کد خبر :241060
هشدار هواشناسی نسبت به وزش باد شدید و کاهش دما
سازمان هواشناسی کشور با صدور دو هشدار از وزش باد شدید و کاهش ۶ تا ۸ درجه‌ای دمای هوا در جنوب شرق کشور و متلاطم شدن دریای عمان و تنگه هرمز خبر داده است.

در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی آمده است که وزش باد شدید و کاهش 6 تا 8 درجه‌ای دمای هوا طی روز پنجشنبه (18 دی) در سیستان و بلوچستان،‌ کرمان و هرمزگان پیش‌بینی می‌شود.
وزش باد شدید و کاهش دما طی روز جمعه (19 دی) در سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان ادامه دارد. از این‌رو احتمال وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست.
سازمان هواشناسی در ادامه هشدار خود توصیه کرده است که در مزارع و باغ‌ها سازه‌های باغی در برابر وزش باد شدید مستحکم شوند و در برداشت و انتقال مرکبات به انبار به‌خصوص در شهرستان‌های فنوج و میناب تسریع شود.
حفاظت از مزارع صیفی‌جات و گوجه فرنگی در برابر باد و سرما در استان هرمزگان، استفاده از روش‌های تلفیقی برای حفاظت مزارع و باغ‌ها در برابر تداوم سرما و خودداری از استفاده از قارچ‌کش‌ها در ساعات وزش باد شدید از توصیه‌های دیگر سازمان‌های هواشناسی برای حفاظت از مزارع و باغ‌ها است.
بر اساس این هشدار در سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبارها تهویه و تنظیم دما صورت گیرد و سوخت سالن‌ها باتوجه به کاهش دما تامین شود.
استحکام و ترمیم پوشش گلخانه‌ها در برابر وزش باد شدید و کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.
بر این اساس در سالن‌های مرغداری و دامداری تهویه و تنظیم دما صورت گیرد و سوخت سالن‌ها باتوجه به کاهش دما تامین شود همچنین خوراک پر انرژی برای دام‌ها با توجه به کاهش دما تهیه و از نفوذ هوای سرد به داخل سالن‌ها جلوگیری شود. 
سازمان هواشناسی در ادامه توصیه کرده است که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز در مرغداری‌ها پایش شود.
در ادامه این هشدار نارنجی رنگ تاکید شده است که در استخرهای پرورش ماهی، یخ آب سطح استخرها در مناطق سردسیر جهت هوادهی به ماهی‌ها شکسته شود و عشایر و زنبورداران نیز از عبور در ارتفاعات با توجه به وزش باد شدید خودداری کنند.
عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل وزش باد شدید و تغذیه کمکی کلونی‌ها جهت زمستان گذرانی، تنظیم دریچه کندوهای کم جمعیت و متراکم کردن قاب‌های داخل کندو و عدم بازدید از کندوهای عسل هنگام وزش باد از دیگر توصیه‌های این هشدار است.
سازمان هواشناسی در پایان هشدار خود برای حفاظت از ماشین آلات و ادوات کشاورزی توصیه کرده است که تخلیه آب و جمع‏ آوری لوله‌ها و اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر انجام شود همچنین از ضد یخ در رادیاتور ماشین ‏آلات کشاورزی استفاده و از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهشی دما حفاظت شود.

بر اسای این گزارش، در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگی از افزایش تلاطم و ارتفاع موج در جنوب کشور طی فردا (17 دی) تا روز شنبه (20 دی) خبر داده است. بر این اساس ارتفاع موج به بیش از 1.5 متر خواهد رسید.
بر اساس هشدار زرد رنگ سازمان هواشناسی امروز (17 دی) این شرایط در تنگه هرمز و دریای عمان و فردا (18 دی) در شرق خلیج فارس و دریای عمان پیش‌بینی می‌شود.
افزایش ارتفاع موج و طوفانی شدن تنگه هرمز و دریای عمان طی روز جمعه و شنبه (19 و 20 دی) پیش‌بینی می‌شود.
بر اساس این هشدار احتمال غرق شدن شناگران و قایق‌های کوچک، آسیب دیدن شناورهای سبک، پاره شدن تورهای صیادی، اختلال در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فعالیت‌های فراساحل وجود دارد.
ممنوعیت شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و تفریحی و فعالیت شیلاتی و اتخاذ تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان در پشتیبانی صنایع دریایی به‌ویژه فراساحل از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

 

منبع: ایسنا