صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

غارت نفت یمن توسط ائتلاف سعودی به روایت آمار و ارقام

یک مرکز یمنی گزارشی درباره آمار غارت نفت یمن توسط ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی منتشر و تأکید کرد، بر خلاف ادعای این ائتلاف، غارت نفت یمن حتی برای یک روز هم متوقف نشده است.

درباره ارقام واقعی حجم صادرات و درآمد نفت خام یمن توسط دولت مستعفی وابسته به عربستان سعودی و تحت حمایت آمریکا، شک و شبهه‌های بسیاری وجود دارد؛ به گونه‌ای که بسیاری از گزارشهای از غارت مستمر منابع این کشور حکایت دارد.

مرکز موسوم به «المعهد الیمنی لحریه الاعلام» با انتشار گزارشی به ابعاد این غارت پرداخت و گزارش داد، در اظهارات رسمی مسئولان دولت مستعفی در طول هفت سال گذشته یا قبل از آن، آماری از میزان واقعی صادرات نفت یمن وجود ندارد؛ صادراتی که به گفته کارشناسان، حتی در اوج درگیریهای بین دولت مستعفی با  دولت نجات ملی یمن متوقف نشد.

به گزارش این مرکز، با وجود صادرات نفت خام یمن به خارج از این کشور، هنوز بحران فرآورده‌های نفتی در داخل یمن به قوت خود باقی است؛ هر چند که محموله‌های حامل فرآورده‌های نفتی تجاری، وارد بندرگاههای یمن می‌شود.

میزان صادرات نفت یمن و درآمدهای حاصل از آن

در این گزارش، صادرات نفت خام یمن و درآمدهای آن از سال 2016 تا 2021 بررسی شده است. گروهی که این گزارش را آماده کرده است بر مبنای اطلاعاتی گزارش مذکور را تدوین کرده است که در سایت Marine Traffic وجود دارد. این سایت مخصوص رصد داده ها، مسیرها و محموله کشتیها در سراسر جهان است. لذا تمامی داده‌های مربوط به کشتیهایی بررسی شده است که وارد یمن شده و پس از آن، با نفت خام خارج شدند.


صادرات نفت یمن از 2016-2021

 

در این گزارش برای تیم حقیقت‌یاب مشخص شد که حجم صادرات نفت خام در بازه زمانی 2016 تا 2021، حدود 189 میلیون و 170 هزار و 730 بشکه بوده است ارزش درآمدهای حاصل آن نیز به حدود 13 میلیارد و 25 میلیون و 761 هزار و 831 دلار می‌رسد. این آمار بر خلاف آماری است که دولت مستعفی منتشر کرده است..

به گزارش این مرکز، همه اطلاعات مندرج در این گزارش، با شیوه تحقیق میدانی مبتنی بر مصاحبه با منابع دولتی در وزارت نفت (وابسته به دولت مستعفی)، وزارت دارایی، کارکنان بندرگاههای صادرات نفت یمن، کارشناسان است. کما اینکه در این گزارش، از اسناد و گزارشهای رسمی نیز استفاده شده است.

این مرکز به گزارش سازمان اوپک استناد و تأکید کرد، صادرات یمن در سال 2016 به هشت میلیون بشکه یعنی میانگین 24 هزار بشکه در هر روز رسید. حجم صادرات در سال 2017 هم به 25 میلیون و 560 هزار بشکه افزایش یافت. در سال 2018 هم حجم صادرات نفت یمن به 33 میلون و 840 هزار بشکه (94 هزار بشکه در روز) رسید.


درآمدهای صادرات نفت یمن

 

به گزارش این مرکز، حجم صادرات نفت یمن، در سالهای 2019 و 2020، به 102 میلیون و 600 هزار بشکه (95 هزار بشکه در روز) رسید. حجم صادرات نفت خام یمن در سال 2021 هم به 116 هزار بشکه در روز رسید.

این گزارش به سانسور آمار واقعی صادرات نفت یمن اشاره و تأکید کرد، در سال 2021، 31 بار، هشت نفت کش وارد بندرگاههای صادرات نفت یمن شده و پس از آن، با محموله‌های نفتی خارج شدند. این محموله‌ها  از بنادر «بئرعلی» در استان شبوه و بندر «الشحر» شهر در استان حضرموت، به مقصدهای امارات، سنگاپور، چین، مالزی و مصر بارگیری می‌شدند.


صادرات نفت در سال 2021

 

تیم حقیقت یاب همچنین پنج نفتکش را تحت نظر گرفتند. نخستین نفتکش، حامل پرچم مارشال، دومی حامل پرچم باهاما، سومی حامل پرچم مالت، چهارمی و پنجمی حامل پرچم پاناما بودند. این کشتیها از ژانویه تا دسامبر سال 2021، نُه بار وارد بندر بئرعلی و نُه بار نیز وارد بندر الشحر شدند و حدود 1 میلیون و 816 هزار و 558 تن معادل 10 میلیون و 899 هزار و 348 بشکه نفت را بارگیری کردند.

به گزارش این مرکز، این تیم به خاطر عدم دسترسی به رادارها، موفق نشد مقصد این کشتیها را شناسایی کند. البته با بررسی محموله‌های کشتی‌هایی که نفت خام را از بنادر یمن حمل می‌کردند، مشخص شد که صادرات نفت خام این کشوردر سال 2021، بالغ بر 52 میلیون و 730 هزار و 730 بشکه یعنی معادل 116 هزار بشکه روزانه بوده است.

سفیر ریاض، غارت نفت یمن را مدیریت می‌کند

یک منبع بلندپایه در وزارت نفت یمن وابسته به دولت مستعفی هم در این زمینه تأکید کرد که دولت مستعفی، طرفی نیست که نفت این کشور را به فروش می‌رساند، بلکه عربستان سعودی، «علی محسن الاحمر» معاون رئیس جمهور سابق را مأمور کرد تا کمیته‌ای از وزارتخانه‌های نفت، دارایی و دفاع یمن تشکیل دهد.

به گفته این منبع که نخواست نامش فاش شود، ادعای سعودی از تشکیل این کمیته، نظارت بر صادرات نفت بود. البته این کمیته تحت نظارت محمد آل جابر سفیر ریاض در یمن فعالیت دارد. سفیر ریاض، 80 درصد از درآمدهای مالی را در به یک حساب در یانک مرکزی سعودی و 20 درصد باقی مانده را به دولت مستعفی اختصاص می‌دهد.

 

منبع: فارس

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۸۵۵۲
تاریخ: ۱۴۰۱/۲/۴     ساعت: ۳ : ۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024