کد خبر :258991
سه کالایی که کمترین تغییر قیمت را در خرداد داشتند
نتایج یک گزارش نشان می دهد که قیمت ۱۷ قلم از کالاهای خوراکی در خرداد ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۰ درصد تغییر کرده و چای خارجی بسته‌ای، خیار و گوجه فرنگی کمترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داده‌اند.

تحقق توسعه پایدار مستلزم ایجاد رفاه، معیشت، ریشه کنی فقر و برخورداری همگان از زندگی مطلوب است و استراتژی توسعه نه‌تنها مستلزم تسریع رشد اقتصادی است، بلکه مستلزم آن است که سطح زندگی گروه های بسیار وسیع جمعیت که عمدتا در جریان رشد اقتصادی ثابت مانده است، بهبود یابد.

در بازار مواد غذایی هر چقدر هم که قیمتها افزایش یابد، باز تقاضا وجود دارد چرا که زندگی و حیات انسان به این کالاها وابسته است؛ از این رو کوچکترین افزایش قیمت در بازار مصرفی مواد غذایی در زندگی و معیشت اقشار مختلف جامعه تاثیر می گذارد. بر همین اساس مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تهیه گزارشی در خصوص تحلیل آماری تغییرات قیمت اقلام خوراکی در خانوارهای شهری اقدام کرده است.

سه کالایی که کمترین تغییر قیمت را در خرداد داشتند

در این گزارش متوسط قیمت اقلام خوراکی در خرداد ماه در مقایسه با ماه قبل نشان می دهد که در 17 قلم از کالاهای منتخب (70.8 درصد) تغییرات بیش از 10 درصد بوده است و بیشترین افزایش قیمت‌ها در کالاهای منتخب مربوط به روغن مایع، پنیر ایرانی پاستوریزه و ماست پاستوریزه است. البته در هیچ یک از کالاهای منتخب، تغییرات منفی و کاهشی مشاهده نشده و کمترین افزایش قیمتها مربوط به چای خارجی بسته‌ای، خیار و گوجه فرنگی است.

بررسی مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در ماه جاری با خرداد سال گذشته نیز حاکی از آن است که در 7 قلم از کالاهای منتخب تغییر قیمت بیش از 100 درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت را اقلامی همچون روغن مایع، ‌سیب زمینی و برنج ایرانی درجه به خود اختصاص داده‌اند. طی این مدت چای خارجی بسته‌ای، موز و گوشت گوسفندی کمترین افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

به موجب این گزارش متوسط قیمت حدود 95.8 درصد اقلام منتخب شامل برنج ایرانی و خارجی درجه یک، گوشت گاو یا گوساله، مرغ ماشینی، شیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر ایرانی پاستوریزه، تخم مرغ، کره پاستوریزه، ‌روغن مایع، موز، سیب و پرتقال، ‌خیار گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز، لوبیاچیتی، عدس، قند، شکر، رب گوجه فرنگی و چای خارجی بسته‌ای فراتر از حد بحرانی قرار دارند که اصلاح و آزادسازی قیمتها تاحدودی موجب ایجاد شیب صعودی در اقلام خوراکی شده است.

 

منبع: ایسنا