کد خبر :238794
پاسخ اصلاح طلبانه به مخالفت‌ها با رفراندوم
یک عضو حزب اتحاد ملت گفت: کاملا روشن است، موضوعاتی که در مورد رفراندوم مطرح می شوند، خوش آیند و باب طبع جریان های موجود نیست.

«مرتضی مبلغ»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در رابطه با هجمه های اخیر برخی نسبت به رئیس جمهور در مورد مطرح کردن موضوع رفراندوم و تاکید بر اجرایی شدن آن گفت: کاملا روشن است، موضوعاتی که در مورد رفراندوم مطرح می شوند، خوش آیند و باب طبع جریان های موجود نیست، بنابراین در رابطه با آنها مخالفت هایی صورت می گیرد و نگاهی، متضاد با خواسته دولت در برخی مسائل، مطرح است.

این فعال سیاسی افزود: ما شاهد هستیم که در مسایل بدیهی و روشن نیز نگاه هایی کاملا انقباضی و بسته وجود دارد که اجازه گشایش در پیشبرد امور اساسی کشور، داده نمی شود. این نگاه ها با هر پشتوانه نظری و تئوریکی باشد منجر به انسداد می شود و اجازه نمی دهد، مشکلات کشور براساس دموکراسی حل شود و اهداف دولت آنطور که باید، پیش برود، در نتیجه گشایشی در امور مربوط به مردم رخ نمی دهد.

مبلغ یادآور شد: طبیعی است در شرایطی که چنین نگاهی در برخی لایه های نزدیک به قدرت وجود دارد، نمی توان منتظر عملی شدن این اصل قانون اساسی یعنی رفراندوم باشیم.

او اضافه کرد: نگاه هایی که ایجاد انسداد و محدودیت در جامعه می کنند، متعلق به کسانی است که در حاکمیت نقش دارند و برخی قدرت ها در دست آنهاست، در نهایت هم اگر آنها اجازه ندهند، اتفاقی رخ نمی دهد، نتیجه رفراندوم نیز در این میان و با این موارد روشن است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: رفراندوم یعنی در مسائل اصلی کشور به رای مردم مراجعه شود، وقتی اصل نظام و قانون اساسی بر اساس نظر مردم شکل گرفته، ساختارهای نظام هم باید بر اساس رای مردم باشد و امور اساسی کشور هم، باید با رای مردم مشخص شود.

او بیان کرد: اگر بخواهیم، همچنان منتظر حل مسائل توسط مسئولان باشیم، اختلاف نظر بین آنها به راحتی حل نمی شود و باید اختلافات در مسائل مهم کشور به رای گذاشته شود. وقتی یک جناح حس می کند ممکن است رای مردم خلاف نظر او باشد، از این اقدام جلوگیری می کند، این گونه تصمیم گیری ها به نفع مردم و نظام نیست، چراکه در موضوعی مثل رفراندوم هرگونه مقاومتی در اجرای قانون، خلاف قانون اساسی است.

مبلغ تصریح کرد: انتخابات باید به معنی واقعی کلمه آزاد و عادلانه باشد. وقتی جریانی که اختیاراتی دارد این قدرت و اختیارات خود را آنچنان توسعه می دهد که در اصل انتخابات نیز تصرف می کند و نامزدها را به نوعی می چیند که دایره مدنظر او موفق شود و بر اسای آن تفکر، بسیاری از نیروهای با سابقه، متدین و توانمند از دایره انتخابات حذف می شوند، بنابراین، این چالش اساسی ما در کشور است.

این عضو حزب اتحاد ملت با اشاره به مخالفت ها با اجرایی شدن رفراندوم اضافه کرد: دلیل مخالفت با رفراندوم همین نکته است وگرنه رفراندوم یک راه حل اساسی و منطقی است که در قانون اساسی، پیش بینی شده و راهکاری است که قانون کشور تعیین و تبیین کرده است، در واقع در حال حاضر رفراندوم قابل اعتمادترین مسیر برای چالش های کشور و حاکمیت است.

مبلغ در پایان تاکید کرد: باید اختلافات و چالش های کشور را به منظر رای عمومی گذاشت و نظر مردم هرچه باشد، همان است و تصمیم گیری بر همان اساس انجام شود.

 

منبع: خبرآنلاین