صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

آماده شدن گروه هفت برای وارد کردن ضربه اقتصادی جدید به مسکو

محمدحسین لطف‌الهی/ رهبران گروه هفت کشور صنعتی در دومین روز از نشست این گروه در آلمان توافق کردند که به منظور افزایش فشارها علیه روسیه مجموعه‌ای از تنبیهات اقتصادی جدید شامل تعیین سقف قیمت جهانی برای محموله‌های نفت این کشور را در نظر بگیرند؛ ایده‌ای که برخی سیاستمداران و کارشناسان درباره عملی بودن آن اختلاف نظر دارند.

سران گروه هفت که شامل هفت کشور صنعتی دنیا هستند روز دوشنبه پس از گفت‌وگوی ویدیوکنفرانسی با ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین تعهد خود را در خصوص حمایت از این کشور «تا هر زمانی که جنگ به طول بینجامد» اعلام کردند. آنها همچنین برای ضربه زدن به اقتصاد روسیه و خاموش کردن ماشین جنگی کرملین از طریق قطع کردن منابع تامین مالی، تدابیر اقتصادی و تحریم‌هایی جدید را علیه روسیه در نظر گرفتند که شامل تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه و افزایش تعرفه واردات کالاهای روسی می‌شود. علاوه بر این، ایالات متحده اعلام کرده که در پی خرید و ارسال موشک‌های زمین به هوا برای ارسال آنها به اوکراین است تا توان کی‌یف برای مقابله با حملات ارتش روسیه افزایش یابد. این تعهدات جدید در حالی از سوی کشورهای غربی پذیرفته شد که زلنسکی در سخنرانی خود برای رهبران گروه هفت آشکارا از اینکه احتمال دارد غربی‌ها از هزینه‌های جنگ اوکراین و تبعات اقتصادی آن از جمله افزایش قیمت انرژی خسته شوند، ابراز نگرانی کرد. آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد امریکایی نوشته است: «جزییات نحوه تعیین سقف قیمت برای محموله‌های نفتی روسیه و همچنین بررسی نتایج و تاثیر آن روی اقتصاد روسیه از جمله مسائلی است که قرار است توسط وزرای دارایی کشورهای گروه هفت در هفته‌ها و ماه‌های آینده در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.» به گفته او، ایالات متحده همچنین تصمیم دارد روی 570 دسته از کالاهای روسی تعرفه اضافه وضع کند و با استفاده از ابزار تحریم، زنجیره تامین دفاعی نیروهای روسی را که از مشکلات لجستیکی در جنگ اوکراین رنج می‌برند را قطع کند. این مقام آگاه امریکایی گفته: «هدف از تصمیمات اخیر، گرسنگی دادن به روسیه، گرسنگی دادن به پوتین، قطع دسترسی او به منبع اصلی تامین پول نقد و در نهایت جلوگیری از تبعات ادامه جنگ است.» این خبرگزاری در خصوص تجهیزات دفاعی که قرار است برای اوکراین ارسال شود نوشته است: «بایدن می‌خواهد توافقی را اعلام کند که بر اساس آن، نروژ در ازای دریافت پول از ایالات متحده سامانه موشکی زمین به هوای NASMAS را برای اوکراین ارسال می‌کند.» به نوشته آسوشیتدپرس، قرار است 7.5 میلیارد دلار پول نیز برای تامین هزینه‌های جاری دولت اوکراین به کی‌یف داده شود.


واشنگتن‌پست گزارش داده در خصوص جزییات اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه اختلافاتی میان رهبران گروه هفت وجود داشته و همین امر باعث شده جزییات هنوز نهایی نشود. به نوشته این روزنامه، امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه خواهان تعیین سقف قیمت برای گاز روسیه هم بود، اولاف شولتز صدراعظم آلمان اظهار می‌داشت تعیین سقف قیمت نفت تنها زمانی جواب می‌دهد که همه خریداران نفت روسیه با آن موافق باشند و ماریو دراگی نخست‌وزیر ایتالیا نیز می‌خواست اطمینان حاصل کند که این اقدام با هدف پایان دادن به عامل اصلی تورم و گرانی‌های کنونی (جنگ) انجام می‌شود.


