صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

انواع بیماری‌های ژنتیکی و دلایل ایجاد آن

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به بیماری های چندعاملی گفت: در بیماری های چند عاملی معمولا عوامل ژنتیکی و محیطی باعث بروز بیماری می شوند. بیماری های چندعاملی مانند سرطان ها، آلزایمر، ام اس، فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی روزانه در حال افزایش هستند.

دکتر مسعود هوشمند متخصص بیماری های ژنتیکی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به شایع ترین بیماری‌های ژنتیکی اظهار داشت: معمولا همه بیماری ها ژنتیکی هستند اما هر بیماری می تواند نسبت به دیگری شایع تر باشد؛ به طور مثال بیماری سرطان از بیماری تالاسمی شایع تر است.

وی با اشاره به بیماری های وراثتی افزود: معمولا ریت بسیاری از بیماری ها یک در 2هزار نفر و یا یک در 9 هزار نفر است. بیماری های وراثتی معمولا شایع محسوب نمی شوند اما در این بین بیماری های مشاهده می شوند که چند عاملی هستند.

بیماری های چند عاملی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ادامه داد: در بیماری های چند عاملی معمولا عوامل ژنتیکی و محیطی باعث بروز بیماری می شوند. بیماری های چندعاملی مانند سرطان ها، آلزایمر، ام اس، فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی روزانه در حال افزایش هستند.

دکتر هوشمند تصریح کرد: در حال حاضر بیماری های چندعاملی بیشتر از بیماری های ژنتیکی وراثتی در حال افزایش هستند. هم اکنون اثرگذاری عوامل محیطی در مورد بسیاری از بیماری رو به افزایش است؛ این عوامل محیطی باعث می شود که بیماری بیشتر از گذشته خود را نشان دهد.

وی با بیان اینکه همه بیماری ها ژنتیکی هستند، گفت: یک سری از بیماری ها ارثی هستند و اگر افراد ژن خود را خوب بشناسند می توانند راحت تر آن را درمان کنند. معتقدم هر فردی باید یک کارت ژنتیکی مخصوص به خود داشته باشد و بر حسب ژن، تغذیه خود را اصلاح کند.

این پزشک متخصص بیماری های ژنتیکی در ادامه با اشاره به اینکه افراد برحسب ژن می توانند متوجه شوند که در آینده به چه بیماری مبتلا می شوند، افزود: افراد بر حسب ژن خود می توانند دارو مصرف کنند و یا با تشخیص ژن، مانع بسیاری از بیماری ها شوند.

دکتر هوشمند تصریح کرد: هر فردی با شناخت ژن خود می تواند در زمان ازدواج متوجه مشکلات ژنتیکی خود شود و در زمان تولد فرزند نیز مانع از بروز هر مشکلی شود.

وی یادآور شد: بهترین اقدام برای جلوگیری از هر مشکلی این است که هر فردی یک کارت ژنتیکی مخصوص به خود داشته باشند تا اگر ویروسی به کشور وارد شد سریع تر بتوانند آن را از بین ببرند. بدون تردید هر بیماری برای هر فردی می تواند سخت و یا آسان باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ادامه داد: اگر بدانیم که چه ژنی در بدن افراد وجود دارد راحت تر می توانیم مقاومت افراد در برابر بیماری را افزایش دهیم.

انواع بیماری های لیزوزومی

دکتر هوشمند عنوان کرد: بیماری تای ساکس، الکلیسم، سندهوف، کرابه همگی بیماری های لیزوزومی ژنتیکی هستند که به خاطر ازدواج های فامیلی، پدر و مادر ناقل آن هستند.

 

منبع: طبنا نیوز

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۵۴۷۸
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۱/۷     ساعت: ۷ : ۳۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: وب گردی       زیرسرویس: وب گردی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024