صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

خلیلزاد: بزرگترین مسئولیت نیروهای آمریکایی در افغانستان حفاظت از خودشان است

نماینده واشنگتن در امور افغانستان تاکید کرد که خروج آمریکا از این کشور بستگی به رفتار طالبان دارد و بزرگترین مسئولیت آمریکایی‌ها در افغانستان حفاظت از جان خود است.

«زلمی خلیل‌زاد»، فرستاده ایالات متحده آمریکا در امور صلح افغانستان در نشست کمیته فرعی نظارت و اصلاحات امنیت ملی کنگره آمریکا درباره روند صلح توضیحاتی را ارائه کرد.

وی گفت که اگر روند صلح ناکام بماند، افغان‌ها متأثر خواهند شد.

خلیلزاد افزود که آمریکا در هر شرایطی در افغانستان، از منافع خود محافظت خواهد کرد.

این مقام آمریکایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که کشورش اجازه نخواهد داد اوضاع سال 1990 در افغانستان، تکرار شود و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، به معنای حذف آمریکا نیست؛ اما اکنون بزرگترین مسؤولیت نیروهای آمریکایی در افغانستان، حفاظت از خودشان است.

وی دربارۀ کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز گفت: ما در مسیر کاهش سطح نیروهای نظامی به 4 هزار تا 5 هزار در پاییز هستیم و کاهش بیشتر نیروها بر اساس شرایط در زمین و تعهدات طالبان، وابسته خواهد بود.

خلیلزاد درباره روابط طالبان با دیگر گروه‌های تروریستی نیز گفت: طالبان گام‌های مثبتی را برداشته و روابط خود را با القاعده، قطع کرده‎است، اما آنها هنوز تا احترام به تعهدات خود فاصله دارند.

وی در ادامه بار دیگر تاکید کرد که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان وابسته به این خواهد بود که این گروه تعهدات خود را عملی کنند.

خلیل‌زاد خاطرنشان کرد که پس از امضای توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان، هیچ حمله‌ای به نیروهای آمریکایی و ائتلاف آن در افغانستان، صورت نگرفته‌است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره روند گفت‌وگوهای صلح در دوحه نیز گفت: هیئت مذاکره کنندۀ افغانستان و طالبان از سوی مردم، تحت فشار هستند و خواهان نتیجۀ گفت‌وگوهای صلح هستند. آنها بدون میانجی‌گری یا تسهیل‌ بین المللی در حال گفت‌وگو هستند و این فرصت را دارند که به جنگ بیش از 40 ساله در کشورشان، پایان دهند.

نماینده آمریکا تصریح کرد که مذاکرات در دوحه در ادارۀ کامل افغان‌ها است؛ اما تصمیم‎‌های آنان بر آیندۀ کمک‌های آمریکا به افغانستان اثرگذار خواهند بود.

خلیل‌زاد تأکید کرد که آمریکا با طالبان در تماس مداوم است.

فرستاده ویژه آمریکا، بر پشتیبانی واشنگتن از ارزش‌ها، حقوق زنان و اقلیت‌ها در افغانستان نیز تأکید کرد؛ اما گفت که سرانجام، افغان‌ها اختیار کشورشان را در دست خواهند داشت.

این نخستین حضور خلیل‌زاد در نشست پاسخگویی به کنگره آمریکا بود.

 

منبع: فارس

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۰۶۶۵
تاریخ: ۱۳۹۹/۷/۲     ساعت: ۱۷ : ۱۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
  • ١٧ شوال ١٤٤٥
  • Apr 26 2024