از روز اول که ترامپ به کاخ سفید رسید اسرائیلی‌ها و این اعراب تلاش کردند تا وی را مجاب کنند به ایران حمله کند اما ترامپ به بهانه‌های مختلف از انجام چنین کاری خودداری می‌کرد. حال ظاهرا بقای وی در گروی انجام این حمله شده و آنها در قبال دخالت و تغییر نتیجه انتخابات آمریکا از وی خواسته‌اند خون سربازان آمریکایی را بریزد. البته معلوم نیست که در صورت انجام این حمله و یا عملیات آنها موفق شوند کاری کنند که ترامپ سر کار بماند یا نه ولی خوب ظاهرا سنگ آخر آنها همین است که تلاش می‌کنند بزنند تا مبادا بایدن سر کار بیاید و اگر هم بایدن سر کار بیاید در شرایطی قرار بگیرد که بسیار پیچیده است و نمی‌تواند به‌راحتی از آن خارج شود. عملا در صورتی که ترامپ دستور حمله به ایران یا انجام عملیات نظامی را صادر کند قطعا آمریکایی‌ها با واکنش ایرانی‌ها مواجه خواهند شد و به احتمال زیاد تعداد زیادی سرباز آمریکایی کشته خواهند شد و آن وقت دیگر رئیس‌جمهوری بعدی نمی‌تواند بیاید و به این راحتی‌ها از شر اتفاق رخ‌داده خلاص شود. اگر هم جنگی شعله‌ور شود طبیعتا خروج رئیس‌جمهوری بعدی از این جنگ طولانی خواهد شد و قطعا این عملیات ممکن است مستقیم علیه ایران نباشد، بلکه علیه هم‌پیمانان ایران در منطقه مخصوصا در عراق باشد.

افشای برنامه مخفی ترامپ برای حمله به ایران

دنیل الزبرگ، افشاگر قدیمی مدعی شده که ترامپ برنامه‌ای پنهانی برای آغاز نزاع با ایران دارد. او همزمان با این افشاگری از مقام‌های دولتی خواسته تا اسناد طبقه‌بندی‌شده در این‌باره را فاش سازند. الزبرگ در روز دادگاه رسیدگی به اتهام جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس این ادعا را مطرح کرده است. دادگاه برگزار شده درخواست دولت آمریکا برای استرداد آسانژ از لندن را به دلایل پزشکی و درمانی رد کرد. الزبرگ معتقد است که شباهت‌هایی بین وضعیت کنونی پیش‌آمده برای آسانژ و شخص او وجود دارد. در سال 1971میلادی، الزبرگ، را که به‌عنوان تحلیلگر برای موسسه رند مشغول به کار بود اطلاعاتی که به دست آورده بود با چندین روزنامه تحت عنوان «اسناد پنتاگون» در میان گذاشت. این اسناد اثبات می‌کردند که آمریکا به‌طور مخفیانه کامبوج را بمباران کرده و حملات ساحلی را در ویتنام شمالی ترتیب داده و چهار رئیس‌جمهور آمریکا از ترومن تا جانسون به‌عمد به مردم آمریکا دروغ گفته‌اند. الزبرگ اشاره می‌کند که با استناد به قانون مصوب سال 1917 میلادی که او طبق آن محاکمه شد اکنون دولت آمریکا برنامه‌ای مشابه را برای «آسانژ» به دلیل افشاگری‌های او دارد. الزبرگ گفته است: «تردیدی ندارم که اسناد به‌شدت طبقه‌بندی‌شده‌ای وجود دارند که نشان می‌دهند دولت ترامپ درصدد تحریک ایران به انجام اقداماتی است. اقدامات ترامپ در قبال ایران برای تحریک آن کشور به واکنش نشان دادن هستند. ترامپ می‌خواهد از واکنش و پاسخ ایران به عنوان بهانه‌ای برای حمله علیه آن کشور استفاده کند. این خواست او در سالیان اخیر بوده است. او در حدود 18 روز برای این کار وقت دارد. با آگاه‌سازی افکار عمومی باید او را متوقف سازیم. اگر اطلاعاتی در این زمینه وجود دارند که من گمانم می‌کنم وجود دارند باید فاش شوند. من گمان می‌کنم افرادی به این اطلاعات دسترسی دارند. من آنان را تشویق می‌کنم که این اطلاعات را به اشتراک گذارند نه با کنگره بلکه با مطبوعات. در نتیجه، ما فرصتی برای جلوگیری از ایجاد یک نزاع را داریم». او گفته است افشای این اطلاعات نه‌تنها خیانت به آمریکا نیست بلکه به نفع آمریکا، ایران و کل جهان است. البته الزبرگ هیچ‌گونه سند، مدرک و شواهدی را در تایید ادعایش ارائه نکرده است. او دو سال پیش نیز خواستار افشای اسناد مرتبط با جنگ آمریکا در عراق و افغانستان توسط کسانی شده بود که به اطلاعاتی در این باره دسترسی دارند.

واکنش ظریف به تحرکات آمریکایی‌ها

ظریف در پیامی توییتری نوشت: به جای مبارزه با کرونا در آمریکا، دونالد ترامپ و همراهانش میلیاردها دلار را برای به پرواز درآوردن (بمب‌افکن‌های) بی52 و اعزام ناوگروه به منطقه ما به باد می‌دهند. اطلاعات به‌دست‌آمده از عراق حاکی از توطئه‌ای برای ساخته و پرداخته کردن بهانه‌ای برای جنگ است. وی در ادامه تاکید کرد: ایران به دنبال جنگ نیست اما آشکارا و بی‌درنگ از مردم، امنیت و منافع حیاتی خود دفاع خواهد کرد.

مسئولیت هرگونه درگیری با آمریکاست

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحرکات آمریکا در منطقه گفت: ما به‌طور روشن گفته‌ و هشدار داده‌ایم مسئولیت هرگونه توطئه‌چینی با آمریکاست. برخی شیطنت‌ها را شنیده‌ایم به آمریکا و دوستان در منطقه پیام داده‌ایم که رئیس‌جمهور آمریکا در روز پایان حیات خود در کاخ سفید دست به ماجراجویی‌ جدیدی نزند. به دنبال تنش در منطقه نبوده و نیستیم. درباره دفاع از کشور ذره‌ای تردید نداریم، همه امتحان کرده‌اند و پاسخ‌های ما را دیدند. امیدواریم عقلایی که در واشنگتن هستند تنش‌زدایی کنند.

اذعان فرمانده سنتکام به توان موشکی

ژنرال کنت مک‌کنزی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در گفت‌وگو با نشریه نیویورکر اذعان کرد که توان موشکی ایران بسیار خوب است و ایرانی‌ها حتی در حال پیشرفت در این زمینه هستند. مک‌کنزی در این باره گفت: ایران حتی در شرایط سخت اقتصادی به توسعه برنامه موشکی بالستیک خود ادامه داده است. وی با تکرار ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه ایران موشک‌هایش را در اختیار نیروهای نیابتی خود در منطقه قرار می‌دهد، افزود: زرادخانه موشکی ایران بسیار خوب است و در حال بهتر شدن هم هست. مک‌کنزی در ادامه تاکید کرد، زمانی که جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا سوگند یاد کند، تنش‌ها با ایران بالا رفته است.

 

منبع: آرمان ملی

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۱۰۷۳
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۰/۱۹     ساعت: ۳ : ۳۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس:       زیرسرویس:
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
  • ٢٣ شوال ١٤٤٥
  • May 02 2024