صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
محله خبر
موفقیت و کارآفرینی
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار
مترجم: سیامک هنرجویی

موارد تحقیقاتی در پژوهشهای کارآفرینی در سال ۲۰۱۸ (قسمت دوم)

آندراس کوکرتز و آلیسیا پروچوتا فوریه ۲۰۱۸مورد توجه است؟

زمینه‌های موضوع کارآفرینی و روش‌های تحقیق

پاسخ به این مطلب که «من این موضوع را به دلیل ظرفیت علمی آن توصیه خواهم کرد» در مقابل«من این موضوع را به خاطر ظرفیت آن در ارتباط با کارآفرینی مشارکتی توصیه می‌کنم» (برای حوزه‌های تئوری) و «این یک روش اساسی است که هر محقق دانشگاهی باید درک کند» در مقابل«این روش جدید و یا روشی است که نادیده گرفته شده است» با ظرفیت ایجاد بینش جدید ( در روش‌های تحقیق) در یک مقیاس لیکرت () اندازه‌گیری شده که نقطه عطف آن در عدد 5 است.

روش‌هایی که از « استاندارد عالی» علوم طبیعی پیروی می‌کند.

نمودار شماره 2، خلاصه‌ای از ده روش برتر تحقیقاتی سال 2018 در حوزه کارآفرینی را نشان می‌دهد. هنگامی‌که پاسخ به سوالات روش مذکور را با توجه به معیارها مرتب کردیم، میزان کمیت و کیفیت آن نیز بیان شد. علاوه‌بر این، برخی از روش‌هایی که از اقبال کمتری برخوردارند در ده روش تحقیق برتر سال 2018 گنجانده نشده‌اند، ضمن اینکه به سایر روش‌هایی اشاره می‌شود که ممکن است به‌طور ویژه به الگوی خاصی تعلق نداشته باشند. (به‌عنوان مثال، روش‌های علوم اعصاب مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی ، توموگرافی انتشار پوزیترون و استفاده از الکتروانسفالوگرام .

پاسخ‌دهندگان

کارشناسان از موسسات علمی سراسر جهان هستند، آمریکا، ایتالیا، اسپانیا، آلمان و انگلستان. برابر نظرسنجی در این حوزه پژوهشی، کشورهای فوق نیمی از فعالیت‌های کارآفرینی در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. همه شرکت‌کنندگان با موضوع کارآفرینی آشنا بوده و به‌طور متوسط دارای 7/13 سال تجربه با انحراف معیار= 4/8 در زمینه تحقیقند. در میان این گروه 4/ 48 %درصد زمینه اصلی فعالیت خود را در حوزه کارآفرینی گزارش کرده‌اند، 6/15 % درصد در زمینه بنگاه کوچک و متوسط اقتصادی SME))، 6/19 % درصد در زمینه تحقیق در حوزه نوآوری و خلاقیت و4/16% دیگر نیز حوزه‌های تحقیقاتی نامشخص دیگری را بیان کردند. فقط 4/0 درصد دانشجوی مقطع دکتری و 0/8 درصد فارغ‌التحصیلان این مقطع هستند. در مقابل، 3/17 % در سطح استادیار و مدرس کار می‌کنند، 7/30 % در سطح استاد و 7/37٪ ریاست دانشگاه را برعهده دارند. گروه‌های ابتدایی و دیگران 1/3 درصد از گروه پاسخ‌دهندگان را تشکیل می‌دهند. به‌طور کلی، نتایج پاسخ به این سوال نشان می‌دهد که پاسخ‌دهندگان دو روش کیفی اما به‌صورت جداگانه و ترکیبی را در یک مطالعه واحد مشاهده می‌کنند، زیرا رویکرد چارچوب‌هایی مانند تجزیه تحلیل تطبیقی کیفی اجازه این کار را می‌دهد.

