صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

پارلمان اروپا مصونیت رئیس سابق دولت کاتالونیا را لغو کرد

پارلمان اروپا با ۴۰۰ رای موافق، مصونیت پارلمانی رئیس سابق دولت محلی کاتالونیا در اسپانیا را لغو کرد.

به نقل از یورونیوز، پارلمان اروپا مصونیت پارلمانی کارلس پوجدمون، رئیس سابق دولت محلی کاتالونیا، تونی کومین و کلارا پونساتی، دو وزیر سابق کابینه او، را لغو کرد.

دادگستری اسپانیا این سه نماینده پارلمان اروپا را به دلیل برپایی و سازمان‌دهی یک همه‌پرسی «غیرقانونی» با موضوع استقلال این منطقه خودمختار در سال 2017 و به اتهام سوء استفاده از اموال دولتی و تحریک به اغتشاش تحت پیگرد کیفری قرار داده است. با این حال و به دلیل اقامت متهمان در بلژیک و خودداری بروکسل از استرداد آن‌ها، رسیدگی به این پرونده تاکنون میسر نشده است.

ماه گذشته کمیسیون قضایی پارلمان اروپا درخواست دولت اسپانیا را مشروع دانسته و تصمیم‌گیری درباره سرنوشت مصونیت این سه نماینده را به نمایندگان پارلمان سپرده بود.

لغو مصونیت کارلوس پوجدمون، تونی کومین و کلارا پونساتی می‌تواند مسیر را برای استرداد آن‌ها به اسپانیا هموار کند.

در رای‌گیری پارلمان اروپا 400 نماینده با لغو مصونیت آن‌ها موافقت کردند. در مقابل 248 نماینده پارلمان اروپا با لغو مصونیت آن‌ها مخالفت کردند و 45 نفر نیز رای ممتنع دادند. این رای‌گیری به صورت محرمانه انجام شد و در نتیجه هویت نمایندگان موافق و مخالف به طور رسمی مشخص نخواهد شد.

دولت اسپانیا ضمن استقبال از تصمیم پارلمان اروپا اعلام کرد نتیجه این رای گیری نشان می‌دهد که «مشکلات کاتالونیا در اسپانیا حل می‌شود.»

پوجدمون در ماه اکتبر سال 2017 پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا که دولت مرکزی اسپانیا آن را «غیرقانونی» خوانده بود به بلژیک گریخت. او در سال 2019 به همراه تونی کومین و کلارا پونساتی به عنوان نماینده پارلمان اروپا انتخاب شد.

وکلای مدافع کارلوس پوجدمون در نظر دارند تا لغو مصونیت او را در دیوان دادگستری اروپا به چالش بکشند. با این حال دولت اسپانیا احتمالا تلاش‌های خود را برای استرداد او ادامه خواهد داد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۹۱۴۸
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۲/۲۰     ساعت: ۱۰ : ۲۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024