از هر ترفندی برای کسب شهرت، درآمد و... استفاده میکنند، البته اصلا اهمیتی هم ندارد که قرار است صحبتشان چه محتوایی داشته باشد و مخاطبان آنها بویژه جوانان با شنیدن برخی تبلیغات دست به انجام چه کارهایی میزنند و مرتکب چه اقدامات جبران ناپذیری میشوند.
موضوع چالش برانگیز امروز در ارتباط با شاخهای مجازی یا همان شاخهای اینستاگرامی است، این روزها کافیست چند ثانیه در شبکه اینترنتی اینستاگرام به گشت و گذار بپردازید، عکسهایشان سوژه عام و خاص شده و از همه جالبتر برای چنین فعالیت خود ارزش بسیار زیادی قائل هستند و به آن افتخار هم میکنند.
حال حدود چند سالی است که در کنار تبلیغات بیمحتوا و پرحواشی، علاوه بر خودشان دیگران را هم برای مهاجرت به کشورهای اروپایی دعوت میکنند و ورد زبانشان هم زندگی بهتر در جایی بهتر است، مخاطبانان آنها از یک دسته نیستند و ممکن است هر فرد پیر و جوانی با مشاهده تبلیغات آژانسهای هواپیمایی که شعارشان «راحت کشورت رو عوض کن» جذب شوند و زندگی و فکر خودشان را درگیر چنین قاب مجازی خوش آب و رنگ کنند.
چند روز گذشته به طور کاملا اتفاقی عکس یکی از این افراد را که اینروزها با تک آهنگهایش معروف شده است را در قسمت جستوجو اینستاگرام مشاهده کردم، وارد صفحه آن شدم، شعار، افراط، تبلیغات، خودنمایی و... خلاصهای از حساب شخصی این فرد بود اما در یکی از ویدیوهای او صحبتش در ارتباط با مهاجرت را شنیدم، او معتقد بود که با تغییر کشور یا همان مهاجرت زندگی آدم دچار دگرگونی شدیدی میشود و بهتر است هر انسانی آن را قانونی یا غیرقانونی تجربه کند.
علیرضا شریفی جامعه شناس اعلام کرد که گروهی از انسانها همچون شاخهای مجازی از طریق تبلیغ مهاجرت غیرقانونی قصد مشهور شدن دارند و از این شهرت در جهت کسب مال استفاده میکنند، اولین آسیب این کار گسترش ناامنی در جامعه است.
وی بیان کرد که تبلیغات بی اساس موجب این میشود که جامعه شرایط امنی را تجربه نکند و نیروی جوان به هر بهانهای جامعه را ترک کند و از همه مهمتر موجب فرار سرمایه میشود.
این جامعه شناس معتقد است که بسیاری از این تبلیغات دروغ است و تنها در ظاهر زیبا است که آسیبهای متعددی در پی دارد.
البته تمایل به مهاجرت برای ترسیم چشماندازی بهتر در آینده، امری منطقی است اما آنچه اهمیت دارد، فقدان آگاهی عدم شناخت واقعیتی است که به عنوان مبنای تصمیمگیری مهاجران، پیامدهای غیرقابل جبرانی را برای آنها به بار میآورد؛
در این راستا بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف بر این باور است که چنانچه رویکرد سیاستی منسجمی برای کنترل و مدیریت پدیده مهاجرت توسط نظام حکمرانی و جامعه (فرستنده و گیرنده) وجود نداشته باشد مهاجرت ورودی و خروجی هر دو تبدیل به بحران و چالش اساسی برای کشورها خواهد شد، همچنین بسیاری از کارشناسان و روانشناسان معتقدند که بسیاری از افراد انواع خطرها را به جان میخرند تا در بهترین حالت درصدد یافتن یک سقف در کشوری خارجی باشد.
مهاجرت کردن و داشتن زندگی بهتر حق هر انسانی است. مهاجرت میتواند مزایای زیادی برای افراد داشته باشد، بهشرطی آنکه از راه صحیح و قانونی و با اطلاعات کامل انجام گیرید.
مهاجرت غیرقانونی و حضور افرادی به نوعی عجیب و غریب در فضای مجازی موجب آسیبهای اجتماعی بسیار زیادی میشود که لازم است سازمان و نهاد ذیربط آن را به خوبی رصد و مرد پایش قرار دهد اما چاره چیست؟ آیا ترک فضای مجازی میتواند کمکی به عدم حضور این فراد و کاهش تبلیغات شود؟
در نگاه اول این امر غیر ممکن است و طبق نظر اساتید این حوزه بهتر است که کاربران فضای مجازی اطلاعات خود را بیش از پیش افزایش دهند و با آگاهی کامل اقدامی جهت رفاه حال خود انجام دهند نه اینکه صرفا از روی تفریح و جستوجو در اینستاگرام خودشان را به دام چنین انسانهایی بیندازند زیرا شواهد ثابت کرده که این افراد معروف در فضای مجازی حتی مسئولیت تبلیغ خودشان را نمیپذیرند و تنها به یک موضوع فکر میکنند، آن هم ثروت در کنار شهرت است.
همچنین به نظر میرسد که ثروت جای خودش را به خوبی در زندگی شاخهای اینستاگرامی پیدا کرده و برای کسب آن دست به انجام هر کاری همچون ترویج دروغ، فریب، وعدههای پوچ و... میزندد به طوری که ثروت برایشان تبدیل به آهنربا شده است.
حال با توجه به وضعیت کنونی شاید بهتر باشد که در کنار سرچهای اینستاگرامی و جذب تبلیغات در ظاهر خوش رنگ و لعاب کمی به این موضوع فکر کنیم که مهاجرت به چه قیمتی؟ آیا تبلیغ مهاجرت آن هم به هر روشی توسط برخی افراد در فضای مجازی میتواند پایه و اساس محکمی داشته باشد؟ آیا بهتر نیست که برای انجام ریسک بزرگی در زندگیمان آن هم از جنس مهاجرت کمی عاقلانه بیاندیشیم؟
پیشرفت و تغییر و تحول همیشه خوب و با ارزش است اما راه و روش آن هم بسیار مهمتر است، «تو خود مفصل بخوان از این مجمل...»!
منبع: باشگاه خبرنگاران