صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

سرمایه‌گذاری ۱۱۶ میلیارد دلاری سامسونگ برای سبقت از TSMC

سامسونگ قصد دارد با سرمایه گذاری باورنکردنی ۱۱۶ میلیارد دلاری در فناوری تولید چیپ رقیب اصلی خود TSMC را تا سال ۲۰۲۲ پشت سر بگذارد.

امیر بشکوه - سامسونگ یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان چیپ در دنیا به شمار می‌رود و سرمایه گذاری هنگفتی در این صنعت کرده است، ولی با این حال همچنان پشت سر رقیب اصلی خود TSMC قرار دارد. این کمپانی تایوانی سال 2019 بیش از 50 درصد بازار تولید تراشه را در دست گرفت، این در حالیست که سهم سامسونگ از این بازار تنها 18 درصد بوده است.

حال سامسونگ می‌خواهد 116 میلیارد دلار در نسل بعد فرآیند تولید چیپ سرمایه گذاری کند تا فاصله‌اش را با رقیب تایوانی کمتر کرده و یا حتی آن را پشت سر بگذارد. بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، یکی از مدیران ارشد سامسونگ در جلسه‌ای اعلام کرده که این شرکت از سال 2022 تولید انبوه چیپ با لیتوگرافی 3 نانومتری را آغاز می‌کند.

شرکت TSMC نیز از برنامه‌های خود برای عرضه چیپ 3 نانومتری در نیمه دوم سال 2022 خبر داده و به نظر می‌رسد سامسونگ قصد دارد با معرفی چیپ در مدت زمان مشابه با این شرکت تایوانی رقابت کند.

چیپ 3 نانومتری سامسونگ برای پشت سر گذاشتن چیپ TSMC از فرآیند جدیدی به نام Gate-all-around استفاده می‌کند که به عقیده برخی از متخصصین تحول‌آفرین خواهد بود و به مصرف کمتر انرژی و صرفه جویی در فضا منجر می‌شود. TSMC می‌خواهد از فناوری فعلی FinFET در چیپ 3 نانومتری خود استفاده کند و از بکارگیری فناوری GAA در سال 2024 و برای چیپ 2 نانومتری خبر داده است.

آنطور که در گزارش آمده، سامسونگ قصد دارد با سرمایه گذاری هنگفت در فناوری تولید چیپ، گوی رقابت را از TSMC ربوده و به تولید کننده اصلی چیپ برای شرکت‌های بزرگی مثل اپل و AMD تبدیل شود که در حال حاضر اکثر سفارشات تولید را به TSMC واگذار کرده‌اند.

البته سامسونگ همین حالا هم مشتریان بزرگی دارد و شرکت‌هایی مثل انویدیا، IBM و برخی شرکت‌های دیگر تولید چیپ برای محصولات خود را به آن سپرده‌اند. علاوه بر این کوالکام تولید چیپست اسنپدراگون 875 را به طور کامل به سامسونگ سپرده است. تقاضا برای چیپ‌های 5 نانومتری آنقدر زیاد شده که خطوط تولید TSMC نمی‌توانند پاسخگوی نیازها باشند، به همین دلیل برخی از تحلیلگران معتقدند اپل ممکن است تولید بخشی از چیپ‌های 5 نانومتری M1 برای مک‌ها را به سامسونگ محول کند.

 

 

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۵۶۹۳
تاریخ: ۱۳۹۹/۸/۲۹     ساعت: ۱۰ : ۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024