کد خبر :252481
منظور از کارت گرافیک Lite Hash Rate چیست و آیا برای بازی مناسب است؟
در سال 2021، طمع ماینرها برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال باعث شده تا با کمبود شدید کارت گرافیک‌‎ها مواجه شویم. اکنون کارت گرافیک‌هایی که برای گیمرها ساخته شده تا از بازی کردن لذت ببرند، در اختیار اهداف سودجویانه ماینرها قرار گرفته‌اند. اینجاست که کارت گرافیک های Lite Hash Rate وارد عمل می‌شوند.

کارت گرافیک‌های Lite Hash Rate برای گیمرها هستند
انویدیا نسخه Lite Hash Rate یا همان LHR کارت گرافیک‌های سری RTX خود را معرفی کرد تا استخراج ارز دیجیتال را دشوارتر کرده، اما عملکرد بازی‌ها افتی را تجربه نکند. در مارس 2021 بود که این شرکت به‌صورت اتفاقی، قفل ضد ماین کارت گرافیک‌های RTX 3060 را باز کرد. حال انویدیا قصد دارد که اقدامی دیگر و البته بزرگ‌تر را در این رابطه انجام دهد.

اگر سری به خرده‌‌فروشی‌های مختلف زده باشید، آنگاه حتما فهمیده‌اید که قیمت کارت گرافیک‌ها در بازار، چندین برابر شده است. دلیل این افزایش قیمت نیز به کمبود موجودی در انبار و همچنین افزایش قیمت توسط فروشندگان (به دلیل کمبود موجودی) بازمی‌گردد.

خود کمبود موجودی انبار نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا و اختلال در زنجیره تأمین، نیاز به سخت‌افزارهای بیشتر به دلیل در خانه ماندن افراد و همچنین طمع ماینرها جهت ثروتمند شدن از طریق استخراج ارزهای دیجیتال، تشدید شده است.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟
ارزهای دیجیتال همانند بیت‌کوین، اتریوم و دوج‌ کوین به وسیله فرایند ماینینگ تولید می‌شوند. در این فرایند، کامپیوترها باید مسائل ریاضی موجود در سیستم بلاک‌چین (یک دفتر کل که تراکنش‌های مربوط به یک ارز دیجیتال خاص را ردیابی می‌کند). را حل کنند. هر کس زودتر بتواند مسئله‌ای را حل کند، آنگاه پاداش حل آن مسئله نیز به وی داده خواهد شد.

لازم هم نیست که بگوییم با داشتن مقدار نه‌چندان زیادی از ارزهایی همانند بیت‌کوین و یا اتریوم می‌توان سریعا ثروتمند شد. نیازمندی‌های این فضیه نیز مصرف انرژی الکتریسیته و البته سخت‌افزار مناسب است. در حال حاضر کارت گرافیک‌های مخصوص بازی، بهترین گزینه جهت استخراج ارزهای دیجیتال پرطرفدار هستند.

کارت گرافیک‌ها جهت استخراج ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین مناسب بوده، اما دستگاه‌های ASIC حتی می‌توانند گزینه بهتری جهت انجام این کار باشند. البته این دستگاه‌ها به دلایلی برای سایر ارزهای دیجیتال، به اندازه بیت‌کوین مناسب نیستند.

در نهایت اینکه هنوز هم بهترین راه جهت استخراج رمزارزهای پرطرفدار به استثنای بیت‌کوین، استفاده از کارت گرافیک است. هر ماینر چندین کارت گرافیک را به‌صورت همزمان و یکجا خریداری می‌کند، دیگر خودتان می‌توانید تأثیر چنین اقداماتی را بر بازار این سخت‌افزار، تصور کنید.

کارت‌ گرافیک های Lite Hash Rate شرکت انویدیا
انویدیا قصد دارد تا با سری جدید کارت گرافیک‌های RTX 3080 ،RTX 3070 و RTX 3060 Ti، کارت گرافیک‌های خود را به‌ جای ماینرها، در دسترس بازی‌بازان قرار دهد. این کارت‌ها با برچسب جداگانه نیز به فروش رسیده و می‌توانند استخراج اتریوم را تشخیص داده و بنابراین هش ریت را تا 50 درصد کاهش دهند. البته انویدیا کارت گرافیک‌های مخصوص بازار ارزهای دیجیتال را نیز معرفی کرده تا بدین ترتیب نیاز ماینرها را به خرید کارت گرافیک‌های مخصوص بازی، کاهش دهد.

انویدیا می‌گوید که عملکرد بازی‌ها در کارت گرافیک‌های سری LHR تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. این کارت‌ها عملکرد ماینینگ اتریوم و سایر پروژه‌های مرتبط با آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. البته رمزارزهایی همانند دوج کوین نیز وجود دارند که از شبکه اتریوم استفاده نکرده و احتمالا کارت گرافیک‌های سری LHR نیز نمی‌توانند استخراج آن‌ها را تشخیص دهند.

حتی اگر هجوم ماینرها به کارت‌های انویدیا کاهش پیدا کند، آنگاه بازهم معلوم نیست که برنامه LHR بتواند کارت گرافیک‌های موجود در قفسه فروشگاه‌ها را افزایش دهد. مثلا RTX 3060 در ابتدا دارای قفل ضد ماینینگ بود، اما سریعا به فروش رسید. از کجا معلوم که چنین چیزی نیز برای کارت‌های جدید این شرکت رخ ندهد، مخصوصا با توجه به اینکه نیازهای بسیاری از سوی بازی‌بازان وجود داشته که هنوز رفع نشده‌اند.

در هر صورت، این حرکت را می‌توان قدمی مثبت جهت افزایش موجودی کارت گرافیک‌ها در فروشگاه‌ها دانست، البته با این فرض که انویدیا مجددا با مواردی همچون عرضه به‌روزرسانی نرم‌افزاری، نقشه‌های خود را خراب نکند.

 

منبع: آی تی رسان