نمودار شماره 2 بیانگر این است که طرح‌های تجربی، مدل‌سازی معادلات ساختاری و مدل‌سازی چندسطحی، سه روش تحقیقی است که منافع جاری را محقق می‌کند. بررسی دقیق‌تر پاسخ‌های مرتبط با سه روش فوق نشان می‌دهد که پاسخ‌دهندگان دو بررسی آزمایشگاهی و میدانی را در نظر می‌گیرند. در زمینه مدل‎‌سازی معادلات ساختاری، پاسخ‌دهندگان کاربرد متمایز تکنیک‌های جزئی‌ترین قالب‌ها و بویژه مدل رشد پنهان را در نظر داشتند. پاسخ‌دهندگان در حوزه مدل‌سازی چند سطحی، استفاده از مدل‌سازی خطی سلسله مراتبی را مورد توجه قرار دادند. در نتیجه، افراد روش‌های تعیین «استاندارد برتر» را که با توجه به علوم طبیعی (به‌عنوان مثال آزمایشات) تعیین‌شده و یا پیچیدگی روابط علیت (یعنی مدل‌سازی معادلات ساختاری) و ساختار داده‌ها (به‌عنوان مثال مدل‌سازی چند سطحی) را دنبال می‌کنند .

روش‌های کیفی همچنان ظرفیت تحقیق بالایی دارند

همان‌طور که در نیمه سمت راست جدول 1 نشان داده شده براساس میانگین پاسخ به سوال؛ «آیا این یک روش اساسی است که هر پژوهشگر کارآفرین باید درک کند؟» و «آیا این یک روش جدیدی است که با ظرفیت تولید اطلاعات جدید، نادیده گرفته شده است؟»، روش‌های فوق با یکی از دو روش «اساسی» و «روش جدید نادیده گرفته شده» طبقه‌بندی می‌شود. مانند موضوعات قبلی، جایگاه روش‌های مذکور به‌طور قابل توجهی تغییر یافته است. ستون «روش اساسی و بنیادی» نشان می‌دهد که خیلی از پاسخ‌دهندگان بر این باورند که این روش، روشی شناخته شده است که غالبا مورد استفاده قرار می‌گیرد و بنابراین باید در روش تحقیق کارآفرینی به‌عنوان یک روش شناخته شده مطرح شود. در اینجا اغلب پاسخ‌دهندگان برای روش‌های الگوهای کیفی به مثال‌هایی از قبیل «تجزیه و تحلیل نمونه موردی» یا «قوم‌شناسی» اشاره می‌کنند. روش «مدل‌سازی چند سطحی» برای بعضی از آنان به‌عنوان پایه الگوهای کیفی است.

با این حال، در همان زمان پاسخ‌دهندگان بر این باورند که این روش هنوز هم می‌تواند (عمیقا) بینش جدیدی را در ستون «روش جدید و یا روشی که مورد غفلت واقع شده» ایجاد کند. این مطلب در مورد رویکردهای قومی نیز استفاده می‌شود. علاوه بر این محققان امیدوارند بینش‌های جدید از رویکردهایی مانند «روش‌های دوار» یا «داده کاوی» کسب کنند (مثلا در زمینه تحلیل داده‌های بزرگ).

علاوه‌بر این، به‌نظر می‌رسد رویکرد چارچوب‌هایی مانند «تجزیه تحلیل تطبیقی کیفی» جایگاه خود را ایجاد می‌کند. در حالی‌که پنج سال پیش این روش تنها به‌عنوان یک روش جدید در تحقیقات کارآفرینی مورد توجه قرار گرفت (Kuckertz 2013)، اکنون بخش قابل توجهی از جامعه تحقیقاتی کارآفرینی معتقدند که این روش باید به‌عنوان روشی بنیادی طبقه‌بندی شود.

