صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

لابی سنگین علیه برجام

کمتر از یک هفته پس از آغاز به کار دولت دموکرات جو بایدن در آمریکا، صهیونیست‌ها لابی‌گری‌ها و تلاش‌هایشان را با هدف سنگ‌اندازی در مسیر احیای برجام و دیپلماسی بین تهران و واشنگتن شدت بخشیده‌اند. شنبه شب مئیر بن‌شابات و همتای آمریکایی‌اش جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا تلفنی درباره ایران گفت‌وگو کردند.

در شرایطی که چینش دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نگرانی‌هایی را میان برخی متحدان این کشور از جمله رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است، مقامات این رژیم کمتر از یک هفته پس از تحلیف بایدن، لابی‌گری‌ها و تلاش‌هایشان را با هدف سنگ‌اندازی در مسیر احیای برجام شدت بخشیده‌اند. در این خصوص مئیر بن‌شابات و همتای آمریکایی‌اش جیک سولیوان مشاور امنیت ملی آمریکا شنبه شب(23 ژانویه) تلفنی با هم درباره ایران گفت‌و‌گو کردند. اولین مذاکره رسمی در این باره میان طرفین نیز قرار است چهارشنبه انجام شود و ماه آینده نیز رئیس موساد به واشنگتن سفر می‌کند.

این درحالی است که آنتونی بلینکن گزینه پیشنهادی برای وزارت‌خارجه در جلسه سنای این کشور پیش‌تر گفته بود که دولت بایدن پیش از بازگشت به برجام با متحدان منطقه‌ای ایالات‌متحده مشورت خواهد کرد.

ظاهرا نخستین گزینه‌ای که دولت بایدن برای گفت‌وگو و رایزنی بر سر مساله ایران انتخاب کرده، دولت تل‌آویو است و مشاوران امنیت ملی آمریکا و رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی شنبه شب توافق کردند که به زودی درباره موضوعات منطقه‌ای مثل ایران و توافق اسرائیل با امارات و بحرین موسوم به توافق ابراهیم گفت‌وگو کنند. این اولین مذاکره رسمی میان دولت جو بایدن و اسرائیل است و بناست روز چهارشنبه 27 ژانویه برگزار شود.

همچنین یک فرمانده ارشد آمریکایی برای اولین بار از زمان به روی کار آمدن جو بایدن سفری به تل‌آویو برای گفت‌وگو درخصوص ایران و روابط اعراب و اسرائیل خواهد داشت. به گزارش «ایسنا» جروزالم‌پست در خبری مدعی شد که کنت مک‌کنزی، فرمانده نیروهای تروریست‌ سنتکام در پی افزایش آنچه «ستیزه‌جویی‌های ایران» خواند، سفری به تل‌آویو خواهد داشت.

سفر رئیس‌موساد به واشنگتن
همچنین به گزارش شبکه تلویزیونی کانال 12 اسرائیل، ماه آینده یوسی کوهن، رئیس موساد به واشنگتن سفر خواهد کرد تا با جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده و رئیس سیا دیدار کند. مقاماتی از وزارت‌خارجه و وزارت دفاع اسرائیل نیز در این سفر او را همراهی خواهند کرد.

براساس گزارش، این هیات سیاست امنیتی اسرائیل نسبت به ایران را برای دولت جو بایدن تشریح خواهد کرد. آنها همچنین می‌خواهند مطمئن شوند که هرگونه توافقی با ایران در آینده شامل توقف غنی‌سازی اورانیوم و تولید سانتریفیوژهای پیشرفته خواهد بود.

به گزارش کانال 12، هیات اسرائیلی خواهان آن است که نقش منطقه‌ای ایران نیز متوقف شود و در عین حال آنها از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز خواهند پرسید که آیا به تمامی سایت‌های اتمی ایران دسترسی دارد یا نه.

رژیم اسرائیل نگران تمایل بایدن به بازگشت به توافق اتمی سال 2015 با ایران است و واهمه دارد که این اقدام به جای تضعیف توانایی ایران برای ساخت سلاح اتمی، آن را تقویت کند. این نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی در حالی مطرح می‌شود که تهران بارها اعلام کرده‌ برنامه‌ای برای ساخت و تولید سلاح هسته‌ای ندارد و صرفا اهداف صلح‌آمیز را از برنامه هسته‌ای‌اش پیگیری می‌کند.

اکنون با روی کار آمدن دولت دموکرات جو بایدن، صهیونیست‌ها که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ ماه عسل روابط‌شان با آمریکا را سپری می‌کردند، نگرانی‌های جدی دارند و از این رو بیش از گذشته تلاش‌ها و لابی‌گری‌هایشان با هدف ایجاد مانع در مسیر احیای برجام را تشدید کرده‌اند.

