کد خبر :245886
رژیم صهیونیستی درباره تصمیم برجامی آمریکا نشست داخلی برگزار می‌کند
بنابر گزارش رسانه‌های صهیونیستی، «بنیامین نتانیاهو» بعد از اعلام تمایل آمریکا برای شرکت در گفت‌وگوهای برجامی، نشستی داخلی برای رایزنی درباره این موضوع برگزار می‌کند.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» دیروز یکشنبه گزارش داد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اولین گفت‌وگوی استراتژیک درباره تصمیم دولت بایدن در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران را روز دوشنبه (فردا) برگزار می‌کند. 
این رسانه صهیونیستی به نقل از «کانال 12» رژیم صهیونیستی اعلام کرد نتانیاهو در این جلسه «درباره قصد دولت بایدن برای بازگشت به برجام» با سران این رژیم از جمله «بنی گانتز» وزیر جنگ، «گابی اشکنازی» وزیر خارجه، «مئیر بن شبات» رئیس آنچه امنیت ملی رژیم صهیونیستی خوانده می‌شود و همچنین «یوسی کوهن» رئیس موساد گفت‌وگو خواهد کرد. 
ساعاتی بعد از اعلام تمایل آمریکا برای شرکت در گفت‌وگوهای برجامی، دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به نقل از او اعلام کرد این رژیم همچنان به ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای متعهد است و موضعش در قبال برجام تغییر نکرده است.
دفتر نتانیاهو به نقل از او ادعا کرد: اسرائیل همچنان به ممانعت از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای متعهد است و موضعش در خصوص توافق هسته‌ای تغییر نکرده است. اسرائیل معتقد است که بازگشت به توافق قدیمی مسیر ایران به سمت زرادخانه هسته‌ای را هموار می‌کند. اسرائیل در ارتباط نزدیک با آمریکا در این خصوص قرار دارد.
بامداد جمعه به‌وقت تهران، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیشنهاد طرف اروپایی برای مشارکت در یک جلسه کمیسیون برجام جهت گفت‌وگو درباره بازگشت به برجام را می‌پذیرد.
بعد از اعلام این خبر، خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد که دولت بایدن پیش از اعلام رسمی آن، به رژیم صهیونیستی درباره تصمیم خود برای مذاکره با ایران جهت بازگشت به برجام اطلاع داده بود.
از سوی دیگر، «دنی دانون» سفیر سابق رژیم صهیونیستی در ایالات متحده، با این تصمیم واشنگتن برای مذاکره با ایران جهت بازگشت به برجام مخالفت کرد.
دانون در مصاحبه با وبگاه «نیوزویک» گفت: «آنها می‌دانند انتظارات ما چیست. آنها از نواقص و معایب این توافق (برجام) آگاه هستند، ما قبلا آنها را بیان کرده و چند بار به شورای امنیت توضیح داده بودیم».
آمریکا در حدود سه سال قبل از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و دست به گسترش تحریم‌های خود علیه تهران زد. پس از تغییر دولت در آمریکا در ابتدای بهمن سال جاری، دولت جدید آمریکا نیز همان تحریم‌ها را ادامه داده است.
جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که از نظر تهران، بازگشت آمریکا به برجام مساله‌ای مهم نیست بلکه آنچه اهمیت دارد رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و در این خصوص نه به گفته‌های طرف آمریکایی که به عملکرد این کشور توجه خواهد کرد.
ایران پس از خروج آمریکا از برجام یک سال صبر راهبردی را پیشه کرد ولی پس از یک سال با توجه به عدم پایبندی اروپایی‌ها به تعهداتشان، جمهوری اسلامی ایران در 18 اردیبهشت 1398 تصمیم خود برای کاهش تعهدات برجامی در چارچوب ماده 36 برجام را اعلام و در همین راستا پنج گام از سوی ایران برداشته شد.
آذرماه امسال نیز مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را تصویب و پس از تصویب آن در هیأت وزیران، جمهوری اسلامی هفته گذشته قصد خود برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراتر از پادمان را در نامه‌ای به آژانس اطلاع داد که قرار است در صورت عدم لغو تحریم‌های آمریکا، از روز پنجم اسفند ماه این اقدام عملیاتی شود.

 

منبع: فارس