صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

این افراد ۲ برابر دیگران به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند

معاون مرکز تحقیقات قلب و عروق استان یزد از فشار خون و دیابت بعنوان مهمترین ریزفاکتورهای بیماری‌های قلبی عروقی یاد کرد و گفت: براساس تحقیقات انجام شده مبتلایان به دیابت ۲برابر افراد عادی به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند.

دکتر سیده مهدیه نماینده روز سه شنبه به مناسبت روز جهانی قلب سالم ( هشتم مهرماه ) در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده، 12 درصد افراد در سنین 40 تا 45 سال به بیماری های قلبی عروقی ابتلا پیدا می‌کنند  و 60 درصد افراد که دچار سکته های قلبی می شوند، فاکتورهای خطر را  جدی نمی گیرند.

وی در خصوص پروژه کوهورت قلب سالم در استان با هدف شناسایی مهم ترین فاکتورهای ایجاد بیماری های قلبی عروقی اظهار داشت: در این مطالعه طی 10 سال بروز بیماری قلبی و فاکتورهای خطر آن بر روی 2 هزار نفر از جمعیت گروه سنی 20 تا 74 شهری یزد انجام شد.

دکتر نماینده ادامه داد: نتایج این مطالعه که در 2 مرحله انجام شده، نشن می دهد که از هر یکهزار نفر، سالانه پنج نفر در گروه سنی یاد شده به بیماری قلبی و عروقی مبتلا می شوند، به این معنی که معادل  2 هزار نفر در سال و روزانه پنج نفر به این بیماری ابتلا پیدا می‌کنند. 

معاون مرکز تحقیقات قلب و عروق استان یزد خاطر نشان کرد: آمارها نشان می دهد که هر چهار ساعت یک نفر به بیماران قلبی شهر یزد افزوده می‌شود،  همچنین در پژوهش فوق مشخص شد که  از هر یکهزار نفر 33 نفر به پر فشاری خون ابتلا پیدا می کنند یعنی اینکه سالانه  13 هزار و 200 نفر و  روزانه 36 نفر به تعداد مبتلایان به  فشار خون شهر یزد اضافه می شود .

نماینده تصریح کرد: همچنین سالانه پنج هزار و 600 نفر به دیابتی یزد اضافه می شود به این معنی که در  هر 1.5 ساعت یک نفر به دیابت مبتلا می شود.

وی با بیان اینکه برای کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی، کنترل پر فشاری خون ضروری است، افزود: فشار خون علاوه بر سکته قلبی و بیماریهای قلبی منجر به سکته مغزی در افراد می شود که برای کنترل این بیماری باید مصرف نمک را کاهش داد.

 نماینده با بیان اینکه بیشترین منبع نمک مصرفی در نان است تصریح کرد: میزان نمکی که بسیاری از نانوایی‌ها از چند سال قبل برای نان در نظر گرفته اند، تغییر نکرده و این میزان در بسیاری از نان ها بیش از حد مجاز است.
وی ادامه داد: میزان نمک در نان 1.8 درصد است و اگر میزان نمک در نان بیش از این مقدار باشد سلامتی مصرف کنندگان را به خطر می اندازد

دکتر نماینده میزان استاندارد مصرف نمک برای هر فرد را بین یک تا پنج گرم در روز دانست و افزود: مطالعات نشان می دهد افراد بین 7.5 تا هشت گرم نمک را روزانه فقط از این طریق نان  دریافت می کنند که این برای سلامت آنها مضرر است.

فوق تخصص قلب و عروق یزد هم در این نشست گفت: بیماری های قلبی عروقی مهم ترین علت مرگ و میر در ایران است و سالانه 60 هزار نفر را به کام مرگ می کشاند.

دکتر سید محمود صدر بافقی افزود: افزایش فشار خون، دیابت، چاقی، کم تحرکی، الودگی های محیطی، استرس های مزمن و افسردگی و مصرف دخانیات از  فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری های قلبی است .

وی با بیان اینکه یک سوم مرگ و میر در بیماری های قلبی عروقی در سنین کمتر از 70 سال رخ می دهد تصریح کرد: هم چنین در بررسی های انجام شده در سنین 6 تا 18 سال در استان یزد فاکتورهای خطر از جمله کم تحرکی و چاقی بالاتر از میانگین کشوری گزارش شده است .

دکتر صدر خاطر نشان کرد: با تغییر سبک زندگی و خود مراقبتی می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری و یا در صورت داشتن سابقه فامیلی، ابتلا به این بیماری را به تاخیر انداخت.

وی اضافه کرد: استرس و اضطراب نیز در زندگی کنونی بیش از گذشته نقش بازی می کنند و تهدیدی جدی برای سلامت انسان محسوب می شود که این موارد و عوامل گوناگون دیگر به نوبه خود زنگ خطری برای ابتلا به بیماری های مختلف و از آن جمله بیماری های قلبی و عروقی به شمار می روند.

مرکز تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق یزد زیر نظر دانشگاه علوم  پزشکی شهید صدوقی از سال 1379 در بخش قلب بیمارستان افشار راه اندازی شده و تاکنون طرحهای تحقیقاتی مختلفی را در زمینه بیماریهای قلبی و عروقی انجام داده است. 

 

منبع:ایرنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۰۷۳۳
تاریخ: ۱۳۹۹/۷/۹     ساعت: ۱۰ : ۱۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: وب گردی       زیرسرویس: وب گردی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024