صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

تحقیر آمریکا و اسرائیل در رزمایش بزرگ موشکی- پهپادی ایران

شلیک موشک‌های بالستیک سپاه به عمق اقیانوس هند و رونمایی از دستاوردهای بزرگ دفاعی در رزمایش بزرگ موشکی پهپادی پیامبر اعظم(ص)، برگ دیگری از افتخارات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت و با ناکارآمدسازی نقاط قوت دشمن، ضعف قوای نظامی و دفاعی آمریکا و اسرائیل را بیش از گذشته نمایان ساخت.

مرحله دوم و نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص) 15 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از روز جمعه در منطقه عمومی کویر مرکزی ایران برگزار شد، روز شنبه با اجرای عملیات راهبردی موشک‌های بالستیک دوربرد ضد ناوهای متخاصم فرضی دشمن و انهدام اهداف به انجام رسید.
در این مرحله از رزمایش که با حضور سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرلشکر حسین سلامی‌فرمانده کل سپاه، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه و جمعی از فرماندهان عالی‌رتبه نظامی برگزار شد، پس از کشف موقعیت ناوهای متخاصم فرضی دشمن توسط سامانه‌های اطلاعاتی نیروی هوافضای سپاه، موشک‌های بالستیک دوربرد کلاس‌های متنوع از فاصله 1800 کیلومتری اهداف منظور رزمایش در شمال اقیانوس هند را با موفقیت مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند.
رزمایش پیامبراعظم(ص) 15 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ازجمله رزمایش‌های سالیانه است که مرحله نخست این رزمایش با اجرای عملیات‌ترکیبی موشکی و پهپادی و تمرین تهاجم به ارکان دفاعی دشمن به انجام رسید.
مرحله اول رزمایش پیامبراعظم(ص) 15 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه با رمز مقدس یا فاطمه‌الزهرا (س) با شلیک انبوه موشک‌های بالستیک زمین به زمین و اجرای عملیات توسط پهپادهای تهاجمی‌ بمب‌‌افکن در منطقه عمومی کویر مرکزی ایران برگزار شد.
سرلشکر باقری: انتخاب اهداف رزمایش پیامبر اعظم(ص)‌15 در عمق 1800 کیلومتری اقیانوس هند معنادار است
سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش پیامبر‌اعظم(ص) 15 سپاه که در منطقه عمومی کویر مرکزی ایران برگزار شد؛ اظهار کرد: رزمایش‌های‌15 روز اخیر و تا 5 روز آینده که در زمان فشرده و تقریباً همزمان انجام می‌شود، نشان‌دهنده آمادگی فوق‌العاده نیروهای مسلح در تمامی ابعاد زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی و موشکی است.
وی با‌ اشاره به برگزاری رزمایش پیامبر اعظم 15 سپاه با اجرای عملیات‌ترکیبی و شلیک موشک در کلاس‌های متنوع گفت: برگزاری رزمایش گسترده پیامبر اعظم(ص)‌15 نشان‌دهنده این است که قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران در بردهای کوتاه، متوسط و بلند با تمام قوا آماده دفاع از میهن اسلامی، منافع ملی و اهداف جمهوری اسلامی ایران است.
 سرلشکر باقری انتخاب اهدافی در فاصله بیش از 1800 کیلومتر در جنوب دریای عمان و ابتدای اقیانوس هند را معنادار توصیف و تصریح کرد: انتخاب انبوهی از موشک‌های دوربرد برای اهداف دریایی نشانگر این است که اگر دشمنان جمهوری اسلامی نیت سوئی نسبت به منافع ملی، مسیرهای تجارت دریایی و سرزمین ما داشته باشند، با اقدام موشکی مورد هدف قرار گرفته و منهدم خواهند شد.
 رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان برگزاری رزمایش پیامبر‌اعظم(ص) 15 را نشان‌دهنده قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران در صیانت از منافع ملی توصیف و تأکید کرد: هرچند قصد انجام هیچ تهاجمی‌را نداریم اما با این رزمایش‌ها اعلام می‌کنیم چنانچه هر متخاصمی‌ نیت سوئی نسبت به کشور ما داشته باشد، با تمام توان و در کمترین زمان مورد تهاجم قرار خواهد گرفت.
فرمانده کل سپاه: یکی از راهبردهای دفاعی ما انهدام ناوهای هواپیمابر با موشک بالستیک است
سردار حسین سلامی ‌فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص) 15 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در منطقه عمومی کویر مرکزی ایران برگزار شد، با‌ اشاره به اهداف برگزاری این مرحله از رزمایش گفت: یکی از هدف‌های مهم ما در سیاست‌ها و راهبردهای دفاعی این است که بتوانیم ناوهای جنگی دشمن اعم از ناوهای هواپیمابر و رزم‌ناوها را با استفاده از موشک‌های بالستیک دوربرد هدف قرار دهیم.
وی افزود: مرسوم است در دریا با استفاده از موشک‌های کروز با سرعت کم هدف‌های متحرک مورد اصابت قرار گیرد؛ اما با استفاده از موشک‌های بالستیک می‌توانیم اهداف متحرک در اقیانوس را هدف قرار دهیم. این، دستاورد بزرگ دفاعی است که در نیروی هوافضای سپاه عینیت یافته و به تکامل رسیده است.
سرلشکر سلامی‌در پایان تأکید کرد: امروز شاهد اجرای تمرین قدرتمندانه‌ای از نیروی هوافضای سپاه بودیم که این بخش از سیاست دفاعی در میدانی رزمایشی مورد ارزیابی قرار گیرد تا در مواقعی که اقتضا کند؛ در شرایط واقعی تکرار شود.
سردار حاجی‌زاده: ناکارآمدسازی نقاط قوت دشمن تمرین شد
امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص) 15 با‌ اشاره به مراحل مختلف این رزمایش و بیان اینکه دو نوع تهدید متصور را پیش رو داریم گفت: اگر دشمنانمان روزی بخواهند شیطنت کنند یک بخش استفاده از پایگاه‌های ثابت و زمینی است که در مرحله اول رزمایش با ‌ترکیبی از استفاده پهپادها و موشک‌های زمین به زمین مقابله با آنها تمرین شد؛ تهدید دوم نیز جنبه دریایی دارد که مقابله با ناوگان متخاصم دشمن فرضی در مرحله نهایی این رزمایش به‌خوبی انجام شد.
وی با بیان اینکه در گذشته تا محدوده 300 کیلومتری در خلیج ‌فارس این اقدام صورت گرفته بود اظهار کرد: امروز هدف ما انهدام ناوگان دشمن در شمال اقیانوس هند و در فاصله هزار و 800 کیلومتری بود که موشک‌های بالستیک به سمت این منطقه روانه شد و اهداف را منهدم کرد.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه از مرحله نهایی رزمایش پیامبراعظم(ص) 15 به‌عنوان تمرین ناکارآمدسازی نقاط قوت دشمن در بخش‌های دریایی یاد کرد و گفت: درصورتی‌که دشمنان ما در شعاع 2 هزار کیلومتری ناکارآمد شوند، درواقع با ناکارآمدی قطعی مواجه و توان شلیک موشک‌های کروز را نداشته و دیگر هواپیمایی نمی‌تواند از روی این ناوها بلند شود.
سردار حاجی‌زاده با تأکید بر اینکه روند ارتقای توان موشکی جمهوری اسلامی را باید از اعتراف دشمن به این توان بازدارنده شنید گفت: همین‌که دشمنان ما روی مسئله موشکی متمرکز شده‌اند و دائماً در این خصوص ابراز نگرانی کرده و از محدود کردن آن سخن می‌گویند به دلیل قدرتی است که وجود داشته و روزبه‌روز در حال رشد است.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه پیش از انقلاب به ‌هیچ ‌عنوان توان موشکی زمین به زمین نداشتیم و این توانمندی‌ها تنها مختص قدرت‌ها بود، اظهار کرد: موشک‌ها ابزار تولید قدرت و امنیت برای ملت شریف ایران هستند و امروز به فضل الهی از ایده تا محصول همه ایرانی می‌باشند.
