کد خبر :266239
توانمندسازی جزو برنامه های کمیته امداد است
نشست خبری ریاست کمیته امداد خمینی «ره» باحضور معاونان این مرکز و اصحاب رسانه ای برگزار شد.


به گزارش نیوزدی، سارا صادقی- در این نشست مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد گفت: بنیاد مستضعفین و خیرین و دولت کمکهای خوبی کردند، خوشبختانه در بودجه 1402 که در شورای نگهبان است اشکالاتی که با آن مواجه بودیم برطرف شده و تجربه خوبی هم بود. ما توفیقات خوبی در کمیته امداد داشتیم و رسانه ها و مطبوعات برای کمک به ما سهمی داشتند.

وی افزود: در قالب برنامه 5 ساله امداد اعلام می کنیم که مستعمری می دهیم ولی اگر طرحی برای اشتغال نیاورند از تحت پوشش کمیته امداد خارج می شوند این بحث توانمندسازی جزو برنامه های ما خواهد بود، سهم کمیته امداد 50 درصد است و50 درصد هم برای غیر مددجویان امکان اشتغال فراهم شد و خدمات خوبی انجام شده و برنامه خوبی برای خروجی جدی سال 1402 داریم.


ریاست کمیته امداد خاطرنشان کرد: در رابطه با مسکن با توفیقات خوبی که داشتیم انشالله تا پایان 1402 مددجو بدون مسکن نخواهیم داشت صندوق قرض الحسنه ولایت هم از موضوعاتی بود که توسط بانک مرکزی کار خود را شروع و توفیقات خوبی خواهد داشت.

 

حسین خدرویسی معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفت: براساس آخرین آمار و اطلاعات که در سامانه و داده های ما ثبت است یکی از افتخارات نظام و کمیته امداد است، در حال حاضر 2 میلیون520 هزار خانوار تحت پوش کمیته امداد هستند از یک نفره تا چند نفره هستند.

وی افزود: امسال برای اولین بار بیش از 460 خانواده جابه جا و تحت خدمات امداد آوردیم در حال حاضر ادعا می کنیم که خانواده دهک یک، دو و سه نداریم هر خانواده ای در این دهک ها باشد ما تحت پوشش قرار می دهیم.


معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد افزود: با حمایت ریاست محترم امداد 81 هزار جهیزیه در راستای حمایت خانوادها از شرکت های داخلی تهیه و به مددجویان عزیز در سراسر کشور تحویل شده که صف جهیزیه را به صفر رساندیم و بیش از 81 هزار جهیزیه را تحویل دادیم.


وی عنوان کرد: تا امروز 118 هزار قلم کالای اساسی به خانواده ها پرداخت شده درخصوص دیه مسکن و قرض الحسنه هم کارهایی انجام شده است. موضوع معافیت مددجویان از برق، گاز هم بود که یکی از خدمات دولت و نظام تخفیف در این هزینه ها بود.شماره کنتور را در اختیار مددجویان گذاشتیم و شرطی گذاشتیم چون همه مددجویان نمی توانستند استفاده کنند انشالله این مشکل در بودجه سال 1401 اصلاح شود.


در ادامه فیروز آبادی معاون اشتغال کمیته امداد گفت: در سال 1401 وظیفه سنگینی داشتیم بسیجی در کمیته امداد شکل گرفت و دولت محترم مشارکت کردند، در سال 1401، 500 هزار فرصت شغلی برنامه داشتیم تاکنون 482 مورد محقق شد که با همکاری بانکهای عامل معادل 85 درصد جذب شده است.

وی افزود: ما در سال 1400، 40 هزار مهارت آموزی داشتیم که دو برابر شد، تجربه ای هم با کمک معاونت فرهنگی انجام دادیم که آموزش های کسب وکار و دانش آموزی را انجام دادیم انشالله این مسیر را توسعه می دهیم امیدواریم که محرومیت منقطع شود.

معاونت اشتغال عنوان کرد: مصوبه مجلس شورای اسلامی را داشتیم به کمیته امداد مجوز داده شد و اساسنامه تصویب و مراودات به بانک مرکزی هم داده شد با این صندوق تلاش می کنیم بخشی از مسئله ضمانت را رفع کنیم. با توجه به شرایط اقتصادی کشور پیش بینی اولیه مان ایجاد 400 هزار اشتغال است و تقاضا 50 هزار میلیارد منابع بود 35 میلیارد در مجلس تصویب شد که بعد از تایید شورای نگهبان تصویب می شود.

وی گفت: چند رویکرد مدنظر ماست اولی خودکفایی اشتغال هایی که در گذشته انجام شده است در اشتغال آتی کیفیت اولویت است که اتصال مشاغل به فضای دانش بنیان است که بخشی فروش و بازار و بخشی هم مربوط به مشاغل نوین و موارد دیگری هم وجود دارد همچنین مهارت آموزی مسئله دیگری است که ما به آن می پردازیم. ما تجربه ای در حوزه دامداری هم انجام دادیم که انشالله در سال 1402 تلاش خواهیم کرد که توسعه دهیم.

حبیب‌اله آسوده معاون توسعه مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه کمیته امداد در حوزه خیر سه وظیفه دارد: کمیته امداد خیر و احسان را ترویج می کند که مردم به همدیگر کمک کنند ما افتخارمان این است کمیته امداد به عنوان نهاد حاکمیتی ترویج و فرهنگ سازی می کند هدف دوم کمیته امداد راهبری است یعنی ما به دنبال این هستیم که بستری فراهم کنیم که خیرین خودشان مستقیم کمک کنند پس هدف ما شناسایی محرومین است.

وی افزود: 85 درصد کمک ها مستقیم از مردم به مردم است پس ما کمکی نکردیم، جمع عملکرد گزارش کمکهای مردمی توسط کمیته امداد در یازده ماه 14 میلیارد تومان شده است که به شکلهای مختلف به مردم کمک کردند که حدود 4 هزار 800 میلیارد به طور مستقیم انجام شده است. انشالله مردم بتوانند خودشان به هم کمک کنند و با حمایت دولت هم افزایی به خوبی انجام شود.