کد خبر :249175
اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در پی وصل شدن به همه وسایل حمل و نقل
اسپیس ایکس برای اتصال اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به اتومبیل‌ها، کامیون‌ها، کشتی‌های باربری و هواپیما درخواست مجوز کرد. این شرکت در صورت دریافت مجوز، گامی بزرگ برای ارائه اینترنت پرسرعت به صنعت پولساز حمل‌ونقل برداشته است.

اسپیس ایکس چهار روز قبل (5 مارس) از کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست مجوز برای اتصال استارلینک به «ایستگاه‌های در حال حرکت» را کرده است که منظور همان اتومبیل، کامیون، کشتی و هواپیماست.

البته اتومبیل‌های سواری کوچک از جمله اتومبیل‌های تسلا فعلاً باید منتظر بمانند، چون آنطور که ایلان ماسک در توییت خود می‌گوید، ترمینال استارلینک «بسیار بزرگ» بوده و برای نصب روی هواپیما، کشتی، کامیون و اتومبیل‌های کاروان (RV) در نظر گرفته شده است. البته او پیشتر در ژانویه 2020 گفت که «اتصال استارلینک به خودروهای تسلا می‌تواند در سال‌های آینده رخ دهد.»

اسپیس ایکس حالا بیش از هزار ماهواره در مدار مستقر کرده و دستکم 10 هزار نفر در حال استفاده از نسخه آزمایشی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک هستند. این سرویس فعلاً برای مناطق برون شهری ایالات متحده که دسترسی کمی به اینترنت پرسرعت دارند در نظر گرفته شده است. کیت استارلینک همراه با آنتن و روتر 499 دلار تمام می‌شود و کاربر باید برای سرعت 70 تا 130 مگابیت بر ثانیه ماهانه 99 دلار بپردازد.

در سند درخواست اسپیس ایکس به جزئیات آنتن جدید اشاره‌ای نشده است، اما نوشته شده که از لحاظ الکتریکی کاملاً شبیه به ترمینال کاربری قبلی بوده و پایه‌هایی دارد که اجازه نصب آن روی خودرو، کشتی و هواپیما را می‌دهند. آنتن، «روی دکل کشتی و بالای کامیون هجده چرخ» و یا در موارد کاربری، «روی خودرو یا کشتی‌های تفریحی» نصب خواهد شد. برخلاف ترمینال فعلی که دارای پایه بوده و کاربر می‌تواند خودش آن را نصب کند، آنتن خودروها باید توسط «نصاب حرفه ای» نصب شود.

اتصال استارلینک به وسائل نقلیه موضوع جدیدی نیست چرا که اسپیس ایکس سال گذشته میلادی از FCC درخواست کرد تا به طور آزمایشی مجوز اتصال استارلینک به جت‌های «گلف‌استریم» را صادر کند.

 

منبع: دیجیاتو