..::سرزمین ارتباطات::..

کد مطلب: ۲۳۴۶۳۹  |  تاريخ: ۱۳۹۹/۸/۲۷  |  ساعت: ۸ : ۵۴


چه کسانی در ایران زودتر از دیگران واکسن کرونا می‌گیرند؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: دیر یا زود به احتمال فراوان واکسن کرونا به بازار می آید و وارد ایران هم می شود اما اولویت بندی مناسب واکسیناسیون کرونا موضوع مهمی است که باید تعیین شود تا سلامت گروه‌های پُرخطر حفظ شود.

دکتر حمید سوری استاد اپیدمیولوژی روز دوشنبه در یادداشتی اعلام کرد: اولویت بندی دریافت واکسن کرونا نیازمند مطالعات بومی است که از هم اکنون باید برای آن برنامه ریزی شود.

وی ادامه داد: اولویت بندی دریافت واکسن کرونا نه به میزان ثروت و دارایی مردم، نه موقعیت سیاسی و مدیریتی آنها و نه به ویژگی های جنسیتی و تحصیلی و مانند اینها مربوط است، ضمن آن که اولویت های دریافت یک کشور الزاما همان هایی نیست که در کشور ما هم قابل استفاده باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: برای تعیین اولویت های دریافت واکسن نخست این اولویت ها در سطح کشوری و استانی حتی در جغرافیای محدودتری تعیین شوند. دوم این که اولویت ها ممکن است براساس سناریوهای مختلف به خصوص از نظر شرایط واکسن، فراوانی تولید و میزان دسترسی متفاوت باشد.

سوری همچنین گفت: برآوردها نشان می دهد که حداقل در هفته ها و ماه های ابتدایی تولید واکسن تایید شده بین 10 تا 15 درصد جمعیت هر کشور امکان دریافت واکسن داشته باشند و لذا هر جامعه و به خصوص نظام سلامت در هر جامعه باید پیشاپیش گروه ها و جمعیت های دارای اولویت خود را بشناسد.

وی ادامه داد: این اولویت ممکن است در جامعه ای به افراد دارای نقض سیستم ایمنی داده شود یا کادر درمانی در مواجهه با بیماران کرونایی را در نظر بگیرند. این اولویت ها نه بر اساس نظر شخصی مدیران و نه بر اساس رویکردی ذهنی بلکه بر پایه تحقیقات اپیدمیولوژی باید تعیین شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: تعیین اولویت ها برای دریافت واکسن احتمالی کووید19 باید از هم اکنون برای سناریوهای مختلف واکسن توسط متخصصان اپیدمیولوژی و سایر رشته های مرتبط برای کشور تعیین شود.

سوری تاکید کرد: وزارت بهداشت می تواند با سفارش این سوال علمی به محققان و مراکز تحقیقاتی مناسب پاسخ مستدلی در دست داشته باشد تا دچار غافلگیری و بلاتکلیفی نشود.

وی افزود: نکاتی که باید در مدیریت واکسیناسیون کرونا در نظر داشت نخست جدا کردن حساب جان مردم از سودجویی های عده ای است که هم اکنون هم از کرونا طلا می سازند و با بی تفاوتی به رنج مردم و اوضاع اقتصادی آنها تنها به منافع خود مشغول هستند و این مهم نیاز به برنامه ریزی دقیق و سنجیده دارد.

استاد اپیدمیولوژی ادامه داد: نکته دوم این است که مبادا از التهاب اپیدمی سوءاستفاده شود و  مردم را دانسته یا ندانسته در معرض خطر واکسن های تقلبی یا حتی واکسن های در معرض کارآزمایی قرار دهند. سومین نکته مهم اولویت بندی دریافت واکسن است که باید از هم اکنون برای آن برنامه داشت و مطالعات مقدماتی انجام داد.

سوری گفت: به طور معمول اگر واکسنی تایید شده برای کرونا تولید شود، هرگز این چنین نیست که تصور شود سیل واکسن تولیدی به کشور سرازیر شود. ضمن آن که تاکنون هیچ ادعایی مبنی بر تولید واکسنی که ایمنی دائمی یا حتی طولانی مدت بدهد، نشده است و واکسن های احتمالی تولیدی مصونیت موقت از چند هفته تا چند ماه می دهد که مرتبا لازم است واکسن یادآور زده شود که این امر هم نیاز انبوه به واکسن را که حداقل در کوتاه مدت تامین آن برای کمتر کشوری ممکن میسر خواهد بود.

 

منبع: ایرنا


لينک مطلب: http://www.newsday.ir/ NSite/FullStory/?Id=234639

چاپ خبر