صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
محله خبر
موفقیت و کارآفرینی
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

آیا شرکت فرودگاه‌ها هم جوان خواهد شد؟ بیکاری تحصیلکرده‌های صنعت هوایی ادامه دارد

شرکت فرودگاه‌های کشور یکی از شرکت‌های دولتی است که جوان‌گرایی در آن مفعول مانده است، میانگین هرم سنی مدیران این شرکت از ۶۸ سال سن نیز عبور کرده است

علی رغم اینکه هرم سنی ایران یکی از جوان ترین کشورهای جهان را نشان می دهد اما متاسفانه بکارگیری مدیران با رده سنی بالا و حتی بازنشسته و مهمتر از آن بی انگیزه یکی از بزرگترین چالش‌های مدیریت کشور در سالهای گذشته است.

این چالش زمانی عمیق تر می شود که آمار خبر از جستجوی کار جمعیت جوان تحصیلکرده و خلاق که گاهاً با رتبه ممتاز از دانشگاه‌های عالی کشور فارغ التحصیل شده اند می دهد یا اینکه در مشاغل کارشناسی بکار گرفته می شوند اما افراد مسن و بی انگیزه، اولویت اول برای پست‌های مدیریتی هستند.

براساس این گزارش شرکت فرودگاه‌های کشور یکی از شرکت‌های دولتی است که جوان‌گرایی در آن مفعول مانده است، میانگین هرم سنی مدیران این شرکت از 68 سال سن نیز عبور کرده است!
در جداول زیر میانگین سنی مدیران این شرکت در «هیات مدیره»، «گروه مشاورین» و «گروه معاونین» ملاحظه می‌شود (به تاریخ اوایل اسفند 97).

 


جداول بالا، میانگین سنی 55 سال برای ترکیب اعضای «هیات مدیره»، «گروه مشاورین» و «گروه معاونین» شرکت فرودگاه‌ها را نشان می دهد. این در حالی است که صنعت هوانوردی و فرودگاهی کشور سرشار از جوانان تحصیلکرده و مبتکر است که متأسفانه توسط مدیران ارشد صنعت هوانوردی نادیده گرفته می شوند. هر چند که شرکت فرودگاه ها کشور در سال های اخیر، با راه اندازی طرحی به نام «طرح تربیت مدیران آینده» تلاش هایی برای تحول در مدیریت این شرکت کرده است اما انتصاب مدیران مسن در این شرکت نشان می دهد طرح فوق صرفاٌ نمایشی بوده و در عمل مدیر جوانی انتخاب نشده است.
انتصاب افراد مسن به سمت معاون وزیر یا مدیران کل، توسط وزیر راه و شهرسازی موجب می شود تا این مدیران، عمدتاً هم دوره‌ای‌های خود را در پست های مدیریتی بگمارند.
متاسفانه با نگاهی به انتصاب مدیران صنعت هوایی در سال های گذشته ملاحظه می شود افراد مسنی که متصدی جایگاه‌های مدیریتی هستند کنار نمی‌روند بلکه تنها از پستی به پست دیگر منتقل می‌شوند.
میدان ندادن به جوانان با انگیزه برای اداره صنعت هوانوردی، «خود تحریمی» بزرگی است که ضررش همواره بیشتر از تحریم های هوایی بوده چرا که تحریم های خارجی در بسیاری از بخش های صنعت هوانوردی تاثیر نداشته ولی سوءمدیریت ها همه جا اثر گذار بوده است.
امروزه صنعت هوانوردی جهان آمیخته با ابتکار، خلاقیت، نوآوری و تحول است و این مهم جز با بکارگیری مدیران متخصص جوان حاصل نمی شود.
مدیران بازنشسته شرکت فرودگاه ها و سازمان هواپیمایی در این سالها نشان دادند دیگر توان مدیریت این صنعت راهبردی را ندارند و میراث ایشان جز ناکارآمدی و هدر دادن فرصت ها چیز دیگری نیست. نجات این صنعت و تحول آن با کادر سازی از مدیران متخصص، جوان و محول کردن امور به آنان محقق می شود.
امروز صنعت هوایی کشور به نوعی بیماری رانتی مبتلا شده است و تا اوضاع از این وخیم تر نشده است باید کار را به جوانان نخبه ای که سالها با زحمت فراوان صاحب نظر شده اند، واگذار کرد.
این پوست‌اندازی در مدیریت خرد و کلان، در تمامی رده های «شرکت فرودگاه های کشور» و «سازمان هواپیمایی کشوری» باید اتفاق بیافتد و این‌یک ضرورتِ جدی است.
هر چند که هفته گذشته محمد اسلامی «وزیر راه و شهرسازی» با برکناری «رحمت اله مه آبادی» و «غلامحسین باقریان» از مدیریت شرکت فرودگاه‌های کشور، تغییر و تحول را در این شرکت آغاز کرده است اما انتصاب حسین اسفندیاری با 62 سال سن! به سمت «عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیر عامل در امور فرودگاه ها» توسط «امیرمکری» مدیرعامل جدید شرکت فرودگاه‌ها، نگرانی‌ها درباره بکارگیری مدیران بازنشسته و فاقد خلاقیت و همچنین عدم بکارگیری مدیران با نشاط و شایسته در شرکت فرودگاه ها را افزایش داده است.

امید است با تجدید نظر در انتصاب مدیران مسن و با بکارگیری مدیران جوان، کارآمد، توانمند و انقلابی در «تمامی رده های مدیریت صنعت هوانوردی»، شاهد تحولات در شرکت فرودگاه های کشور به عنوان یکی از مهم ترین ارکان صنعت هوانوردی کشور باشیم.

 

 

منبع: خبر فوری

شناسنامه


کدخبر: ۱۹۷۵۴۷
تاریخ: ۱۳۹۷/۱۲/۲۶     ساعت: ۱۰ : ۲۸
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اخبار اقتصادی       زیرسرویس: اخبار اقتصادی
انتشار:
ارسال نظر


نام :*
ایمیل:
نظر :*
ارسال
نظرات


کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه خبری متعلق به سرزمین ارتباطات میباشد.
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ ارديبهشت
  • ١٧ شعبان ١٤٤٠
  • Apr 23 2019