صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

سندرز: بایدن به جای توجیه کردن نتانیاهو به جان فلسطینیان اهمیت دهد

سناتور ایالت ورمونت طی یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز تأکید کرد که دولت بایدن به جای آن‌ که اقدامات رژیم صهیونیستی را توجیه کند، یک رویکرد منصفانه اتخاذ کند و بداند که جان فلسطینیان اهمیت دارد.

«برنی سندرز» سناتور دموکرات ایالت «ورمونت» و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 طی یادداشتی در روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» ضمن انتقاد از رویکرد دولت «جو بایدن» در قبال تنش‌های قدس اشغالی و حمایت از صهیونیست‌ها تأکید کرد که دولت بایدن باید دفاع از و توجیه اقدامات رژیم صهیونیستی را متوقف کند.

وی در ابتدای این یادداشت در خصوص مواضع اخیر مقام‌های دولت بایدن در خصوص قساوت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در قدس اشغالی نوشت، «اسرائیل حق دفاع از خود را دارد»، این‌ها واژگانی هستند که هر زمان که اسرائیل با قدرت نظامی عظیم خود به حملات راکتی از سوی غزه پاسخ می‌دهد، از هر دو دولت دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا شنیده می‌شود.

وی سپس در ادامه با انتقاد از این رویکرد دولت‌های آمریکا ادامه داد که به چه دلیل هیچ‌گاه این سؤال مطرح نمی‌شود که «حقوق مردم فلسطین چیست؟» و به چه دلیل فقط زمان‌هایی خشونت در فلسطین اشغالی در مرکز توجه قرار می‌گیرد که راکت‌هایی به سوی فلسطین اشغالی پرتاب می‌شود؟

سندرز سپس خطاب به دولت بایدن گفت که ایالات متحده در همان آغاز شروع بحران در فلسطین اشغالی باید خواستار آتش‌بس فوری می‌شد و همچنین باید متوجه این قضیه باشیم که همانطور که پرتاب راکت به سمت صهیونیست‌ها غیرقابل پذیرش است، در عین حال، درگیری‌هایی که امروز در فلسطین اشغالی شاهد آن هستیم، با پرتاب این راکت‌ها آغاز نشده است.

این سناتور ایالت ورمونت سپس ادامه داد، خانواده‌های فلسطینی در «شیخ جراح» واقع در مجاورت قدس سال‌های زیادی است که با تهدید به اخراج شدن زندگی می‌کنند و در هفته‌های گذشته، شهرک نشین‌های افراطی تلاش‌ها برای بیرون راندن آن‌ها را تشدید بخشیده‌اند.

این سناتور آمریکایی این گونه گفت: «و به طرز غم‌انگیزی این اخراج فلسطینیان از شیخ جراح تنها بخشی از یک سیستم گسترده‌تر ظلم سیاسی و اقتصادی است».

وی در این خصوص توضیح داد، سال‌ها است که شاهد اقدامات رژیم صهیونیستی در اشغال کرانه باختری و قدس شرقی و تداوم محاصره غزه به نحوی که زندگی را برای فلسطینیان غیرقابل تحمل کرده، می‌باشیم.

سندرز در ارتباط با وضعیت اسفبار فلسطینیان در غزه ادامه داد که در این منطقه که حدود دو میلیون سکنه دارد، 70 درصد از جوانان بیکار هستند و امید چندانی به آینده خود ندارند.

بنا بر گفته سندرز، کابینه «بنیامین نتانیاهو»‌ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تمامی تلاش خود را برای منزوی کردن و اهریمن جلوه دادن ساکنان فلسطینی سرزمین‌های اشغالی به کار گرفته‌ و با دنبال کردن سیاست‌های شهرک‌سازی به دنبال از بین بردن احتمال حصول راه‌حل دو دولتی هستند و قوانینی را به تصویب درآورده‌اند که نابرابری سیستماتیک بین شهروندان یهودی و فلسطینی سرزمین اشغالی را تثبیت می‌کنند.