کارشناسان معتقدند به رغم درآمدهای سرشاری که روسیه از زمان پایان جنگ از طریق فروش نفت و گاز کسب کرده، تحریم‌ها تاثیراتی جدی روی اقتصاد این کشور داشته و قطع ارتباط روسیه از سیستم مالی جهانی باعث شده مسکو در تامین برخی نیازها و همچنین پرداخت برخی بدهی‌های خارجی خود با مشکل روبرو شود. به گزارش بلومبرگ، تحریم‌های غربی علیه روسیه راه‌های پرداخت این کشور به اعتباردهندگان خارجی را بسته و باعث شده این کشور برای اولین‌بار طی یک قرن گذشته بدهی‌های خارجی خود را نپردازد. روسیه طی ماه‌های اخیر راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های اعمال‌شده به‌خاطر حمله به اوکراین پیدا می‌کرد. اما ضرب‌الاجل پرداخت حدود 100 میلیون دلار از بدهی‌های این کشور که موعد آن در 27 ماه مه بود، با اتمام روز یکشنبه پایان یافت و روسیه نتوانست آن را پرداخت کند. اوراق قرضه اروپایی روسیه از ابتدای ماه مارس با پایین‌ترین قیمت معامله می‌شوند، ذخایر خارجی بانک مرکزی این کشور مسدود شده‌اند و ارتباط بزرگ‌ترین بانک‌های روسیه از سیستم مالی جهانی قطع شده است.

دیدار دوجانبه جانسون و مکرون
لوموند فرانسه گزارش داده است که در حاشیه نشست رهبران گروه هفت، امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه و بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا گفت‌وگوهایی درباره موضوع جنگ روسیه و اوکراین داشتند. دفتر بوریس جانسون اعلام کرد که این دو رهبر در دیدار روز یکشنبه خود درباره ارایه کمک‌های بیشتر به اوکراین هم‌نظر بودند. در بیانیه دفتر نخست‌وزیر انگلیس آمده است: آنها توافق کردند که این یک لحظه بحرانی در روند این مناقشه (جنگ اوکراین) بوده و فرصت برگرداندن ورق و تغییر کلی وضعیت فراهم شده است. یک مقام دیگر ریاست‌جمهوری فرانسه گفت، ماکرون در این دیدار ایده خود برای ایجاد یک «جامعه سیاسی اروپایی» را بار دیگر تکرار کرد. هدف این جامعه ایجاد ساختاری جدید است که به موجب آن، همکاری‌های نزدیک‌تر کشورهایی که خواستار عضویت در اتحادیه اروپا هستند یا می‌خواهند روابط نزدیک‌تری با آن داشته باشند، تسهیل می‌شود و انگلیس - که از اتحادیه اروپا خارج شده - هم می‌تواند عضوی از جامعه مذکور باشد. این مقام گفت که جانسون «اشتیاق زیادی» نسبت به این مساله نشان داده، چون این طرح می‌تواند همکاری‌ انگلیس با اروپا در زمینه‌هایی به خصوص را تسهیل کند، بدون اینکه نیازی به عضویت در اتحادیه اروپا داشته باشد. این مقام گفت که جانسون این ایده را منصوب به خود دانسته و می‌گوید که در سال 2016 آن را مطرح کرده است. مقام مذکور با این ادعای جانسون مخالفتی نکرد. اما منابع نزدیک به بوریس جانسون با این ادعای طرف فرانسوی مبنی بر استقبال گرم وی از این طرح مخالفت کردند و گفتند، احتمال اینکه انگلیس به جامعه سیاسی اروپایی ماکرون بپیوندد بسیار پایین است. با این حال، به رغم تنش‌ها بر سر این مساله، یکی از منابع آگاه هیات انگلیسی گفت که این دو رهبر در هفته‌های آتی دیداری دوجانبه خواهند داشت. به گفته ماکرون، جامعه پیشنهادی وی کشورهای درون و بیرون اتحادیه اروپا را در بر گرفته و «عصری جدید در همکاری‌های سیاسی» ایجاد خواهد کرد. ماکرون همچنین در سخنرانی خود نسبت به همراهی انگلیس ابراز تمایل کرد و گفت: پیوستن به این جامعه سیاسی، به معنای عضویت آتی اتحادیه اروپا نبوده و برای کشورهایی که این اتحادیه را ترک کرده‌اند نیز ممنوع نخواهد بود. لندن همچنین نگران این است که انگلیس در این جامعه که تحت سلطه فرانسه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپاست، نفوذ چندانی نخواهد داشت. این منبع انگلیسی گفت: نمی‌خواهیم در سازمانی مشابه اتحادیه اروپا محبوس شویم. یک سخنگوی دفتر جانسون گفت: فکر می‌کنم داشتن کنترل بر مهاجرت و کنترل مرزهای‌مان یکی از دلایل خروج ما از اتحادیه اروپا بود و به هیچ‌وجه نمی‌خواهیم این را تغییر دهیم. وی تصریح کرد: البته منطقی است هر ایده‌ای که کشورهای هم‌فکر ما ارایه می‌کنند را در نظر گرفته و به طریق مناسب به آن پاسخ دهیم.

