صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

به سنگ خوردن آخرین تیرهای نتانیاهو؛ «سعر» پیشنهاد تشکیل کابینه چرخشی را رد کرد

بنیامین نتانیاهو در تلاش برای ممانعت از تشکیل ائتلاف مخالفان، به رئیس حزب «امید جدید» پیشنهاد داد کابینه‌ چرخشی سه جانبه تشکیل دهند که ابتدا وی به مدت ۱۸ ماه نخست‌وزیر باشد اما او این پیشنهاد را رد کرده است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تلاش برای ممانعت از امکان تشکیل ائتلاف مخالفان، به «گیدئون سعر» رئیس حزب امید جدید پیشنهاد داد کابینه‌ چرخشی سه‌جانبه تشکیل دهند که ابتدا سعر به مدت 18 ماه نخست‌وزیر باشد و بعد از آن خود نتانیاهو به مدت دو سال و سرانجام نوبت به «نفتالی بنت» رئیس حزب «یامینا» برسد و تنها شش ماه در این سمت باشد.

طبق گزارش‌ها، سعر این پیشنهاد را رد و اعلام کرده توافقی در کار نیست و آن‌ها خواستار جایگزین کردن نتانیاهو هستند.  

این پیشنهاد در حالی مطرح شده که احتمال می‌رود بنت اواخر امروز (یکشنبه) اعلام کند که آیا به مخالفان نتانیاهو خواهد پیوست یا خیر. قرار است حزب یامینا امروز برای بررسی تصمیم نهایی بنت تشکیل جلسه دهد.

ماموریت «یائیر لاپید» رئیس حزب «یش عتید» برای تشکیل کابینه روز چهارشنبه به پایان می‌رسد. رهبر حزب یامینا روز شنبه اعلام کرد اگر حزب لیکود نتواند ائتلافی راستگرا دارای حمایت حداکثری را تا امشب معرفی کند، آن‌ها به احزاب مخالف نتانیاهو برای تشکیل کابینه می‌پیوندند.

کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی پیشتر گزارش داد نفتالی بنت رئیس حزب یامینا و یائیر لاپید رئیس حزب یش عتید با تشکیل کابینه ائتلافی موافقت کرده‌اند. مطابق این گزارش، مقرر شده ابتدا بنت تا سپتامبر 2023 نخست‌وزیر شود و پس از آن لاپید تا نوامبر 2025 این سمت را به عهده بگیرد.

روزنامه جروزالم‌پست نوشته انتظار می‌رود مراسم تحلیف، ظرف 10 روز پس از اعلام توافق این دو نفر در شب شنبه یا روز یکشنبه برگزار شود. 

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز جمله به «نفتالی بنت» حمله کرد و گفت که او کابینه راستگرا را رد کرده و در عوض می‌خواهد نخست‌وزیر «یک دولت چپگرا» باشد. 

ساعاتی قبل‌تر، لاپید گفته بود علی‌رغم جلسه‌ای که شب قبل‌تر با نفتالی بنت داشته هنوز نمی‌داند قبل از فرا رسیدن ضرب‌الاجل چهارشنبه شب موفق به تشکیل کابینه ائتلافی با او شود. رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده بودند دیدار لاپید و بنت گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال توافق این دو برای عبور از نتانیاهو را تقویت کرده است.

اواسط ماه پیش، رئیس رژیم صهیونیستی در پی ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه «یائیر لاپید» را مأمور تشکیل کابینه کرد.

بعد از برگزاری یک انتخابات نیمه‌تمام دیگر در ماه مارس در فلسطین اشغالی، نه نتانیاهو و نه هیچ‌یک از رقیبانش قادر به تشکیل کابینه نبودند، اما نظر اکثریت قانونگذاران رژیم صهیونیستی این بود که رئیس این رژیم، بار دیگر نتانیاهو را مأمور تشکیل کابینه کند. نتانیاهو بعد از چند هفته رایزنی با طرف‌های مختلف پیشنهادهای مختلفی از جمله استعفای موقت از سمتش را مطرح کرد اما این پیشنهادات به او کمکی برای عبور از مخالفت‌ها نکرد و او سرانجام در تشکیل کابینه شکست خورد.

نتانیاهو امیدوار بود رقیبانش هم نتوانند کابینه تشکیل دهند تا رژیم صهیونیستی مجبور به برگزاری پنجمین انتخابات از سال 2019 شود. چنین سناریویی او را که از ماه مه 2020 درگیر محاکمه در پرونده‌های فساد است را دست‌کم تا چند ماه دیگر در قدرت نگاه می‌داشت. 

 

منبع: فارس

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۲۴۵۹
تاریخ: ۱۴۰۰/۳/۹     ساعت: ۱۴ : ۴۸
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 19 2024