منبع: Kuckertz,A.( 2013 ) چرا در سال 2013 تحقیقات در مورد کارآفرینی مورد توجه است؟

دانشگاه هوهن هایم اشتوتگارت HOHENHEIM

اختصارات و توضیحات:

1- دانشگاه هوهن هایم اشتوتگارت HOHENHEIM

دانشگاه اشتوتگارت واقع در اشتوتگارت، بادن-وورتمبرگ با بیش از 26٬000 دانشجو ، یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور آلمان است که 10 دانشکده دارد. این دانشگاه عضو انجمن موسسات فن‌آوری آلمان بوده و از موسسات پیش‌روی آلمانی در زمینه فن‌آوری به‌شمار می‌رود.

2- مقیاس لیکرت: یک مقیاس روان‌سنجی است که مکرراً در پرسشنامه‌های پژوهشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این مقیاس در نظرسنجی‌های پژوهشی آنقدر رایج است که اصطلاحات مقیاس لیکرت و مقیاس امتیازی را متناوباً به‌جای هم به‌کار می‌برند، هرچند اولی زیرمجموعه‌ای از دومی است. در میان پژوهشگران حوزه‌های مختلف کسب و کار، اصطلاح طیف لیکرت نیز استفاده می‌شود. این مقیاس به افتخار مبدع آن، رنیس لیکرت نام‌گذاری شده است. لیکرت بین خود مقیاس (که از پاسخ جمعی به تعدادی پرسش به‌دست می‌آید) و شیوه امتیازدهی به پاسخ‌ها تمایز قائل شد. از دیدگاه فنی، مقیاس لیکرت تنها به اولی اطلاق می‌شود. مقیاس لیکرت عموماً برای اندازه‌گیری دیدگاه، احساس، نظر و مواردی از این قبیل که قابل مشاهده نیستند اما می‌توانند بر رفتار مخاطب مؤثر باشند، به‌کار می‌رود، مقیاس‌های امتیازی مختلفی در مقیاس لیکرت استفاده می‌شوند. در کلیه منابع، بر مشخص کردن برچسبی که به‌راحتی برای مخاطب پرسش‌نامه قابل تفسیر باشد تأکید شده است. پاسخ‌دهندگان باید تفسیر یکسانی از معنای برچسب مقیاس‌های امتیازی داشته باشند. برچسب‌هایی مانند موافقت یا مخالفتی ندارم، مطمئن نیستم، همان‌طور که انتظار داشتم و نظری ندارم معمولاً برای گزینه وسط طیف استفاده می‌شوند.

 

 انتهای پیام//

 

شناسنامه


کدخبر: ۱۹۷۵۵۷
تاریخ: ۱۳۹۷/۱۲/۲۶     ساعت: ۱۱ : ۲۹
امتیاز به این خبر:
  • 4
سرویس: موفقیت و کارآفرینی       زیرسرویس: موفقیت و کارآفرینی
انتشار:
ارسال نظر


نام :*
ایمیل:
نظر :*
ارسال
نظرات


رضا قاسمي

likee

۲
۰
آرمان مستغني

عالي بود

۲
۰
محمد جواد حيدرپور

با سلام
با تقدير از ترجمه عالي و روان جناب هنرجويي عزيز و سپاس از حسن انتخاب موضوع و مقاله ايشان، اميد است مقاله فوق چراغ راهي براي پژوهشگران حوزه کارآفريني قرار گيرد.
با تشکر و آرزوي موفقيت
97/12/27

۲
۰
سالار حسيني

بسيار کاربردي

۲
۰
فرهاد شاهرودي

بسيار عالي و تخصصي

۲
۰
حميد رضا رعنا

بسيار عالي ، علمي ، منسجم و آموزنده براي خواننده و اميدوارم در آينده نزديک مطالب بيشتري از جناب هنرجويي نشر و ارائه گردد ، با تشکر از ايشان .

۲
۰
مريم

بسيارعالي

۱
۰
فرزاد

خوب

۱
۰
کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه خبری متعلق به سرزمین ارتباطات میباشد.
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ ارديبهشت
  • ١٧ شعبان ١٤٤٠
  • Apr 23 2019