به گزارش نیوزدی به نقل از جهانی پرس از کمیته اطلاع رسانی، تبلیغات و فضای مجازی نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، دکتر محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران با اعلام این خبر گفت:رادیو با رادیو ایران شروع شد، هشتاد و دو سال از عمر رادیو ایران می گذرد، رادیوی ملی و فراگیر کشور هست، ماموریت های ملی متناسب با هویت ملی و موضوعات ملی دارد،به سبب پوشش سراسری و مخاطبینی که در همه کشور دارد، طبیعتا ماموریت ویژه ای بر عهده دارد
رادیوی رسمی و ملی کشور هست و مولفه هایی دارد که کار را برای ما هم سخت می کند و هم البته لذت بخش، سختی از آن جهت است که با همه ی کشور در ارتباطیم. لذت بخش آن از این جهت است که برای ما توفیقی هست که با همه مردم ایران در ارتباطیم.
بحث مستند در رادیو ایران، می توانیم بگوییم از قدیمی ترین مستندها یی که ساخته شده در رادیو و عمر رادیو در همین رادیو صورت گرفته و در حال حاضر هم ما در جدول پخش هفتگی مون ما کار مستند داریم و یکی از قدیمی ترین برنامه های رادیو«سیمای فرزانگان»، است که مستند سازی آن در گذشته صورت گرفته است از دوسال و قبل هم ما ادامه تولیدش را مجددا شروع کردیم یعنی به موازات اینکه از قسمتهای آرشیوی که بیش از 500،600 قسمت تولیدشده، ما داشتیم برای موضوعات جدید و اشخاص جدید، این کار را ادامه دادیم.
محور این کار هم بر اشخاص است، معرفی چهره های ماندگار و ملی است، به علاوه ما در برنامه پلاک هشت عموما در هفته یکی دو تا مستند از سرداران و شهدای دفاع مقدس کار می کنیم در برنامه خیابان ایران و عموما مستند در جدول پخش رادیو ایران است، با وجودی که «مستند» یکی از گزینه های پرهزینه است و به همین جهت در همه رادیوهای دنیا هم به فراموشی سپرده شده است.
اما این جشنواره ای که انشالله بناست در ماه های آینده برگزار شود فرصتی است که اینگونه دوباره احیا شود و این قالب برگردد به جدول پخش رادیوها، البته این را ما در جدول پخش مان داریم.
وی برگزاری نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک را بدون تردید قدمی مثبت برای مستندسازان و کسانی دانست که می خواهند در این راه قدم بردارند.
مدیر رادیو ایران تصریح کرد: جشنوارهها دو تا هدف را دنبال می کنند. اولین هدف آن تقویت آنتن رادیو و تولید برنامه ای برجسته با هدف ارتقاء کیفی برنامههای رادیویی است. هدف دیگر جشنواره مستند مثل همه جشنوارهها، فضای فرحبخش، همدلی، آموزشی، در کنار هم بودن و به یادآوردن چیزهای فراموش شده، اشخاص فراموش شده است. در طول جشنواره طبیعی است که از اشخاصی تجلیل می شود، کارگاه های آموزشی برگزار می شود. پیدا کردن سلیقه و نگاه مخاطب در ساخت برنامه های آینده است.
مدیر رادیو ایران درخصوص این موضوع که «مستند»چقدربا «مخاطب» ارتباط برقرار کرده؟ و اینکه چه نوع مستندی را می پسندد؟گفت:طبیعتا مستندمخاطب عام ندارد،بلکه مخاطب های خاص دارد در تلویزیون هم همینجوری هست. ممکن است اگر بخواهیم درجههای مخاطب را بسنجیم، در حال حاضر مخاطب «مجله های رادیویی» بیش تر باشد یا مخاطب طنزهای رادیویی که مجله های طنز باشد، مستند یک گونه فاخر و اثرگذار است، که مخاطبش به اندازه ی مجله های عصرگاهی، صبحگاهی نباشد اما گونه ی اثرگذار و عمیق است، اثری که می گذارد عمقش بیشتر از سایر گونه های رادیویی است و به همین جهت مخاطبان رادیو ایران، خواهان تولید برنامه های مستند هستند. ما در کنداکتور برنامه ها نگاه ویژه ای به برنامه های «مستند» داریم .به طور مثال برنامه «نگین» مستندی با معرفی نخبگان کشور است که در حال از این شبکه رادیویی پخش می شود