مهار چین و موضوعات اساسی دیگر
موضوع روسیه اما تنها موضوع جدی مذاکرات رهبران هفت کشور صنعتی نبود. رهبران گروه هفت روز یکشنبه در اولین روز نشست، وعده دادند تا برای مقابله با تغییرات اقلیمی و بهبود وضعیت سلامت جهانی و همچنین برابری جنسیتی و ارتقای زیرساخت‌های دیجیتال در مجموع حدود 600 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند. یورونیوز نوشته است: هفت کشور صنعتی دنیا در نظر دارند طی پنج سال آینده پروژه‌های خصوصی و دولتی در کشورهای در حال توسعه را با هدف مهار طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی چین که با نام « ابتکار کمربند و جاده» معروف است، تامین مالی کنند. جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا به همراه دیگر سران گروه هفت طرح جدیدی را با نام تازه «مشارکت و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های جهانی» راه‌اندازی کرده‌اند. امریکا به تنهایی حدود 200 میلیارد دلار از این بودجه را قرار است تامین کند. بایدن در روز نخست تصریح کرد که «این کمک یا فعالیت خیرخواهانه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است که در زمان خود، با سوددهی همراه خواهد شد.» رییس‌جمهوری امریکا تاکید کرد این ابتکار به همه کشورها امکان می‌دهد تا نفع مشخصی از همکاری با «دموکراسی‌ها» عایدشان شود. بایدن بر این باور است که صدها میلیارد دلار دیگر هم می‌تواند از طریق بانک‌های توسعه متقابل و موسسات تامین مالی و نهادهای مرتبط دیگر تامین شود. اورزولا فن در لاین، رییس کمیسیون اروپا هم تاکید کرد که کشورهای اروپایی هم حدود 300 میلیارد یورو در همین مدت زمانی برای به ثمر نشاندن یک گزینه جانشین پایدار در برابر آنچه رییس‌جمهور چین در سال 2013 ایجاد کرده، سرمایه‌گذاری خواهند کرد. طرح اقتصادی گسترده چین با هدف ایجاد نسخه‌ای مدرن از راه ابریشم سابق، شامل «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» برای اتصال آسیا به اروپاست و حدود یک صد کشور را در بر می‌گیرد. سران این هفت کشور صنعتی در این نشست خود همچنین درباره بحران حال حاضر انرژی در دنیا بحث و تبادل نظر کردند و بر لزوم سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی تاکید کردند.

 

منبع: اعتماد

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۸۸۸۶
تاریخ: ۱۴۰۱/۴/۸     ساعت: ۱۰ : ۳۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: خبر ویژه       زیرسرویس: خبر ویژه
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 19 2024