صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

آتش دوباره به جان پارک ملی گلستان افتاد

چند ساعت بعد از اعلام خاموشی آتش در عرصه‌های جنگلی گلستان، از عصر دیروز شنبه آتش بار دیگر در پارک ملی گلستان زبانه کشید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با تایید خبر آتش‌سوزی دوباره این ذخیره گاه طبیعی گفت: از ساعت 16 دیروز وقوع سه فقره آتش سوزی در فاصله نزدیک به هم در منطقه موسوم به دره شمالی گزارش شد.

محمدرضا کنعانی افزود: آتش در 2 نقطه محدود و یک نقطه نیز از کف دره به سمت ارتفاع به طول 300 متر امتداد دارد و نیروهای جنگل‌بانی، منابع طبیعی، قرق‌بانان و اهالی بومی با حضور در محل در حال خاموش کردن حریق هستند.

وی ادامه داد: همچنین با هماهنگی فرماندار گالیش از ظرفیت این شهرستان برای مهار آتش در دره شمالی پارک ملی گلستان استفاده خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان اظهارداشت: هفته گذشته نیز 2 مورد آتش سوزی در منطقه دره شمالی و زاوه پارک ملی گلستان باعث خسارت به 8.5 هکتار از عرصه جنگلی این پارک شد.

کنعانی از تهیه نقشه پهنه‌بندی خطر آتش‌سوزی پارک ملی گلستان با هدف شناسایی، پیشگیری و کنترل خسارت و تعیین محدوده‌های احتمالی حریق خبر داد و گفت: در این پهنه‌بندی که بر اساس بررسی آتش سوزی 50 سال اخیر تهیه شده، دلایل آتش‌سوزی‌ها از جمله نقش مسافران هنگام بیتوته در مجاورت و درون پارک، انباشت پسماند و توقف در مکان‌های ممنوعه مورد برسی دقیق و کارشناسانه قرار گرفته است.

همچنین آتش سوزی ‌24 ساعت گذشته در 11 نقطه جنگل‌ هیرکانی گلستان با تلاش نیروهای جنگل‌بانی، منابع طبیعی، قرق‌بانان و اهالی بومی بامداد امروز شنبه به طور کامل خاموش شده بود.

سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان صبح امروز به خبرنگار ایرنا گفته بود: با توجه به تداوم گرمای هوا تا روز دوشنبه تمام نیروهای جنگل بانی، منابع طبیعی و قرق بانان در آمادگی کامل به‌سر می‌برند.

عبدالرحیم لطفی اظهار داشت: از هفته گذشته تاکنون در مجموع 57 مورد آتش سوزی در جنگل‌های گلستان رخ داد که طبق برآورد اولیه به حدود 41 هکتار از این عرصه‌ها خسارت سطحی وارد شد.

وی افزود: بیشتر آتش سوزی‌های این مدت گلستان توسط قاچاقچیان چوب برای انحراف جنگلبان و منابع طبیعی از مسیرهای تردد بوده است.

به گزارش ایرنا، عرصه‌های جنگلی گلستان به دلیل شکل گیری جوامع پرتراکم گیاهی ناشی از بارش برف و باران در فصل های پاییز و زمستان شاهد آتش سوزهای زیادی است که نمونه بازر آن سوختن 200 هکتار از محدوده جنگل توسکستان گرگان در آبان امسال است.

جنگل‌های گلستان با 452 هزار هکتار وسعت به طول 260 کیلومتر از گلوگاه در شرق مازندران آغاز شده و تا روستای گلیداغ شهرستان مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان ادامه دارد.

علاوه بر این پارک ملی گلستان به عنوان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش در این استان قرار دارد که هزار و 350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع گستره خود جای داده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود 34 درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

 

منبع: ایرنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۵۲۶۷
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۰/۲۸     ساعت: ۱۰ : ۲۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: وب گردی       زیرسرویس: وب گردی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
  • ١٦ شوال ١٤٤٥
  • Apr 25 2024