..::سرزمین ارتباطات::..

کد مطلب: ۲۳۵۷۱۹  |  تاريخ: ۱۳۹۹/۹/۱  |  ساعت: ۸ : ۱۵


خستگی و درد ماهیچه ای، عوارض تزریق واکسن مدرنا

چند روز قبل مدرنا اعلام کرد واکسن بالقوه این شرکت برای مقابله با کووید ۱۹ بیش از ۹۴ درصد کارآمد است. پیش از آن نیز شرکت فایزر اعلام کرده بود واکسن کووید ۱۹ که با همکاری بیو ان تک توسعه داده ۹۰ درصد کارآمد است.

هر دو این واکسن‌ها با استفاده از فناوری RNA توسعه یافته اند. فایزر اطلاعات زیادی عوارض جانبی واکسن بالقوه خود منتشر نکرده و فقط توضیح داده هیچ عوارض جانبی از تزریق واکسن مشاهده نشده است.

از سوی دیگر شرکت مدرنا اعلام کرد واکسن در کل عملکرد خوبی داشته و بیشتر عوارض جانبی رصد شده معتدل بوده اند.

این در حالی است که برخی شرکت کنندگان در آزمایش بالینی این شرکت عوارض جانبی شدیدتری را رصد کردند. اما تعریف دقیق عوارض جانبی به علائم بستگی دارد هرچند به طور کلی عوارض جانبی شدید مواردی هستند که از فعالیت‌های روزانه جلوگیری کنند.

واکسن مدرنا در 2 دوز با فاصله 28 روز به افراد تزریق می‌شود و بیشتر موارد عوارض جانبی پس از تزریق واکسن دوم ظهور می‌کنند.

تنها عارضه جانبی پس از دریافت دوز اول واکسن درد در محل تزریق بود که 2.7 درصد داوطلبان آن را گزارش کرده بدند. اما عوارض جانبی که داوطلبان پس از دریافت دوز دوم مشاهده کردند به ترتیب عبارتند از: خستگی (در 9.7 درصد شرکت کنندگان)، درد ماهیچه‌ای (8.9 درصد)، درد مفاصل (5.2 درصد)، سردرد (4.5 درصد)، درد در محل تزریق (4.1 درصد) و قرمزی در محل تزریق (2 درصد).

مدرنا این عوارض جانبی را کوتاه مدت دانست اما اطلاعات دیگری در این زمینه ارائه نکرد. البته باید اشاره کرد این موارد عوارض جانبی هستند که درباره آنها از مدرنا سوال شده و تمام موارد را در بر نمی‌گیرند.

 

منبع: مهر


لينک مطلب: http://www.newsday.ir/ NSite/FullStory/?Id=235719

چاپ خبر