این سناتور دموکرات با اشاره به تمامی این اقدامات کابینه نتانیاهو علیه فلسطینیان تصریح کرد که واقعیت این است که تل‌آویو به عنوان تنها مرجع حاکمیت در سرزمین اشغالی فعالیت دارد که به جای آماده‌سازی شرایط برای صلح و عدالت، کنترل نابرابر و غیردموکراتیک خود بر فلسطینیان را مستحکم‌تر می‌کند.

سناتور ایالت ورمونت تصریح کرد که نتانیاهو بیش از یک دهه است که نوعی از ملی‌گرایی نژادپرستانه را پرورش داده است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوی 2020 آمریکا سپس با توضیح این موارد از دولت بایدن خواست تا رویکردی متفاوت از دولت‌های پیشین آمریکا در قبال قساوت‌های رژیم صهیونیستی در برابر فلسطینیان اتخاذ کند.

سندرز در این خصوص گفت که ایالات متحده که هم‌اکنون رئیس‌جمهور جدیدی دارد، فرصت پیدا کرده است تا رویکرد جدیدی را در قبال جهان بر اساس عدالت و دموکراسی در پیش بگیرد.

وی توضیح داد، ایالات متحده خواه از طریق کمک به کشورهای فقیر در دریافت واکسن مورد نیاز یا رهبری جهان در مقابله با تغییرات اقلیمی و یا مبارزه برای دموکراسی و حقوق بشر سراسر جهان، می‌بایست در تقویت همکاری بر سر منازعات، هدایت و رهبری را در پیش گیرد.

سندرز سپس از دولت بایدن خواست که دیگر نقش توجیه‌گر نتانیاهو را ایفا نکند و توضیح داد: «در خاورمیانه‌‌ای که ما سالانه نزدیک به چهار میلیارد دلار به اسرائیل کمک می‌کنیم، دیگر نمی‌توانیم از دولت راست‌گرای نتانیاهو و رفتار غیردموکراتیک و نژادپرستانه آن دفاع و آن را توجیه کنیم».

وی به دولت بایدن توصیه کرد: «ما باید مسیر را تغییر دهیم و یک رویکرد منصفانه اتخاذ کنیم، رویکردی که قوانین بین‌المللی مرتبط با حمایت از غیرنظامیان را تقویت و پشتیبانی کند و همچنین باید روشی را دنبال کنیم که از آن بخش از قانون فعلی ایالات متحده حمایت می‌کند که تأکید دارد ارائه هرگونه کمک نظامی آمریکا نباید موجب نقض حقوق بشر شود.

سندرز در پایان با اشاره به این موارد نتیجه‌گیری کرد که رویکرد جدید آمریکا باید بپذیرد که نه تنها صهیونیست‌ها بلکه فلسطینیان حق دارند در صلح و امنیت زندگی کنند و در صورتیکه آمریکا قصد دارد بازتابی از یک صدای باورکردنی در زمینه حقوق بشر باشد، می‌بایست حتی اگر از نظر سیاسی هم دشوار باشد، استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر را به طور مداوم حفظ کند.ما باید بدانیم که حقوق فلسطین مهم است و جان فلسطینیان اهمیت دارد».

در سایه به بن‌بست رسیدن تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس در فلسطین،‌ برای ششمین روز متوالی درگیری‌ها در مناطق مختلفی از فلسطین اشغالی میان مردم فلسطین و گروه‌های مختلف از یک سو، و صهیونیست‌ها و نظامیان رژیم صهیونیستی از سودی دیگر همچنان ادامه دارد.

در جدیدترین بیانیه دفاع مدنی غزه اعلام شده است که شمار شهدا به 139 نفر افزایش پیدا کرده که از این تعداد، 39 نفر کودک و 22 نفر دیگر زن هستند.

 

منبع: فارس

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۱۳۲۸
تاریخ: ۱۴۰۰/۲/۲۵     ساعت: ۱۸ : ۱۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024