درواقع دولت ترامپ با نظر رژیم اسرائیل درباره بی اثر بودن توافق ایران با شش کشور موافق بود اما بایدن که در زمان امضای این توافق معاون رئیس‌جمهوری آمریکا بود مدعی است که برجام می‌تواند یک ابزار مطمئن و موثر برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باشد.

نگرانی‌ها از تخریب روابط واشنگتن با متحدانش
احتمال بازگشت بایدن به برجام این نگرانی را نیز میان برخی چهره‌های ضد ایرانی آمریکا ایجاد کرده که شاید این مساله به برهم خوردن روابط واشنگتن با متحدانش بینجامد. در این رابطه سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اخیرا با تخریبی توصیف کردن نفوذ ایران مدعی شد: «برای مقابله با این نفوذ با دوستان و شرکایمان همکاری خواهیم کرد.»

به گزارش «ایسنا» وی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: «تهدیدهای ایران را نمی‌پذیریم و رفتارهای این کشور را به شدت محکوم می‌کنیم.»

همچنین سفیر پیشین آمریکا در سرزمین‌های اشغالی ابراز نگرانی کرد که هرگونه تلاش رئیس‌جمهور جدید آمریکا برای بهبود روابط با ایران توافقات عادی‌سازی اخیر میان اسرائیل و اعراب را به خطر می‌اندازد. به گزارش «ایسنا» دیوید فریدمن خواست ایران برای بیرون راندن آمریکا از منطقه را خطرناک توصیف کرد و گفت اگر ایالات‌متحده بار دیگر ایران را تقویت کند، در وضعیتی نخواهد بود که بتواند به این توافق‌ها ادامه دهد زیرا اعتبار خود را از دست خواهد داد. من بر این باورم که این مساله منجر به برخورد میان تمامی طرف‌ها خواهد شد.

این دیپلمات پیشین آمریکایی در ادامه بر لزوم باقی ماندن تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد و هشدار داد که هرگونه تلاش جو بایدن برای برداشتن این تحریم‌ها و بهبود روابط با تهران، توافقات عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و اعراب را که به تازگی به‌دست آمده است، به خطر می‌اندازد.

ابتکار عمل دست واشنگتن است
درحالی‌که با روی کار آمدن بایدن، احتمال بازگشت آمریکا به برجام بسیار تقویت شده اما تهران بارها اعلام کرده است که اولین اقدامی که واشنگتن برای بازگشت به برجام باید انجام دهد لغو تحریم‌ها است. در این خصوص محمدجواد ظریف، وزیرخارجه جمهوری اسلامی روز جمعه در یادداشتی که در مجله فارن افزر منتشر شد با اشاره به قصد بایدن برای بازگشت به توافق برجام نوشت کمترین رویداد مثبت در این باره برداشتن تحریم‌هایی است که دولت ترامپ علیه ایران اعمال کرد.

ظریف نوشت: «بایدن می‌تواند با برداشتن تمام تحریم‌های اعمال شده در زمان دولت ترامپ شروع کرده و تلاش کند دوباره به توافق اتمی سال 2015 برگردد و به آن پایبند بماند بدون آنکه شرایط این توافق را که برای آن بسیار تلاش شده تغییر دهد.» وزیرخارجه جمهوری اسلامی اضافه کرد: «در مقابل ایران از تمام اقداماتی که پس از خروج دولت ترامپ از توافق انجام داده، عقب خواهد نشست.» به گفته ظریف: «ابتکار عمل صریحا در دست واشنگتن است.»

ایران از سال 2019 یک‌سال پس از خروج آمریکا از برجام مرحله به مرحله تعهداتش در برجام را کاهش داد. درحال‌حاضر جمهوری اسلامی درحال غنی‌سازی 20درصدی اورانیوم و ساخت فلز اورانیوم است.

در مقابل بایدن گفته اگر تهران تعهداتش را در برجام دوباره اجرا کند، واشنگتن به این توافق بازخواهد گشت. آنتونی بلینکن نیز روز سه‌شنبه مدعی شد: «ما در کنار متحدان منطقه‌ای خود از این توافق به‌عنوان یک پلت‌فرم برای انجام توافق‌‌های طولانی‌تر و محکم‌تر و نیز برای انعقاد نسخه دیگری از این توافق به‌خصوص درباره برنامه موشکی و اقدامات ایران در منطقه استفاده خواهیم کرد.» به اعتقاد بلینکن راهی طولانی برای رسیدن به این اهداف در پیش است.

ظریف اما تاکید کرده که درباره محدودیت‌‌های موقت برای برنامه دفاعی و موشکی ایران در چارچوب توافق سال 2015 نمی‌توان دوباره مذاکره کرد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۵۴۷۱
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۱/۷     ساعت: ۷ : ۴۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس:       زیرسرویس:
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024