صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

مذاکره با امریکا در حدی نبود که به رابطه منجر شود

محسن‌هاشمی در گفت‌و‌گویی به سخنان مرتضی نبوی درباره گفت‌و‌گوی رهبر انقلاب و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد رابطه با امریکا پاسخ داد.

او با یادآوری اینکه روش و منش آیت‌الله هاشمی مبتنی بر یک حکمرانی خوب در چارچوب واقع‌گرایی و عقلانیت بود و مصلحت کشور را به نحوی جست‌و‌جو می‌کرد که کمترین هزینه برای مردم وجود داشته باشد، درباره خاطره نبوی از جلسه دیدار اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با رهبری و این جمله که در محاجه درباره حل مسأله رابطه ایران و امریکا هاشمی گفته است «من در برابر استدلال رهبری استدلالی ندارم»، گفت: «اگر به سابقه مراجعه کنید می‌بینید که این موضوع را خود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به‌وضوح در مصاحبه‌ها گفته‌اند و در کتاب‌های مختلف هم آمده و در مجلات و روزنامه‌ها دیده می‌شود. ایشان اواخر جنگ با همرزمانشان و کسانی که کشور را مدیریت می‌کردند به دیدار امام می‌روند و سه مسأله را مطرح می‌کنند. یکی مسأله قانون اساسی است که باید بعضی موارد آن طوری تغییر کند که امکان حکمرانی خوب فراهم شود، یکی بحث اتمام جنگ و دیگری هم بحث رابطه با امریکا است. مطرح می‌کنند که اگر ایشان حضور نداشته باشند شاید کشور نتواند این سه مسأله را حل کند و تا حضور دارند خودشان به این مسائل بپردازند.»

به‌گزارش جماران، محسن هاشمی در این باره افزود: «امام هم در مورد جنگ و هم در مورد قانون اساسی در زمان حضورشان اقدام کردند ولی در مورد رابطه با امریکا به نتیجه مدنظر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نرسیدند. ولی وصیتنامه امام وجود دارد و مسائل مهمی در آن وصیتنامه هست؛ همان طور که حاج حسن آقا گفتند، می‌شود به آن رجوع کرد و آن چیزی که آنجا نوشته شده را عمل کرد».
او با بیان اینکه یکی از مسائل همین بود که برای اینکه بتوانیم توسعه کشور را داشته باشیم، رفاه برای مردم بیاوریم و کمترین هزینه را برای آنها داشته باشیم، باید مذاکراتی را با امریکا پیگیری کنیم که بعضاً اتفاقاتی هم افتاد و این جوری نبود که ما به‌هیچ وجه مذاکراتی را با امریکا نداشته باشیم و در بعضی از موارد خیلی هم پیش رفت، ادامه داد: «من فکر می‌کنم که اگر بحثی هم بین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و رهبری بوده، در همین زمینه بوده است. بعضاً لازم است که مسئولان کشور حرف‌های خود را بدون پوشش و سانسور مطرح کنند.
این رهبر انقلاب است که تصمیم می‌گیرد و رهبر معظم انقلاب هم در این خصوص تصمیم گرفته است». فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی همچنین در اشاره به‌خاطرات به جا مانده از رئیس فقید مجمع مصلحت از دیدارها و گفت‌و‌گوهایش افزود: «وقتی که من به خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رجوع کردم، آنجا مفصل چیزی ننوشته بودند. فقط نوشته بودند، «توصیه‌هایی در موارد مختلف از جمله مسائل مربوط به روابط خارجی داشته اند» ولی به دقت چیزی را که آقایان می‌گویند آنجا ننوشته بودند». او با بیان این عقیده که سعی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این بود که به‌سمت این برویم که دشمن از ضربه زدن به انقلاب اسلامی دست بردارد و موانعی که برای توسعه و رفاه مردم ایران ایجاد می‌کند را بردارد و این می‌توانست در مذاکره شکل بگیرد و می‌توانست با رابطه هم شکل بگیرد، گفت: چیزی که مدنظر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده در مراحل مختلف تست شده و مذاکره انجام شده ولی به نتیجه نرسیده است. یعنی مذاکره در حدی نبوده که رابطه را ایجاد کند.
مراسم سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی با سخنرانی سیدحسن خمینی
مراسم چهارمین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی  روز پنجشنبه 18 دی‌ماه از ساعت 18 در مرقد امام خمینی(ره) و در جوار مزار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با حضور خانواده و مدعوین برگزار می‌گردد. به گزارش جماران، این مراسم با سخنان محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران آغاز و در ادامه ضمن پخش تصاویری از حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بقیع به مناسبت ایام فاطمیه، از هشت جلد کتاب که اخیراً در رابطه با ایشان منتشر شده است، رونمایی می‌شود و در پایان حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، به سخنرانی خواهد پرداخت. با توجه به محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا، شرکت در این مراسم برای عموم علاقه‌مندان به‌صورت مجازی امکانپذیر است.‌

 

منبع: ایران

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۱۰۸۰
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۰/۱۹     ساعت: ۳ : ۳۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس:       زیرسرویس:
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024