موشک ایرانی در 100 مایلی ناو آمریکایی
یک رسانه آمریکایی به نقل از مقامات این کشور گزارش داد که دست‌کم یک فروند از موشک‌های بالستیک شلیک‌شده در جریان رزمایش موشکی ایران، در 100 مایلی ناو هواپیمابر یواس‌اس نیمیتز و ناوگروه همراه آن در اقیانوس هند فرود آمده است.
شبکه خبری فاکس‌نیوز به نقل از مقامات آمریکایی که به دلایل امنیتی خواسته‌اند که نامشان فاش نشود گزارش داد که دست‌کم یک فروند از موشک‌های بالستیک شلیک‌شده در جریان رزمایش موشکی بزرگ ایران در 100 مایلی ناو هواپیمابر یواس‌اس نیمیتز و ناوگروه همراه آن در اقیانوس هند فرود آمده و منفجر شده است.
یکی از این مقامات آمریکایی به فاکس نیوز گفته است: «ما از قبل انتظار شلیک موشک [به آب‌های نزدیک ناو نیمیتز] را داشتیم، اما نگرانی ما این بود که ایران قصد دارد موشک را در چه فاصله‌ای فرود بیاورد.»
شبکه خبری فاکس‌نیوز در گزارش خود مدعی شده است که ماهواره‌های جاسوسی آمریکا شلیک موشک از خاک جمهوری اسلامی ایران را رصد کرده‌اند.
در عین ‌حال فاکس ‌نیوز خاطرنشان کرده است که مشخص نیست که آیا رادارهای ناوچه‌های موشک‌اندازی که ناو هواپیمابر نیمیتز را اسکورت می‌کنند، توانسته‌اند موشک‌های ایرانی را رصد کنند یا خیر.
پیامی‌ صریح به آمریکا و اسرائیل
روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست در یادداشتی به بررسی رزمایش گسترده موشکی «پیامبر اعظم(ص) 15 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخته و نوشت این رزمایش حامل پیام صریحی به آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی حاشیه خلیج ‌فارس است.
جروزالم‌پست با اذعان به‌دقت نقطه‌زنی موشک‌های بالستیک سپاه، تصریح کرد: «تصاویر دریافتی از ایران نشان‌دهنده دقت و نقطه‌زنی موشک‌های ایران بود... ایران می‌خواهد نشان دهد که یک ابرقدرت موشکی است».
در ادامه این یادداشت آمده است: «گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از این پهپادها دارای بُرد دو هزار کیلومتری هستند و این بدان معناست که می‌توانند به اسرائیل برسند. موشک‌ها هم بُرد کافی برای هدف قرار دادن احتمالی اسرائیل را دارند. آنها همچنین می‌تواند کشتی‌های آمریکایی یا کشورهای عربی حاشیه خلیج [فارس] را هدف قرار دهند».
عبور از سپرهای موشکی دشمن
خبرگزاری شینهوا نیز در گزارشی اعلام کرد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی با اجرای عملیات‌ترکیبی موشکی و پهپادی رزمایشی تازه را در کویر مرکزی ایران برگزار کرد. این رسانه چینی با ذکر جزئیات این رزمایش نوشت حمله‌ترکیبی به پایگاه دشمن فرضی انجام و همه اهداف تعیین‌شده منهدم شد. نسل جدید موشک‌های مجهز به کلاهک ایران قابلیت هدایت از خارج از جو را دارند. این موشک‌ها همچنین قادر به ایجاد اختلال و عبور از سپرهای موشکی دشمن هستند.
گفتنی است، پیش ‌از این رزمایش مشترک پیامبراعظم(ص) 14 با دستیابی به اهداف از پیش تعیین ‌شده با مشارکت نیروی دریایی و هوافضای سپاه در منطقه عمومی هرمزگان، خلیج ‌فارس و غرب تنگه راهبردی هرمز در مردادماه 99 با اجرای تمام تمرین‌های‌ترکیبی عملیاتی در عرصه زمینی، دریایی و هوا و فضا برگزار شده بود.

 

منبع: کیهان

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۵۳۲۸
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۰/۳۰     ساعت: ۱۱ : ۲۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس:       زیرسرویس:
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024